SALON vagon iz kompozicije čuvenog Titovog "Plavog voza" krenuće iz garaže na Železničkoj stanici Topčider krajem decembra nekom prugom ka - novom vlasniku. Ministarstvo odbrane Srbije raspisalo je u sredu oglas za prodaju vagona koji je prevozio gotovo sve vojne delegacije za vreme zvaničnih poseta predsedniku SFRJ.
Ostali delovi Titovog omiljenog prevoznog sredstva po prugama - salon, apartmani, konferencijska sala, restoran, "De Golov salon", kuhinja i vagoni za prevoz automobila, pripadaju preduzeću "Železnice Srbije". Njih će i dalje moći da iznajmljuju građani za vožnju u željenom pravcu.
- Ministarstvo odbrane prodaje salon vagon koji je u njihovom vlasništvu - objašava Branka Stamenković, pomoćnik direktora Sektora za prevoz putnika "Železnica Srbije". - On se samo nalazi u našoj garaži na železničkoj stanici u Topčideru, ali se ne koristi u saobraćaju. To je onaj isti vagon koji je Ministarstvo pokušalo da proda u junu. Međutim, tada nije pronašao novog vlasnika. Naš deo voza, osim vagona za automobile, prevozi turiste i ostale zainteresovane po Srbiji do gradova koje oni izaberu.
Prugama Jugoslavije, za potrebe Josipa Broza Tita "Plavi voz" prvi put je prošao 1947. godine. Deset godina kasnije, iz "Goše" iz Smederevske Palanke i preduzeća "Boris Kidrič" iz Maribora stigli su novi vagoni. Baš ovi kojima se danas voze turisti. U njima je zajedno sa Titom putovalo više od 60 svetskih državnika. Uživali su u unutrašnjosti od drveta mahagonija, kruške i oraha, stilskom nameštaju, i ukusnoj kuhinji.
Kažu da je ovo voz sa najviše stila na svetu. Možda baš zato što je prilikom posete engleske kraljice Elizabete Druge 1972. godine preuređen u njenu čast. Sve do poslednjeg kruga, 4. maja 1980. godine, kada je kroz bivšu Jugoslaviju prevezao Titovo telo, prešao je oko 600.000 kilometara, kroz Rumuniju, Bugarsku, Grčku, Francusku, Poljsku, Mađarsku, Austriju... Sa 92 mesta i 90 ležajeva u spavaćim kolima, sa klima-uređajima, parnim grejanjem i ozvučenjem u celoj kompoziciji.
Na scenu je ponovo stupio pre skoro tri godine. Razrešene su dileme čiji je. Htele su ga i države bivše Jugoslavije. Ostao je u Srbiji. Iznajmljen je za doček 2005. godine. Od tada se koristi u turističke svrhe. Ove godine, zasada niko nije poslao ponudu da novogodišnju noć provede u vozu, pa će vagoni 2008. dočekati u garaži.
Javnost se konačno uverila da u njemu nema zlatnih brava i blindiranih vagona. Od sistema zaštite tu je bio samo poseban deo za komunikaciju koji su koristile vojska i policija. Danas je ova tehnika i više nego zastarela. Na prvu loptu, na bivšu Jugu, u njemu podsećaju crvene stolice sa znakom SFRJ.
Mnoge su priče ispričane i napisane o "Plavom vozu", koji će za neko vreme ostati bez jednog vagona. Ministarstvo odbrane je procenilo da ga vredi prodati.


RAZGLEDANJE
U OGLASU Ministarstva odbrane piše da zainteresovani za kupovinu mogu razgledati vagon 11, 12, 18, 19. i 20. decembra od 13 do 15 časova u garaži železničke stanice u Topčideru. Ponude se primaju do 20. decembra, a dan kasnije je javno nadmetanje.