JEDAN od najboljih ali i najharizmatičnijih vozača Formule 1, Niki Lauda (70), preminuo je u Univerzitetskoj bolnici u Cirihu, mirno, u snu, saopštila je porodica legendarnog asa.

Nekadašnji trostruki prvak sveta, jedini koji je do titula došao vozeći u dva najveća tima Formule 1, u Ferariju i Meklarenu, umro je tokom dijalize bubrega (imao dve transplantacije), dok se oporavljao od transplantacije plućnog krila izvršene u avgustu prošle godine.

BEZ POBEDE NA UŠĆU AUSTRIJSKI gospodar brzina Niki Lauda, učestvovao je i na Velikoj nagradi Beograda koja je 20. aprila 1969. vožena na stazi "Ušće". Naime, te godine se Kup Evrope u kojem se takmičio Lauda u Formuli 5, vozio na "Ušću" u okviru Velike nagrade Beograda.
- Bilo je tada više od 40.000 gledalaca. TV Beograd je prvi put prenosio trku ali opet svi su hteli da gledaju trke uživo - priseća se Nebojša Atanacković legendarni srpski vozač na dva i četiri točka.
- Lauda je tada bio mlad, nepoznat, ali je sjajnom vožnjom oduševio sve prisutne i stekao mnogo navijača, iako nije pobedio. Lauda je poveo trku, ali je u jednom trenutku izgubio kontrolu nad vozilom, okrenu se na stazi pa ga je pretekao Georg Prankl koji je i pobedio.
- Lauda je u toj "formuli superfau" (folksvagenovi motori 1.300 kubika) na kraju bio drugi posle puno uzbuđenja. Tada je Beograd bio rame uz rame sa mnogo poznatijim evropskim metropolama kada je, ne samo automobilizam u pitanju - priseća se Atanacković. Pored Nikija Laude, kasnije svetskog šampiona, još dva vozača koja su se kalila na beogradskom ušću su kasnije vozili u Formuli 1. Italijani Injacio Đunti i Arturo Mercario.

- Njegova jedinstvena dostignuća kao sportiste i preduzetnika ostaće nezaboravna, njegova neumorna želja za akcijom, neposrednost i hrabrost ostaju uzor i merilo za sve nas - navodi se u saopštenju porodice.

Tri titule u najbržem planetarnom sportu (sa Ferarijem 1975. i 1977. i sa Meklarenom 1984) su bile samo kruna jedne briljantne automobilske karijere Austrijanca, koji je uvek na stazi davao sve od sebe, beskompromisnim stilom osvajajući srca navijača na svim meridijanima.

Pored 25 sjajnih pobeda, nenadmašnih duela sa engleskim plejbojem i vozačem Džejmsom Hantom, ostala je u istoriji automobilizma upisana i scena zabeležena na Nirburgringu 1. avgusta 1976. kada je u čuvenom "zelenom paklu" vozeći vatrenocrveni bolid Ferarija Lauda, tada svetski šampion ali i vodeći u generalnom plasmanu, na Velikoj nagradi Nemačke, posle izletanja goreo u kokpitu, dok su kolege vozači zaustavljali svoje mašine i istrčavali pokušavajući da ga nekako iščupaju iz buktinje na točkovima.

Lauda je tada sa teškim opekotinama, ali i punim plućima otrovnog dima, završio u bolnici sa minimalnim šansama (prema rečima lekara) da preživi.

Pa ipak, čuveni Niki se vratio u bolid Ferarija samo 40 dana kasnije. Te godine nije osvojio titulu ali jeste sledeće. O rivalstvu sa Hantom i Holivud je ispričao priču...

- Tada sam rekao da sam svoj strah savladao brzo i čisto. To je bila laž. Ali, bilo bi glupo da rivalima potvrdim svoju slabost. U Monci sam bio krut od straha - naveo je Lauda u biografiji.

Znao je Lauda i da kaže ne čelnicima Ferarija i ode kada su svi očekivali novu žetvu titula.

- Jednostavno, više nisam uživao - rekao je Lauda koga je legendarni Enco Ferari tada nazvao izdajnikom.

Povratak u Formulu 1, Meklaren, i nova titula 1984. Kruna blistave karijere. Samo godinu dana kasnije, u Australiji, Lauda se i definitivno oprostio od užarenih staza Formule 1.

Oprobao se uspešno i u biznisu. "Flaj Niki" avio-kompaniju osnovao je 2003. U Beograd je 2010. sleteo prvi avion ove kompanije kojim je pilotirao Lauda!

Od 2012. godine je bio direktor Mercedes F1 tima, zadužen za odnose sa vozačima i učestvovao je u dovođenju petostrukog svetskog šampiona Luisa Hamiltona u tim.

Kažu i da je Lauda u svom posedu imao oko 10 odsto akcija ovog tima...

- Lauda je bio mešavina herojstva, humanosti i iskrenosti, u kokpitu i van njega. Njegova smrt ostavlja prazninu u Formuli 1. Nismo samo izgubili heroja, koji je izveo najveći povratak ikada viđen, već i čoveka koji je doneo dragocenu jasnoću i iskrenost u modernu Formulu 1. Mnogo će nam nedostajati kao naš glas zdravog razuma - kaže Toto Volf, šef Mercedes F1 tima.

I Laudine nekadašnje ekipe Meklaren i Ferari izrazile su žaljenje zbog Laudine smrti.

- Počivaj u miru, Niki Lauda. Zauvek ćeš biti u našim srcima i zauvek besmrtan u našoj istoriji. Zajednica moto-sporta danas žali veliki gubitak prave legende. Šaljemo saučešće porodici i prijateljima - naveo je Ferari.

U Meklarenu su duboko ožalošćeni zbog smrti Laude.

- Svi u Meklarenu smo duboko ožalošćeni kada smo čuli da je naš prijatelj, kolega i šampion iz 1984. godine Niki Lauda umro. Niki će zauvek biti u našim srcima i ugrađen u našu istoriju - naveo je Meklaren.

Bivši šampion iz 2009. godine Dženson Baton postavio je na društvenim mrežama fotografiju Laude, uz poruku: "Počivaj u miru".

Šampion iz 2016. godine Niko Rozberg pohvalio je Laudinu strast i borbeni duh.

"Ja i oko 100 miliona tvojih navijača širom sveta, koje si takođe snažno inspirisao da nikada ne odustaju u najtežim trenucima, mislimo na tebe i na tvoju porodicu i želimo da počivaš u miru", naveo je bivši vozač Mercedesa.

Vozač Hasa Roman Grožan naveo je da je "legenda otišla", a bivši vozač Džoni Herbert da je Laudina smrt "veliki gubitak za sport" i da "ostavlja prazninu u našim srcima".

Dvostruski šampion Moto GP šampionata Kejsi Stoner naveo je da je Lauda "prava ikona i legenda motosporta".

Austrijski kancelar Sebastijan Kurc rekao je da je Lauda "veliki uzor", koji se "u više navrata borio i vraćao u život".

LIČNA KARTA


IME I PREZIME: Andreas Nikolaus Lauda

DATUM I MESTO ROđENjA: 22. februar 1949. Beč, Austrija

DATUM I MESTO SMRTI: 20. maj 2019. Cirih, Švajcarska

VOZAČ FORMULE 1: 1971-1979. i 1982-1985.

TIMOVI F1: Marč, BRM, Ferari, Brebhem, Meklaren

SVETSKI ŠAMPION F1: 1975, 1977. i 1984.

GP STARTOVA: 171

POBEDA: 25

PODIJUMA: 54

POL POZICIJA: 24

NAJBRŽI KRUGOVI: 24