POSLE izuzetnog koncerta u decembru 2012. u beogradskoj "Kombank areni", jedna od najboljih srpskih i jugoslovenskih rok grupa "Smak", predvođena harizmatičnim i mističnim gitaristom i kompozitorom Radomirom Mihajlovićem Točkom, sprema se za novi spektakl 20. juna na Ušću. Kragujevački rokeri čvrstih rifova koji su vaspitali celu jednu generaciju i ostali neprevaziđeni uzor, i ovoga puta će svirati u originalnoj postavi, ali i aktuelnoj, podmlađenoj. Na pitanje koliko mu je značio koncert u "Areni", prvi u originalnom sastavu u Beogradu posle 20 godina, Točak za "Novosti" odgovara:

- Nismo očekivali takav odaziv publike i reakciju. Mnogi su bili iskreno zabrinuti u smislu šta će se desiti i kako će se koncert odvijati? A naših prijatelja je bilo bukvalno u sve tri generacije. Zato sam i poručio dva puta "Frka je", da bih označio i našu i njihovu tremu.

* Koliko će se koncert na Ušću razlikovati od "Arene"?

- Nešto su bolji koncerti na otvorenom, što se tiče tehnike, a u dvoranama, što se tiče atmosfere. Valja očekivati dobar zvuk jer on napolju nema prepreke u zidovima. "Arena" je vrlo dobar prostor za koncerte, ali je uslov da bude mnogo ljudi. Nama je svejedno koja će biti "podloga". Mnogo je važnije šta će se tamo desiti na duhovnom planu. Očekujem nešto više nego u "Areni". Jako nam je bitan zvuk, treba čuti kako ga Kepa otac i Kepa sin prave na svojim bubnjevima, Zoran na bas gitari, kako Boris ima specifičnu boju, kako sviraju Mikica, Deki, Filip...

PESMA ZA DžONA BONAMA * Svirali ste kao predgrupa "Dip parplu" u Beogradu, čak im posvetili pesmu "5. maj", mada mnogi karijeru "Smaka" porede sa karijerom "Led cepelin". Ko bi svirao u vašoj supergrupi? - Tačnije, kompoziciju "5. maj" smo posvetili Džonu Bonamu iz "Led cepelina". Nemam omiljenu supergrupu, ali kad bih imao, onda bi u njoj obavezno bio i Bonzo. (Bonamov nadimak - prim. aut.)

* Priča se da ćete svirati i neke nove kompozicije sa albuma koji spremate?

- U ovom trenutku je priča o novom albumu prevelik teret za nas. Zato smo odložili čitavu stvar za jesen. Izdavaštvo kao što je ranije bilo više ne postoji i sada je, po meni, "Jutjub" jedino mesto gde muzičari mogu da se promovišu. Zbog toga ćemo sukcesivno objavljivati neke snimke preko našeg kanala "smakinfo". Probaćemo da u repertoar na koncertu ubacimo i nešto novo. U ovom trenutku je neizvesno šta.

* Prošle godine snimili ste "Nebo je samo drum bez dna" iz 1978. i objavili na svom "Jutjub" kanalu?

- Da, bavili smo se rekonstrukcijom naših ranijih pesama pokušavajući da ih prilagodimo koncertnom izvođenju. Odlučili smo se za tri pesme, jednu smo već "pustili" u Najdinom izvođenju, a druge dve "Mračni mol" i "Ja volim tvoje grudi" čekaju da ih Boris otpeva. Čim to završimo odmah će se pojaviti na "Jutjubu".

* Reputaciju prvog pravog jugoslovenskog gitarskog heroja zaslužili ste i zbog instrumentala "Ulazak u harem"?

- Priča o numeri "Ulazak u harem" je kružila kao avet u našoj karijeri. Greškom jednog od urednika u RTV Ljubljana je došlo do paralelnog objavljivanja singla sa istom numerom za dve kompanije ("Suzi" i RTV Lj). Trebalo je sačekati makar dva-tri meseca, ali se ispostavilo da nije bilo mnogo vremena budući da je numera već postigla značajnu popularnost u veoma gledanoj emisiji "Od glave do pete", koju je vodio Milovan Ilić Minimaks. Mislim da je moja "gitarska" popularnost došla uglavnom preko naših čestih koncerata, jer nas nije bilo dovoljno u medijima.

"AJSBRN", "NEGATIV" I "HIPNAGOGA SLIKE" * Rekli ste da vam se dopadaju "Ajsbrn" i "Negativ", šta vam se još svidelo u poslednje vreme? - Pa, recimo "Hipnagoga slike" i njihova najnovija numera "Vihor". Treba pažljivo poslušati tu grupu. Oni nemaju pevanje, pa tekst ne može da bude prepreka, a valja dobro upamtiti da je je muzika jednako melodija, harmonija i ritam.

* Zašto je PGP insistirao da album "Zašto ne volim sneg" bude potpisan kao "Smak", mada je reč o vašem solo albumu?

- Tačno je da LP "Zašto ne volim sneg" sada jeste album grupe "Smak", ali je bio zamišljen kao moj drugi solo album. Urednici PGP su poželeli da to ipak bude ovo što sada jeste. Problem je bio u tome što je pevanje već snimljeno prema dogovoru za moj solo album. Dado Topić mi je bio gost i po mom mišljenju on je najbolji muški vokal sa ovih prostora. Zoran Živanović Hoze mi je takođe gostovao na tom albumu.

* Da je "Smak" bio tri koplja ispred drugih grupa, govore i reči Laze Ristovskog kako je napravio "veliki korak unazad" prešavši iz "Smaka" u "Bijelo dugme"?

- Laza je bio dobar i "tuđ" čovek. Nije umeo da kaže ne. Hteo je da ostane sa nama, ali njemu nije bilo opstanka u Kragujevcu, jer su ga bukvalno odvukli. Čini mi se da je Laza načinio korak nazad iz dva razloga, više nije radio i svirao ono što voli i oseća i mnogo više je vodio boemski život, čemu je, inače, bio sklon, jer u "Smaku" je postojala prilična disciplinovanost.

* Koncerte na turneji povodom albuma "Rok cirkus" hteli ste da svirate u cirkuskoj šatri?

- Mislim da je mnogo bolje što nije došlo do koncerta u cirkuskoj šatri. To je, ipak, bila nejasna ideja na koju sam lično došao, ali valja znati da pre toga nikad nisam bio u cirkusu, čak ni kao dete. Previše sam idealizovao ulogu cirkusa kao medija za rok.

* Koji pravac vam je najdraži: rokenrol, hard-rok, progresivni, džez, simfonijski, etno, bluz?

- Muzičke žanrove nisu smišljali muzičari. Žanrove kao takve naravno ne prihvatam jer se smatram, pre svega, muzičarem. "Smak" ima nezavisan muzički stil u kom su postojale razne primese. Dovoljno je reći možda rok, jer njega najčešće obeležava rif unutar numere, po čemu se razlikuje od ostalih pravaca. Odabrao sam rok izraz jer muzičar može da bude slobodan koliko mu je volja. Sve ostalo je zabava. Mislim da je rok najbolja muzika i onda ne možete imati bolje od najboljeg. Kad se kaže rok, misli se na mnogo toga što stoji iza proklamacije - rok.

* Bluzerka Ana Popović, koju zovu "ženski Hendriks", bila je vaša učenica?

- Ana i te kako opravdava moj rad, jer je bila kod mene pune tri godine. Jako sam ponosan na nju. Kad već pominjete Hendriksa, onda valja znati da je on, pored ostalog, veliki zato što nas uči da od nas niko ne može biti bolji. Tako ni ja Ani ne želim da prevazilazi mene ili ma kog drugog, nego da pokuša ono što verovatno može, da bude bolja od sebe.

* Da li ste, osim Hendriksa, imali još nekog gitarskog heroja?

- Naravno da sam imao, bio je to Henk Marvin iz "Šedouza", te Đango Reinhart, Džordž Harison, Pit Taunsend, Dejv Edmunds, Manitas del Plata, Jovan Jovičić, Andres Segovija...

* Kako ste počeli da izrađujete gitare?

- Pa tako što sam jako želeo da napravim jednu mojoj ćerki Sofiji. Imao sam ponešto iskustva iz radionice mog oca, prikupio neke instrukcije sa interneta, posavetovao se sa ljudima iz sveta graditeljstva gitara i violina i onda sam hteo da crknem od radoznalosti, kako li će ispasti to čudo? Mogu vam reći da na boljoj gitari još uvek nisam svirao.