Карађорђевићи имали чак 89 аутомобила, Петар Други јурио 140 на сат

М. Лопушина

08. 03. 2015. у 11:30

Деветоро чланова краљевске династије од 1908. до 1941. имало чак 89 возила. Краљевић возио пуним гасом кроз Београд. Први власник и возач на двору принц Ђорђе, 1908.

Карађорђевићи имали чак 89 аутомобила, Петар Други јурио 140 на сат

КРАЉЕВСКА породица Карађорђевић по аутомобилима које је користила у првој половини прошлог века није заостајала за европским династијама. Од 1908. до 1941. године деветоро Карађорђевића имали су 89 аутомобила! Њихову вредност данас је тешко прерачунати, али је сигурно да су по луксузу то била возила светске класе.

Четвороточкаше краљевске породице "пребројао" је Мирослав Мартиновић, некадашњи аутомобилски ас из Београда, а резултат свог вишегодишњег истраживања сабрао је у монографији "Аутомобили и династија Карађорђевића од 1908. до 1941". Карађорђевићи су у гаражи имали 34 "пакарда", 13 "воазена", осам "фијата", по четири "линколна" и "ројлс ројса", три "кадилака", по два БМВ-а, "мерцедес бенца"...

- Први власник и возач аутомобила код Карађорђевића био је принц Ђорђе, старији син краља Петра Првог - каже Мартиновић. - Он је 1908. године на поклон од оца добио "пежо", којим се возио са члановима породице и пријатељима по Београду. Био је веома "несташан" возач. Забележено је да му је једном приликом, на кривини, из аута испао ађутант и пао у јарак, а да он то није приметио. Тај инцидент су обојица сакрили од краљевске породице. Други ауто купио је краљ Петар Први, уз сугестију свог пријатеља, италијанског краља Виторија Емануела Трећег. Био је то "фијат типо" у коме се краљ са службеним возачем кретао по Југославији. Аутомобил је плаћен 23.500 динара.

Мартиновић објашњава да је већина возила купована од краљевске апанаже, па се могу сматрати личним власништвом Карађорђевића. Током Великог рата, међутим, Карађорђевићи су добили државна возила, неколико "пакарда" и "кадилака", које су сурвали у кањон албанских планина да се њима не би користили непријатељи. Бугари су касније пронашли те "кадилаке", поправили их и возили.

Александар Карађорђевић, тада престолонаследник, добио је 1910. свој први аутомобил. Био је то "фијат бревети", отворене каросерије, познат по називу "краљ Белгије". Када је постао краљ, а поводом његовог венчања 1922. године с румунском принцезом Маријом, набављено је 12 аутомобила "воазен". Сама краљица је на поклон добила "ројлс ројс".

- Краљ Александар је у свом животу користио 28 аутомобила, али је само три пута сео за њихов волан - говори Мартиновић. - За разлику од њега, краљица Марија је као девојка у Румунији добила возачку дозволу и била је најбољи возач.

Кнез Павле Карађорђевић се радо возио аутомобилом којим је управљала његова супруга, кнегиња Олга. Ненадмашан у вожњи, али врло ризичној, био је краљ Петар Други. Као момак јурио је кабриолетом "адлер" по Београду брзином од 140 километара на сат.

Од 89 краљевских аутомобила из периода од 1908. до 1941. године данас постоје само два - "дизенберг Ј" из 1930. и "мерцедес бенц" из 1937.

СТИДЕО СЕ ХИТЛЕРОВОГ ПОКЛОНА

ПРВИ "мерцедес бенц" на нашем двору возио је кнез Павле. Добио га је на поклон од Адолфа Хитлера 1937. године. Кнез га се стидео, па га је возио само по Бледу. Аутомобил је 1939. враћен немачкој фабрици. Као нерестаурисано возило завршио је код трговца аутомобилима Еберхарда Тисена у Хамбургу.


"ДЕЛАЖ"

КРАЉ Александар убијен је 9. октобра 1934. у Марсељу, у аутомобилу "делаж". Ову лимузину је француска влада 1936. године поклонила Војном музеју у Београду и ту се налазила до 1945. Даља судбина возила није сасвим расветљена. Има сведока који тврде да је "ауто смрти" почетком шездесетих уништен у Лозници.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (35)

Dr.za rock and roll

08.03.2015. 11:45

Dole kapitalizam i neslana burzoazija!!!! E nece se vise nikas voziti i baskariti na ledjima srpskog naroda

КИР СРБИН

08.03.2015. 13:33

@!? - Ни си ти мој јаране завирио у Јожеков возни парк. Није исто имати сто ФИЋА и једног ФЕРАРИЈА.

Утеривач

08.03.2015. 15:01

@!? - То су били и остали државни аутомобили, неки су добијени на поклон , неки наменски купљени.Колекционарски и историјски је највреднија је серија од чини ми се 4-5 мерцедеса и нема ох пуно у свету . "Фиће" је добио директно из крагујевачке фабрике !

Stari iseljenik

08.03.2015. 13:26

Sve je to plaćano kroz ogromnu apanažu koju su dobijali kralj i porodica od poreskih platiša ondašnje Jugoslavije, najviše od Srba jer su bili najbrojniji narod i najlakše ih je bilo naterati terorom žandara i fainansa, da plate poreze! Hrvati su se spretno "izvlačili" gde su mogli, o škrtim Slovencima ne treba ni govoriti!

КИР СРБИН

08.03.2015. 13:38

Чисто ме занима, колико је ових краљевских аутомобила било оклопљено? Колико их је било са "блинкерима" и оним ужасним сиренама? Да ли су и кућне помоћнице, таште, стрине и тетке имале право на оклопни аутомобил, "блинкере" и "КОБРЕ"? Да ли су краљевске ћерке имале право да бирају возаче и обезбеђење према својим склоностима?

Eto

08.03.2015. 14:16

a cika Pera dosao na presto bez dinara u dzepu. Pa kad mi neko pomene ove bivse svinjske trgovce ...

Logic

08.03.2015. 19:02

@Eto - "Eto" - kaže se "trgovac svinjama",što sigurno nije nikakvo nečasno zanimanje, a "svinjski" je pogrda za karakter, postupke, ponašanje. Što ja lično u mnogim slučajevima smatram neoprostivom uvredom za svinje.

Kibo

08.03.2015. 14:49

Da trebalo je da prose u Knez Mihajlovoj pa da ih Srbi private. Koliko propagande protiv Karadjordjevica u Srbiji? Smucilo mi se. Vi hocete drzavu po ugledu na Kurdistan, a ne po ugledu na Britaniju ili Norvesku.

Утеривач

08.03.2015. 15:46

@Kibo - @Kibo: Не господине! Проблем је што су хероји инвалиди са Солунског фронта просили по београдским улицама! (прадедино сведочење).,што је живот обичног света био тежак а државу је то мало интересовало (као и данас) Углед државе се не постиже кинђурењем и богатством владара већ статусуом и задовољством обичног грађанина. Власт своју снагу не добија голом применом силе над грађанима већ зарађеним поштовањем народа сопствене државе.

bobby

08.03.2015. 18:09

@Kibo - Pa i heroji invalidi iz ratova devedesetih prose po ulicama ili žive nedostojno čoveka.

Kibo

08.03.2015. 18:26

@Kibo - @Uterivac: A gdje to nije, nema i nece biti prosijaka? Moj pradjed je solunac i nije prosio po Knez Mihajlovoj vec radio i drz'o sliku Kralja Petra na zidu i ja danas postojim. To sto vi pricate je nastavak Titiosticke propaganda koja nas kosta i koja ce nas nazalost jos kostati. 140 km/h autom kroz Beograd tridesetih??? Niti je bilo puteva za tako brzu voznju, niti automobila, ali je bitno da se Karadjordjevici ocrne. Nekim ambasadama smeta sto ne bacamo svijece Brozu Josifu i dalje.

stevan

08.03.2015. 23:22

@Kibo - bravo kibo najbolje do sada receno.tvoji argumenti su potpuno ispravni .drzave koje imaju danas kraljevinu mnogo bolje zive odvelike vecine zemalja pogotovo u evropi.

pera

08.03.2015. 14:52

pisalo je da su i zlato obožavali,zato su ga i poneli sa sobom prilikom bežanije,da im se nadje.problem je što je zlato bilo narodno,e sad ovaj bucko što ne zna srpski ni da bekne ,traži da mu se vrate dvorovi i palate.

milovan

08.03.2015. 15:39

oni su bili jugoslovenska dinastija a poreklom su crnogorci prava moderna dinastija koja je razvijala srbiju bila je dinastija obrenovic na celu sa mihailom ko ne veruje nek se raspita jer iz istorij se to nije puno ucilo sta je sve taj covek uradio za srbiju i kako je radio ovi su bili bahati nista iza sebe nisu ostavili zato su i tako najurenu za razliku od obrenovica koji su skinuti pucom

mishell

08.03.2015. 23:33

@milovan - To je opste poznato i mislim da su naj vece probleme Srbiji upravo oni napravili.

dragan

09.03.2015. 12:11

@milovan - moj Milovane istoriju u ruke ,pa onda kad nesto napises to nece biti ono "pijacna prica".Obrenovici spska dinastija su isto porijeklom iz Crne Gore .Bratonozici -Kuci.Toliko !!!

Kibo

08.03.2015. 18:29

@stevan - Upravo tako. Pogledajte Srbiju 74 godine prije '45 i njene uspijehe, imidz i razvoj i pogledajte 74 godine poslije '45. Dobar komentar, Stevane.

Realista

09.03.2015. 17:38

@stevan - А да нисте нешто заборавили ? На пример Србију између 1955 и 1990? Узгред Србија70 тих гона 19. века је била кнежевина за поткусуривање европских сила (звучи вам познато). А госпда Карађорђевићи су нас увукли у ратовве мимо воље свих у Европи и произвели толико српских жртава колико сви остали (укључујући и 2.светски) ратови заједно нису !Затим митомански правили Југославију .која нас је скупо кошатала. Да није било тога данас би овде било 30 милиона Срба, а никако само народ у нестајању!

Gospodar Zarin

08.03.2015. 16:31

Jedna je stvar biti rusofil, a druga boljsevik. Trebalo bi da znate razliku. Srbi su rusofili, ali postuju sopstveni narod i njegovu istoriju, koju cine i srpske dinastije. Boljsevik je nesto drugo. Boljsevik ne postuje nista, a posebno mrzi sopstveni narod. Tako da pretpostavljam da biste bili najsrecniji da smo imali austrijsku dinastiju ?

Jugoslava Pravic

08.03.2015. 16:33

Bice da su dali jedan Milunki Savic da se ona provoza Beogradom, ako nista drugo, ono zato sto je cistila skupstinu.

radojko

08.03.2015. 16:36

Kakve ruzna konstrukcija,trebalo bi objasniti zbog pravde koliko vozila recimo ima porodica Nikolic,da cisto uporedimo.A da li je nama uopste potrebna istina?

tamo

08.03.2015. 16:52

nas Joza,bio mnogo skromnij,imao samo Plavi voz,Galeba,i mali broj autica,Secam se prica boraca koji su pricali da su im drzane lekcije o jednakosti a cim je vreme rucka cak i najobicniji vodnik ide na kazan PRVE KLASE a obicni vojnici jedu corburinu. Poznato je ono'druze tito dobro nase opet gazda konja jase a siroma kozu ima i ona se oduzima. Nisam simpatizer kraljevine ali komunista ni najmanje.

zeljko

08.03.2015. 17:38

e jadna li si nasa srbijo karadjordjevici brozovi milosevici karici tadici nikolici nas ojadise dobro smo i zivi

Vladimir Gagic

08.03.2015. 18:50

jedna stvar me interesuje,gde su ti automobili,da li su Karadjordjevici poneli kad su napustali zemlju i kako one poluge zlata da stignu do brozovog sefa?

Logic

08.03.2015. 19:25

Mala ispravka: Kralj Petar I i Kralj Italije Vittorio Emanielle III su bili ženjeni dvema sestrama, kćerima Kralja Nikole, što se kod nas zove ne "prijatelji" već "pašenozi".

mili

09.03.2015. 13:28

Sve na grbaci naroda oduvek..koja god vlast da prodje. Vlast se siri kao svetska elita a zaboravlja odakle je i kako narod zivi..sramota!! zato i sada puno bede i sirotinje..narod zivi u mraku po Srbiji bez struje , frizidera i ves masine..zato se vracaju bolescine.. mnogima hvale osnovni higijenski uslovi...nasi politicari treba da se srame u kakvoj je situacija drzava i narod.

Aleksandar

29.12.2015. 18:36

Jurio u Adleru 140 km/č?!Kako su merili - radarom?Drugo, po slici se vidi da je Petar II imao Adler Trumpf Junior, koji je mogao da ide 90 do 110 km/č u zavisnosti od motora, jedino ako su ga gurali nizbrdo....