Iako je izuzetno hranljiv i bogat korisnim sastojcima, prokelj nije dovoljno kod nas zastupljen u jelovniku. Zato je preporuka da ga što češće imamo na trpezi jer ova povrtarska biljka iz porodice kupusnjača (kupus, kelj, karfiol), predstavlja pravu riznicu zdravlja. Izgledom podseća na male glavice kupusa, i poseduje sve drugo osim kalorija. Ovo povrće izuzetno je bogato proteinima, dijetetskim vlaknima, omega 3 i omega 6 masnim kiselinama, vitaminima, među kojima posebno vitaminima C, A, K, E i B kompleksa. Dokazano je da osobe koje svakodnevno konzumiraju 300 grama prokelja imaju 37 odsto veću koncentraciju vitamina C u krvi.

Prokelj je bogat i mineralima, od kojih najviše ima kalijuma, mangana, bakra, kalcijuma, gvožđa i fosfora. Kalijum je važan sastojak ćelija i telesnih tečnosti koje pomažu kontrolu rada srca i krvnog pritiska. Mangan je važan kao kofaktor za antioksidansne enzime, dok je gvožđe neophodno za stvaranje krvnih zrnaca. Istovremeno, sadrži i folnu kiselinu, kao i flavonoide.

Kao izuzetan izvor antioksidanasa pomaže u ublažavanju velikog broja zdravstvenih tegoba. U tom smislu izuzetno je važan za podizanje imuniteta, ali i kao čistač organizma od štetnih sastojaka jer pospešuje bolji rad creva. Zbog kompleksa vitamina koje poseduje sprečava nastanak osteoporoze i čini kožu blistavijom. Za čuvanje mekoće i sjaja kože naročito su važni vitamini A i C. Postiže i antibakterijsko i antivirusno delovanje.


Osim toga, preporučuje se i osobama koje imaju hronične bolove usled degenerativnih promena, kao što su reuma, artritis, išijas. Zbog izuzetno snažnog antikancerogenog svojstva preporučljivo je da se konzumira preventivno jer je posebno delotvoran kao zaštita od raka prostate i debelog creva. Istraživanja su pokazala da prokelj sadrži specijalnu kombinaciju sastojaka, od kojih je najvažniji sinigrin, koji blagovremeno deluje na kancerogene ćelije i uništava ih. Takođe, zbog zavidnih količina vitamina A on je dobra zaštita od raka pluća i usne duplje. Vitamin K, koji sadrži prokelj, ograničava oštećenja neurona u mozgu, što je važno za sprečavanje nastanka Alchajmerove bolesti. A kada je reč o vitaminima B kompleksa sadrži niacin, vitamin B6, odnosno piridoksin, zatim tiamin, pantotensku kiselinu, a svi zajedno veoma su važni za metaboličke procese u organizmu.
NE KUVATI GA DUGOSvi korisni sastojci u zrelom plodu prokelja nalaze se u njegovim pupoljcima. Vredi da se naglasi i da smrznuti prokelj ne gubi ništa od nutritivnih vrednosti i dostupan je tokom cele godine. U kulinarstvu se koristi za pripremu čorbi, salata, variva, ali najčešće kao prilog piletini i ribi. Ne treba dugo da se kuva ili prži jer gubi dragocene vitamine. Svež prokelj najbolje je upotrebiti do dva dana posle kupovine, a kada se kuva smrznuti prokelj treba voditi računa da se ne prekuva, jer tada oslobađa gorčinu.


Sastojak zeakstin selektivno se apsorbuje u važan deo mrežnjače oka i ima zaštitnu funkciju kod filtriranja UV zraka. Ovaj sastojak, zapravo, pomaže u sprečavanju oštećenja mrežnjače i pojave makularne degeneracije na žutoj mrlji (može da dovede do gubitka vida) kod starijih osoba. Oči štiti i sastojak lutein koga takođe ima u zavidnim količinama u ovom minijaturnom povrću. A zbog izuzetno male kalorijske vrednosti, ovo povrće obavezno treba uvrstiti u programe za smanjenje telesne težine, preporučuju nutricionisti. Prokelj je zahvalan u dijetama jer sadrži samo 45 kalorija a nema holesterol. Vlakna iz prokelja nemaju kalorijsku vrednost, ali zbog sposobnosti da apsorbuju vodu mogu doprineti osećaju sitosti. Specifičan miris prokelja tokom pripreme nastaje zbog sulforafana, supstance koja sadrži sumpor, a koja se pokazala podsticajnom za jetru u proizvodnji enzima zaslužnih za neutralizaciju toksičnih jedinjenja u organizmu. U prokelju se nalazi i relativno dobar izvor triptofana, amino-kiseline koja pomaže regulisanju sna.