PREDSEDNIK Makedonije Boris Trajkovski, poginuo je u avionskoj nesreći koja se nešto posle 8 časova dogodila u vrletima istočne Hercegovine. Kao vođa makedonske delegacije trebalo je da učestvuje na Međunarodnoj konferenciji o ulaganju u Bosnu i Hercegovinu u Mostaru.
Nesreća se desila iznad sela Gornja Bitunja u opštini Berkovići, na području Republike Srpske. Poginulo je svih devet putnika koji su bili u malom makedonskom avionu, sedam članova delegacije i dva člana posade.
Ni Mladen Ivanić, ministar inostranih poslova Bosne i Hercegovine, koji je bio u Stocu, nije mogao da saopšti mnogo informacija. Bio je kratak:
- Još nema neke zvanične ocene o ovoj nesreći.
Dok ovo javljamo niko sa sigurnošću ne može reći gde je tačno pao avion. Nezvanično, pronađen deo njegove olupine, pa čak i tela četvorice poginulih. Opsežna pretraga terena, u koju je pored pripadnika SFOR i policije uključeno i lokalno stanovništvo, bezuspešno je okončana zbog više nepristupačnih lokacija. Akciju otežavaju vrlo nepovoljni vremenski uslovi, a posebno činjenica da je ovo područje bilo u zoni borbenih dejstava u minulom ratu i da preti opasnost od zaostalih mina. Zbog toga, tvrdi SFOR, je ograničeno kretanja novinarima.
Pojedinci su tvrdili i da je avion pre pada bio **vrlo bučan**. Saznajemo i da se izgubio na svega petnaestak kilometara vazdušne linije od Mostara, gde je trebalo da sleti oko 8 časova.
Odmah posle saznanja o ovoj nesreći, mostarski aerodrom je zatvoren za saobraćaj.
U petak je u Bosni i Hercegovini dan žalosti.

MESTO NESREĆE BRDO DVRSNIK?
POTRAGA za ostacima aviona makedonske vlade koji se rano ujutro, kako se pretpostavlja, srušio u brdima između Stoca, LJubinja i Berkovića, nastavlja se. Tokom višečasovne akcije traženja oko brda Dvrsnik, sudeći po onome što smo videli na licu mesta, pripadnici SFOR i entitetskih MUP nisu pronašli delove letilice ni tela poginulih.
Dok ovo javljamo, međunarodni vojnici, policija i demineri pretražuju teren između Donje Bitunje i Prijevorca u opštini Berkovići. Pomaže im lokalno stanovništvo. Helikopteri SFOR koji nadleću i susednu planinu Viduša u opštini Bileća. Posao im otežavaju magla i kiša.
Inače, područje na kome se traga za ostacima aviona i telima poginuli široko je oko 40 kilometara, a reč je o nepristupačnom i miniranom terenu.
Još nema zvaničnih potvrda informacije da se avion srušio baš u ovome delu istočne Hercegovine, kako to uporno tvrde izvori iz SFOR i federalnog MUP BiH.

PRIHVAĆEN
PODGORICA - Kako je izjavio Šemsudin Redžepagić, načelnik kontrole leta na aerodromu Golubovci, makedonski avion je prihvaćen i predat hrvatskoj kontroli leta po ustaljenoj proceduri, bez informacija da se nešto vanredno događa.
Pretpostavlja se da se avion srušio četiri-pet minuta posle preletanja Crne Gore.
Č. P.

VEĆ BILO PROBLEMA
LETILICA makedonskog predsednika je pripadala avio-servisu makedonske vlade. Ova služba se brine o prevozu visokih zvaničnika vlade. Pored aviona **bič super king er 200**, poseduje i jedan **lir džet 25**. Oba aviona imaju luksuzan enterijer i posebnu opremu.
Letilica je proizvedena 1980. godine u SAD sa serijskom oznakom BB-652. Nabavljena je u vreme SFRJ za potrebe tadašnje Vlade Republike Makedonije. Tada je kupljeno još nekoliko letilica za savezne organe i ostale republike članice tadašnje federacije. Na avionu su, kako je to praksa i u svetu, letele iskusne posade koje su najčešće imale bogat letački staž u Ratnom vazduhoplovstvu. Posada aviona makedonske vlade pilot Mirko Markovski i kopilot Branko Ivanovski iskusni su piloti koji su dugo godina leteli u službi Vlade Makedonije.
Ova letilica je već imala tehničkih problema. Avion je prinudno sleteo na bečki aerodrom 29. januara 2003. godine, a piloti su, zahvaljući velikoj umešnosti i iskustvu, uspeli bezbedno da se prizemlje posle pucanja vetrobranskog stakla na visini od oko 8.000 metara, negde iznad Praga. Tada se u avionu nalazio makedonski ministar odbrane Vlado Bučkovski.
Dš. P.

POUZDAN
**BIČ super king er 200** važi za pouzdanu letilicu, dužine 13, 34 i raspona krila 16,6 metara. Avion ima dva **prat i vitni** PT6A turbo-prop motora. Maksimalna brzina mu je 545 kilometara na čas, dok je plafon leta oko 10.600 metara. O pouzdanosti aviona govori podatak da se u mnogim vojnim vazduhoplovstvima koristi za obuku posada za letenje na velikim transportnim avionima, i nošenje raznih elektronskih uređaja.

VELIKI GUBITAK
BEOGRAD - Predsednik SCG Svetozar Marović izrazio je najdublje žaljenje zbog pogibije makedonskog predsednika Borisa Trajkovskog.
- Sa zaprepašćenjem i nevericom primio sam vest da je Boris Trajkovski poginuo u avionskoj nesreći. NJegov odlazak je veliki gubitak za Makedoniju, ali i za sve nas koji smo sa njim sarađivali na građenju novog poverenja i saradnje u našem regionu - kaže predsednik Marović u svojoj izjavi. - U proteklih godinu dana sa predsednikom Trajkovskim imao sam česte susrete u Beogradu, Ohridu, NJujorku, na mnogobrojnim konferencijama. Imali smo identične poglede o mnogim pitanjima naših bilateralnih odnosa i saradnje i međunarodnim temama.
Boris Trajkovski je, ističe Marović, predano radio na jačanju mira, stabilnosti i saradnje na Balkanu, a ogroman je njegov doprinos konsolidaciji prilika u njegovoj zemlji.
T. Mt.

OTKAZALI PUT
TAMAN kada je naša delegacija na čelu sa predsednikom SCG Svetozarom Marovićem trebalo da krene na beogradski aerodorom da bi, mlaznim avionom vlade SCG **falkonom 50**, otputovala za Mostar, stigla je vest da je u avionskoj nesreći blizu tog grada, poginuo makedonski predsednik Boris Trajkovski.
- Bilo je planirano da pođemo nešto pre 11 časova kada smo dobili vest o pogibiji makedonskog predsednika. Odlazak u Mostar na konferenciju o investiranju u BiH otkazali smo zbog ove tragedije - kažu u Marovićevom kabinetu.

MINIRANO
POTRAGA za makedonskim avionom koji je pao u Gornjoj Bitunji kod Berkovića otežana je jer je reč o graničnom delu između RS i Federacije BiH koji je miniran još od prethodnog rata.

PRONAĐENA ČETIRI TELA
PREDSEDAVAJUĆI Predsedništva BiH Dragan Čović na kraju prvog dela konferencije u Mostaru oko 12.25 časova pročitao je zvaničnu informaciju o padu aviona makedonske delegacije:
- Jutros je u 8.15 časova vazdušna kontrola SFOR-a javila federalnoj direkciji za civilno vazduhoplovstvo da je izgubljen radio-kontakt sa avionom makedonske vlade u kojem se nalazio predsednik Makedonije Boris Trajkovski.
U tom trenutku kontrolu leta obavljali su pripadnici francuskog bataljona SFOR-a. Po prijemu informacije, a u skladu sa procedurom, federalno ministarstvo komunikacija je formiralo krizni štab, koji je preduzeo sve neophodne mere, a snage SFOR-a počele su i potragu za olupinom.
Prema još nepotvrđenim informacijama, avion se srušio u reonu sela Bitunja na potezu Stolac - LJubinje, a do sada su od devet putnika, koliko ih je bilo u avionu, pronađena četiri tela.
Državna direkcija za civilnu avijaciju već je formirala istražni tim koji će ispitati sve okolnosti nesreće. Savet ministara je na lice mesta uputio ministra bezbednosti Barišu Čolaka i ministra inostranih poslova Mladena Ivanića.

BIOGRAFIJA
TRAJKOVSKI je rođen 25. juna 1956. godine u Strumici. Završio je Pravni fakultet u Skoplju 1980. Specijalizirao je trgovinsko i radno pravo. Studirao je teologiju u SAD.
Posle diplomiranja radio je 17 godina kao pravnik u građevinskoj firmi **Slobodna** u Skoplju. Od 1997. bio je savetnik predsednika opštine Kisela Voda u Skoplju, a u decembru 1998. je izabran za zamenika ministra spoljnih poslova u Vladi Republike Makedonije.
Član je VMRO-DPMNE od 1992. U periodu 1992-1999. bio je na čelu Komisije za spoljnu politiku ove stranke, kada je širio partijsku diplomatiju VMRO-DPMNE u SAD i u zapadnoj Evropi, obezbeđujući kontakte sa vodećim ličnostima dveju najvećih stranaka u SAD kao i sa liderima vodećih partija u Nemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Švajcarskoj, Austriji, Mađarskoj, Grčkoj i u drugim zemljama.
U drugom krugu predsedničkih izbora 5. decembra 1999. kao kandidat VMRO, izabran je za predsednika Makedonije.
Bio je na čelu makedonskog pregovaračkog tima tokom mirovnih pregovora sa Albancima, održanim uz posredovanje NATO-a.
Bio je protestant i aktivan u Makedonskoj protestantskoj crkvi.
Trajkovski je govorio engleski jezik, iza sebe je ostavio suprugu Vilmu i dvoje dece, kćerku i sina.

GUSTA MAGLA
MINISTAR inostranih poslova BiH Mladen Ivanić, koji je u Stocu sa ministrom bezbednosti Berišom Čolakom i ljudima iz makedonske ambasade u BiH, potvrdio je za naš list da iz komande SFOR-a dobio zvanično saopštenje kako potraga za makedonskim avionom još traje, a po svemu sudeći mogla bi se nastaviti i narednog dana. Celu akciju otežavaju loši vremenski uslovi, posebno gusta magla koja u brdovitim predelima smanjuje vidljivost na svega deset metara.
Time je i demantovana prethodna izjava portparola MUP Federacije BiH Nedžada Vejzagića koji je javnost obavestio o pronalasku olupine aviona i svih devet tela nastradalih članova makedonske delegacije i posade aviona.

SAUČEŠĆA
PREMIJER Srbije Zoran Živković izrazio je građanima i Vladi Makedonije najdublje saučešće povodom smrti predsednika Trajkovskog i saradnika na konferenciji za novinare u Beogradu i rekao da je pogibija Trajkovskog **težak udarac Makedoniji, ali i celom regionu**.
PREDSEDNIK Skupštine Srbije i Crne Gore Dragoljub Mićunović uputio je telegram saučešća povodom smrti Trajkovskog predsedniku Sobranja Makedonije LJupčetu Jordanovskom.
NJEGOVA svetost patrijarh srpski Pavle uputio je telegram saučešća predsedniku Vlade Republike Makedonije, Branku Crvenkovskom, poručivši: **Molimo se Bogu da postradalima podari večni pokoj u Carstvu Nebeskom, a Vama i porodicama utehu u bolu.**
MINISTRI spoljnih poslova Nemačke, Austrije i Velike Britanije i drugi zvaničnici tih zemalja izrazili su žaljenje zbog smrti predsednika Makedonije Borisa Trajkovskog, čiji se avion srušio na jugu BiH.

Radivoje Gutić
Dušan Stojaković