weCAN – mreža nezavisnih marketinških agencija Centralne i istočne Evrope izdala je peti godišnji izveštaj pod nazivom CANual Report. New Moment, partner mreže, je doprineo publikaciji, koja je prvi put predstavljena u Bukureštu sedmog novembra.

Izveštaj obuhvata i sumira rezultate poslovanja tržišta oglašavanja u 15 zemalja Centralne i Istočne Evrope u periodu od 2014. godine do 2018. godine i uključuje predviđanje trendova za narednih 5 godina.

Pored podataka o navikama konzumacije medija i potrošnje u oglašavanju, u izdanju se nalaze i autorski tekstovi weCAN eksperata I lidera drugih industrija, kao što su Agnieszka Kosik, direktor Fejsbuka u Poljskoj, Illés Vadász, Industry menadžer u Guglu u Mađarskoj, Mojca Briščik, predsednik festival Golden Drum i dr. Ákos Kozák, Direktor GfK Mađarska.

Dve prekretnice u pet godina

Izveštaj pokazuje da je ukupna vrednost potrošnje na oglašavanje u regionu u 2018oj dostigla sumu od 13.8 miljardi evra, što je za 3 milijarde više nego pre pet godina.

Broj ljudi u regionu koji svakodnevno koriste internet je porastao za 10% od 2014. i u većini zemalja oglašivači su se brzo prilagodili ovoj glavnoj promeni u navikama korišćenja medija.

Ovaj brzi rast konzumacije internet sadržaja praćen je eksplozivnim rastom udela potrošnje na internet oglašavanje od 104% u odnosu na ukupna ulaganja u oglašavanje i dostigao je 5.7 milijardi evra prošle godine za region Centralne i Istočne Evrope pretekavši ulaganje oglašivača u televiziju.


Preuzimanje liderske pozicije ulaganja u online nije jedina prekretnica CEE tržišta. Dok se u posmatranom periodu jedino beleži konstantan pad ulaganja u oglašavanje u štampanim medijima (-28%), tržište OOH se uvećalo za pristojih 10%.

Tržište oglašavanja u periodu između 2014godine i 2018 godine


1. Televizija ili internet?

Oglašivači u zemljama Višegradske četvorke su bili najbrži u prilagođavanju oglašavanja u eri interneta. Češka je prva zemlja u kojoj je potrošnja na oglašavanje na internetu potisnula televiziju. Taj trend je pratila, nadalje, Mađarska u 2015oj, Poljska u 2018oj, dok se očekuje da se Slovačka pridruži u vrlo bliskoj budućnosti. Pored njih, još tri zemlje su imale ovu prekretnicu - Litvanija u 2016oj i Ukrajina i Rusija u 2018oj. Poslednja u ovom nizu je postala prava digitalna supersila doprinoseći svojom potrošnjom na oglašavanje na internetu skoro polovini ukupne potrošnje na oglašavanje na internetu regiona.

Češka, Mađarska, Poljska, Slovačka, Rusija, Ukrajina, Litvanija: internet

Rumunija, Bosna I Hercegovina, Bugarska, Srbija, Slovenija, Hrvatska: TV

2. weCAN rangiranje

Pre pet godina, weCAN je razvio indeks koji bi oglašivačima približio i objasnio stanje tržišta oglašavanja u regionu. Vrednosti weCAN indeksa pokazuju procenat potrošnje u oglašavanje po glavi stanovnika unutar nominalnog GDP-ja zemlje, otkrivajući da li potrošnja na oglašavanje kao ekonomski sektor jača ili slabi u odnosu na celokupni ekonomski perfomans zemlje.

Od 2014 godine, weCAN indeks je rastao u Češkoj, Ukrajini, Mađarskoj, Poljskoj, Slovačkoj, Rusiji I Litvaniji. To znači da je u ovim zemljama tržište oglašavanja raslo dinamičnije od ekonomije tih zemalja.

Ovo su iste one zemlje u kojima je oglašavanje na internetu uzelo primat od televizije, dokazujući time da je ekonomski segment u koji spada oglašavanje razvijen, na način na koji je to na zapadnim tržištima, ukoliko je potrošnja na oglašavanje na internetu prva na listi.

3. Što se tiče tržišta Srbije u posmatranom periodu, u poređenju sa gore navedenim tržištima, ono izgleda pasivno i slabo agilno kada su trendovi i promene u pitanju. Međutim, u narednom petogodišnjem periodu, moglo bi se prodrmati upravo zahvaljujući internetu i hvatanju priključka sa razvijenijim tržištima u ovoj kategoriji. Možda u tom periodu, ulaganja u oglašavanje na internetu i u Srbiji počnu da liče na ona iz Višegradske grupe.


Ceo izveštaj se može preuzeti na sledećem linku: www.wecan.net.


Za više informacija, možete da kontaktirate:

Ljiljana@cafecommunications.rs