КАЗНА за недисциплину у учионици некада је била одлазак у ћошак, а данас за брбљање на часу или задиркивање друга ученик добија крпу и метлу у руке. Друштвено користан рад, који смо гледали у америчким филмовима, постао је стварност и у нашим школама. Судећи по коментарима из школа, ђаци се не буне, а и наставници кажу да "казнене мере" повољно утичу на њихово "преваспитавање".

У Гимназији "Патријарх Павле" школским правилником разрадили су законске одредбе. Таксативно су набројани прекршаји, али и "васпитне мере" које се примењују када су ђаци непослушни. Како наводи Јасмин Николовски, директор школе, циљ друштвено корисног и хуманитарног рада јесте превенција непожељног и друштвено неприхватљивог понашања ученика, кроз развој пожељних и позитивних облика понашања. "Казне" су прилагођене учињеном прекршају, али и годишњем добу.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Београд у "црвеној зони", издато упозорење грађанима: Затворите прозоре и не излазите напоље!

- Зими, то је чишћење снега, када је лепо време скупљају лишће, пикавце, папире по дворишту, чисте учионице, скидају шпаклом жваке са клупа, усисавају библиотеку - каже Николовски. - У друштвено користан рад спада и продужетак обавеза редара, помоћ домару у радиониоци, помоћ дежурном наставнику, осмишљавање и израда паноа на одређену тему. Такође, ту је укључен и хуманитарни рад, рецимо, сакупљање одеће.

Наш саговорник истиче да, ако ученик има укор одељенског старешине, друштвено користан рад ће одрађивати два пута недељно, и то три недеље, за укор одељенског већа казна је - три пута недељно три недеље, за укор директора - три пута недељно током месеца и за укор наставничког већа четири пута недељно, и то месец дана. "Радно време" ученика је од 15 до 45 минута.

- Деца доста воле друштвено користан рад који се, углавном, примењује код блажих прекршаја, рецимо, причања на часу, добацивања, задиркивања - каже Мерица Буј Бјелогрлић, директор ОШ "Олга Петров". - Која ће се мера бити изречена, одлучује тим за превенцију насиља. Углавном је то чишћење учионице, садња цвећа, сређивање дворишта, да дечак понесе девојчици ранац, ако ју је задиркивао.


УВЕДЕНЕ И ЗАНИМЉИВЕ "ПРЕЗЕНТАЦИЈЕ"

ОСИМ "класичних" казни, у ОШ "Душко Радовић" су нашли оригинални начин како да ученици схвате где су погрешили.

- Увели смо такозване презентације, па ученик који је прекршио правила понашања треба да уради пројекат на тему свог "понашања" и представи га друговима - каже Његош Зејак, директор школе. - То се користи, углавном, у случајевима вербалног оптуживања, па кривац кроз своје виђење треба да објасни зашто није добро то што је урадио.