Константин Јовановић: Историја изблиза

Саво Поповић

19. 04. 2013. у 22:26

Сећања архитекте Константина Јовановића, после скоро целог века, пред читаоцима. Низ кратких белешки о томе шта је кнез Михаило урадио у Србији за седам година владавине могле би да постиде данашње политичаре

ЈЕДАН од првих српских архитеката Константина Јовановић (1849-1923), син нашег првог фотографа и управитеља двора кнеза Михаила Обреновића - Анастаса Јовановића, од раног детињстава кретао се у кругу европске политичке и културне елите. Растао је у кући где су у госте, али и на портретисање, долазили Нјегош, кнез Данило, Обреновићи, Карађорђевићи, европски ноблес... Био је на извору важних и мање важних, али "пикантних" збивања, па се у зрелим годинама одважио да запише оно чега се сећао.

Захваљујући Музеју града Београда, рукопис који је чекао на објављивање скоро цео век сад је у јавности. Јовановићева сећања написана 1917. за штампу је приредила Даница Ванушић, историчарка уметности и кустос Музеја.

У мемоарима насловљеним "Разне успомене Константина А. Јовановића на владаре Србије и Црне Горе 19. века", описује историјска, друштвена, политичка и културна збивања из угла непосредног сведока, али и догађаје који су му били познати из прича његовог оца. На основу ових записа, неке догађаје у Србији из времена кнежева Милоша и Михаила, данас можемо и на другачији начин тумачити.

ЗЛАТНА АПАНАЖА АБДИКАЦИЈА краља Николе 1918. године, судећи по "Успоменама" Константина Јовановића, била је давно уговорена. Никола је још као кнез, Михаилу Обреновићу "продао" свој трон. "Споразумом са књазом црногорским Николом, уговором је обавезао и он се да саучествује са целом црногорском војском. Он лично (Никола) се обавезао да се одрекне владе у корист књаза Михајла, који би постао главни владалац над целом Државом; књаз Никола би пак зато примао знатну апанажу, чини ми се око 30.000 дуката годишње.".

У три поглавља Константин пише о разлазу кнеза Михаила и његове жене Јулије, која је планирала тајни бег из Београда, али је одала слушкиња заљубљена у кнежевог "јегера". Нјен одлазак, који није сматрао дефинитивним, кнез "увија" у дипломатску мисију. Јулија се, међутим, из Лондона не враћа у Србију, већ одлази у Париз, па Венецију. У Млецима је "спискала" повећу своту, којом је кнез испратио, али и тајно продала свој накит. Михаило је из даљине све будно пратио и да не пукне брука преко посредника откупио накит. Немајући куд, Јулија која је остала "шворц" враћа се у Београд. Међу супружницима односи постају сасвим хладни, а увидевши неизбежан разлаз, Михаило налази начин да не испадне напуштени муж, већ постаје кнез који је отпустио супругу!

Низ кратких белешки о томе шта је кнез Михаило урадио у Србији за седам година владавине могле би да постиде све данашње политичаре. Познато је да је од свог новца подигао Народно позориште, градио је основне и средње школе, слао о трошку кнежевине младе људе на студије у иностранство, увео српски новац, основао српску пошту, војску, поклонио плац за зграду САНУ, поставио темеље речне пловидбе на Дунаву и Сави. Донео је и строге законе за очување шума, основао "Завод за подигнуће и одгајање крепке сточне и коњске расе", увео коњске трке...

Ова књижица од 100 страница, пуна је и интересантних и важних података. Без патетике и личног става, архитекта бележи да је кнеза Михаила, тог просвећеног визионара, посебно интересовала "регулација вароши Београда". Неостварен је његов план да поруши уджерице уз Саву и Дунав и поред обе реке "спроведе широку улицу са траговачким слагалиштима и да би дуж кеја поред тих великих река свуди могли пристајати трговачке лађе са робом. Да се даклем споји бивша Богојављенска улица - са Широком улицом дуж дорћолске обале".

Такође је планирао да се "Горњи град претвори у парк, споји са Калемегданским парком, а парку или палата за владаоца, или пак велика зграда за концерте и балове - уоште за забаву и ужиће публике са ресторацијом и кафаном у тој згради и у башти пред самој згради."

Свака страница открива податке на којима би се могли "зидати" читави романи. Али од Јовановића ћемо сазнати да је Михаилова "највећа намера пак, која је услед убиства кнежевог остала неизвршена" - био рат са Турском.

"На тој намери је кнез последњих година свог живота живо радио не само ревносном војном припремом саме Србије, него и спремом буне у суседним турским земљама, у Босни, Херцеговини, Бугарској."


БИОГРАФИЈА

АРХИТЕКТА Константин А. Јовановић припадао је генерацији која се школовала у престижним европским центрима и на прелазу два века, својим градитељским рукописом, изменила оријенталну физиономију Београда. Рођен је у Бечу, као најстарије дете Анастаса Јовановића, литографа и фотографа, а касније и двороуправитеља кнеза Михаила Обреновића. Студије архитектуре је завршио 1870. у Цириху.

Највећи део живота је и провео у родном граду, где је радио као самостални архитекта. У Београду је пројектовао велики број јавних и приватних грађевина, а најпознатија је Народна банка у Улици краља Петра. Нјегово здање је и Народно собрање у Софији.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације