ČOKOLADA od 80 grama odavno je zamenila pakovanje od 100 grama, međutim, cena je ostala ista. To je samo jedan od mnogobrojnih proizvoda koje kupujemo decenijama, koji se u međuvremenu "smanjio", a da to veliki broj potrošača nije primetio.

Većina kupaca se oseti prevareno kada shvate da proizvodi koje svakodnevno trguju, nemaju raniju gramažu, iako su naizgled isti, ali i koštaju isto kao i ranije. Čitav je niz takvih artikala i gotovo da nema proizvoda koji nije dobio svoju "slabiju" verziju. Proizvođači se na ovakav potez odlučuju najviše kako bi izbegli povećanje cene i na taj način smanjili rizik gubitka potrošača.

Pročitajte još: PDV PODIGAO CENE I SIVU EKONOMIJU: Zbog poreza procvetala prodaja na crnogorskim ulicama

Prevare zvanično nema, težina je pravilno deklarisana na svakom proizvodu i većina kupaca je ne proverava, ali izgleda da baš na te navike računaju proizvođači. Kupovina proizvoda na koje su potrošači navikli, a koji koštaju isto, ali su manje gramaže, može se nazvati skrivenim poskupljenjem.

Osim čokolade koja je od 100 "smršala" na 75 grama, "kalirale" su i testenine. Pakovanja koja su do pre nekoliko godina bila pola kilograma, sada su spala na 400 grama, a cena je ostala ista. Isti slučaj je i sa smrznutim povrćem čija se težina smanjila za 50 grama, a da se istovremeno nije "smanjila" i cena. Odavno se smanjila i količina jogurta u čašicama, do pre nekoliko godina uglavnom je u njoj bilo 200 grama, a većina proizvođača danas prodaje 180 grama po istoj ceni. Smanjila se i količina pojedinih vrsta majoneza i to sa 300 mililitara na 280, a od 100 grama na 85.

Predsednica Centra za zaštitu potrošača Olga Nikčević, istakla je da u ovim potezima nema ništa nezakonito, te da proizvođači imaju pravo da smanje količinu bilo kojeg proizvoda, sve dok je na njemu istaknut tačan podatak.

Pročitajte još: Cene u Crnoj Gori sve bliže Evropi

- To je klasičan trik, i tu se ništa ne može uraditi. Proizvođači se na takav korak odlučuju radije nego da povećavaju cene. Potrošačima je jasno istaknuta količina na svakom proizvodu, samo je neophodno da obrate pažnju - kazala je Nikčevićeva.

Olga Nikčević - Foto sajt cezap.me


Uprkos tome što je sve u zakonskim okvirima, pitanje je, kako kaže, da li je etički smanjiti količinu, a ostaviti istu cenu. Nikčevićeva smatra da je ovo samo manji problem u odnosu na sve ostalo sa čime se potrošači svakodnevno susreću.

- Količinu proizvoda je lako proveriti, uvek je istaknuta na ambalaži. Međutim, ima mnogo drugih problema koje je gotovo nemoguće ispratiti. Među njima su i rokovi koji nisu tačni, a u to sam se lično uverila više puta. Dešava se, da li namerno ili zbog neadekvatnog čuvanja, da proizvod kome rok nije istekao bude pokvaren. Svakako nije tačno sve ono što proizvođači u deklaraciji navedu - smatra Nikčevićeva.

SUPA ZA TRI TANjIRA

NA ambalažama velikog broja gotovih supa je sada naznačeno da je količina namenjena za tri tanjira, dok je ranije bilo za četiri. Ni njihova cena se nije menjala.