Децембар ове године биће важан и по томе што ће неколико објеката најважније београдске инфраструктуре и главна обележја града - напунити пет деценија постојања. Истог месеца 1970. године отворени су Аутопут кроз Београд, мост "Газела", "Мостарска петља" и Теразијски тунел.

Неколико фотографских кадрова "призивају" доба када су ови објекти грађени, подсећају читаоце на механизацију, начин градње и ентузијазам који су суграђани имали очекујући да се град "пресвуче" у ново рухо.

Био је то колосалан посао оног доба. Требало је провести аутопут између новобеоградских блокова, кроз област која је била препуна подземних вода.

Начин на који су се стручњаци ослободили ове опасности представљао је врхунско архитектонско и инжењерско решење.

Потом је ваљало направити "Газелу", која је планирана за око 40.000 возила дневно. Гле чуда, данас овај мост претрпи прелазак четири до пет пута више аутомобила него што је био првобитни план.

Мост је грађен од 1966. до 1970. године по пројекту архитекте Милана Ђурића. Интересантно је да јој је име наденуто случајно. Председник конкурсне комисије за изградњу моста био је Ђорђе Лазаревић, потоњи академик. Сведоци су касније говорили како је први протумачио "овај мост као газелу у скоку", и тако му је остало име до данас.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Београдске приче: Први кадрови новог града

Најзад, Мостарска петља редефинисала је београдски саобраћај, јер су архитекта Брана Јовин и инжењер Јован Катанић успели на малом простору да осмисле четири нивоа и 24 прикључне саобраћајне везе.

И данас се њихове млађе колеге диве спретности стручњака од пре пола века који су успели да на само шест хектара реше овако комплексно саобраћајно чвориште.

УГЛЕД У СВЕТУ

Било је то време процвата наших грађевинских предузећа. Још дуго су се имена "Мостоградње", "Комграпа", "Гоше", "Енергопројекта" и других виђала, не само у Београду и на југословенским градилиштима, већ и широм света. Наши инжењери и грађевинци уживали су огроман углед широм планете, а њихово знање и објекти које су подизали били су највишег могућег квалитета.