BEOGRADSKA kulturna mreža (BKM) koja organizuje koncert “Prljavog kazališta” 22. decembra u “Kombank areni”, demantovala je u utorak za “Novosti” da je ova hrvatska rok grupa tražila da područjem oko “Arene” patroliraju srpski žandarmi, specijalne jedinice policije i konjička brigada.

- Članovi “Prljavog kazališta” nisu tražili dodatno obezbeđenje za svoj nastup u Beogradu, ni žandarmeriju, ni specijalce, a ponajmanje konjičku brigadu - poručuju iz BKM. - Kao i svi domaći i strani koncerti koje smo do sada radili, i ovaj će imati odgovarajuće obezbeđenje. Poštujemo pravo svakog pojedinca da samostalno odluči želi li da ide na koncert. Beograd je fantastičnom koncertnom ponudom postao balkanska i evropska muzička metropola, u kojoj su svi muzičari i grupe dobrodošli, bez obzira na boju kože, veroispovest i seksualno opredeljenje, i verujemo da srpska publika zna da prepozna istinsku vrednost jednog od najuticajnijih rokenrol bendova sa područja bivše Jugoslavije i zanemari zlurade, neistinite i ksenofobične komentare pojedinih medija.

Vođa “Kazališta” Jasenko Houra, pred dolazak u srpsku prestonicu, više puta je u intervjuima ovdašnjim medijima naglasio da njegova grupa dolazi u Beograd prvi put posle 26 godina, isključivo s namerom da svojoj publici pruži scensko-muzički doživljaj koji nema nikakve veze sa politikom. Štaviše, Houra je za razliku od većine hrvatskih muzičara koji nisu krili svoje oduševljenje zbog oslobađajućih presuda generalima Anti Gotovini i Mladenu Markaču, dao izjavu kojom može samo da navuče gnev hrvatske javnosti:

INTERESOVANjE VELIKO KAKO “Novosti” saznaju, prodaja ulaznica za beogradski koncert “Prljavog kazališta” ide odlično! Karte koštaju 1.800, 1.900, 2.200, 2.400, 2.500 i 2.800 dinara, i dosad je prodato gotovo pola dvorane. Nema sumnje da će “Arena” tog 22. decembra biti dupke puna, a ukoliko potražnja za ulaznicama bude i dalje velika, moguće je da će “Prljavci” zakazati još jedan koncert u najvećoj dvorani na Balkanu.

- “Prljavo kazalište” ne treba da se oglašava povodom oslobađanja hrvatskih generala. Navrh glave nam je mešanje politike i umetnosti. To postaje veoma naporno. Pa, bolje da nam se mešaju ekonomije!

A, sve je krenulo posle objavljivanja albuma “Zaustavite Zemlju” 1988. na kojoj je bila pesma “Mojoj majci”, koju je Houra napisao posle smrti majke. Zbog stiha “zadnja ruža Hrvatska” pesma je tada postigla ogromnu popularnost u Hrvatskoj, ali su mediji u jednom delu tadašnje socijalističke Jugoslavije kritikovali “Kazalište” zbog nacionalizma. Mada su “Prljavci” 1993. objavili disk “Lupi petama” sa pesmom “Lupi petama, reci evo sve za Hrvatsku”, koja je bila mnogo angažovanija od pomenute, “Mojoj majci” se sama od sebe otela i postala nezvanična hrvatska himna tokom ratnih godina.

- Ne vidim ništa sporno u tome da na beogradskom koncertu sviramo “Ružu Hrvatsku” - naglašava Jasenko Houra. - Nema razloga da je ne pevamo. “Ruža” je sastavni deo svakog koncerta “Prljavog kazališta”, i jednaka je i u Zagrebu i svakom drugom gradu. Pesmu sam posvetio pokojnoj majci, a da je ona uperena protiv nekog drugog, kao čovek ne bih stajao iza nje.

Vodeći srpski rokeri jednoglasni su u tome da ne treba mešati politiku i muziku i da je u Beograd dobrodošao svako koga publika želi da čuje. Vođa “Riblje čorbe” Bora Đorđević, za naš list kaže da nema ništa protiv da “Kazalište” dođe u Srbiju i svira koncert, ali smatra da ne postoji reciprocitet.

- Tuđe g...o uvek lepše miriše nego naše - kategoričan je Bora Čorba. - Probajte da u Hrvatskoj čujete bilo kog srpskog izvođača. Nema šanse! A za to vreme u Srbiji se radio i TV stanice prosto utrkuju u emitovanju hrvatske muzike. Dobro, to je njihovo pravo, volja i uređivačka politika. Srbi su širok narod i nemamo nikakvih kompleksa.

Zoran Kostić Cane i njegovi “Partibrejkersi”, u sklopu turneje kojom obeležavaju 30 godina rada, u petak će održati koncert u Splitu, a dan kasnije u Zagrebu. On misli da srpskim muzičarima treba više papira da bi otišli u Hrvatsku, dok tamošnjim kolegama ne treba nikakav papir da bi došli ovamo.

- Siguran sam da hrvatski bendovi u Srbiji imaju malo bolji tretman, nego srpske grupe u Hrvatskoj. Ipak, dobro je što postoji razmena i što ljudi sviraju. Što se dolaska “Kazališta” tiče, ne mislim ništa, dolaze ljudi da sviraju, dobrodošli, i to je to - rekao nam je Cane.

Srđan Gojković Gile iz rok grupe “Električni orgazam” koja je među prvima svirala u Hrvatskoj posle rata, misli da “Prljavo kazalište” treba da svira u Beogradu, jer imaju mnogo obožavalaca koji bi gledali njihov koncert. Što se reciprociteta tiče, Gile kaže da ne meri stvari na taj način:

- “Orgazam” poslednjih 12 godina redovno svira u Hrvatskoj. Pre dve nedelje smo svirali u Osijeku, pre tri-četiri sedmice smo imali koncerte u Karlovcu i Splitu, u februaru ćemo nastupiti u Zagrebu. Moja poruka je da bi svi trebalo svuda da sviraju, kao da ne postoje granice. Kakve veze ima rokenrol sa politikom?

Roker Nikola Čuturilo Čutura ističe da je protivnik bilo kakvih restrikcija i da muzika mora da bude iznad politike.

- Ako je neko zgrešio treba mu dati priliku za popravni i voleo bih da se svako ko dođe u Beograd oseća bezbedno - kaže Čutura. - To je, pre svega, ljudski, ali i mudro. Bilo bi dobro da tako bude i sa srpskim bendovima u Hrvatskoj. Neću otići na koncert “Prljavog kazališta”, jer tog dana imam svirku, a čak i da ne sviram, ne bih išao na njihov nastup jer to nije moja šoljica čaja.