MINISTAR za infrastrukturu Milutin Mrkonjić ubeđen je da spor sa koncesionarima “Alpinom” i “Porom” oko izgradnje autoputa Horgoš - Požega neće ići na arbitražu.
- Dogovorićemo se pre suda. Takve su, barem, najave ljudi iz “Alpine” - napominje Mrkonjić, dok nam u svom kabinetu olovkom pokazuje zacrtanu trasu ovog važnog pravca.
* I kada mogu da počnu radovi na levoj traci od Horgoša do Novog Sada?
- Već od 1. aprila “napadamo” 20 kilometara tog severnog kraka Koridora 10, koji je bio deo koncesije. Prva deonica je od Novog Sada do Zmajeva. Radovi će biti finansirani iz državne kase.
* Možete li da upadnete u cajtnot za izradu projektne dokumentacije i eksproprijaciju zemljišta?
- Ne. Sve glavne projekte završićemo na vreme. Eksproprijacija je u toku. Za celokupan ovaj posao biće nam potrebno od 100 do 130 miliona evra.
* Za eksproprijaciju je planirano izdvajanje iz budžeta? Može li da zafali novca?
- Taj deo sredstava već je planiran u budžetu, i ne očekujem probleme.
* Hoće li biti muke sa Koridorom 10 koji je, kako kažete, prioritet svih prioriteta? To je veliki posao, ali i velika kriza potresa svet...
- Naprotiv. Koridor 10 je naša velika razvojna šansa. Ove godine mi možemo da uložimo pola milijarde evra u drumski i železnički Koridor 10 i da zaposlimo 150.000 radnika. Time bi na najbolji način amortizovali prvi udar svetske ekonomske krize. Koridor 10 je moj odgovor na recesiju.
* Ali, taj odgovor nemoguć je bez kredita. Ima li potvrde da će nam biti odobreni?
- Svetska banka, Evropska investiciona banka i Evropska banka za obnovu i razvoj već su potvrdile ulaganje od 1,5 milijardi evra za projekat Koridora 10 i očekujem da će ta sredstva biti odobrena u junu.
* Može li da se posumnja u odlučnost tih banaka da nam odobre kredite, jer ni njih ne mimoilazi finansijski slom sa Volstrita?
- Ne. Tamo su kamate najpovoljnije i države se takmiče da dođu do kredita. Sem toga, Srbija nije prezadužena zemlja. Štaviše, moramo da se zadužimo i napravimo vitalne investicione projekte u infrastrukturi koji će u roku od deset godina vratiti taj novac. To je najpametnije ulaganje.
* Hoće li, najzad, biti kao glavni izvođači uposlene domaće firme? Došli smo u poziciju da nam stranci postavljaju čak i šipove za most preko Ade Ciganlije...
- Moja ideja je da na kapitalnim projektima zaposlimo domaća preduzeća, i za to ću zdušno da se borim. Očekujem da se samo oko modernizacije železnice okupi 200 naših firmi.
* A da li su one sposobne da podnesu taj teret? Mnoge su godinama zaglibljene u dugovima, mehanizacija je rashodovana...
- Prethodno moramo da ih finansijski osposobimo za taj složeni zadatak. Tu, pre svih, mislim na “Mostogradnju” i PIM, ali i na druge naše firme zavidnog renomea. To je naša obaveza. I najbolji odgovor na recesiju.
* Strahujete li da će se novac namenjen vitalnim infrastrukturnim projektima preusmeriti na kupovinu socijalnog mira?
- Nema govora o tome. Što se mene tiče, najveće socijalno pitanje je kako da zaposlimo ljude. I upravo je Koridor 10 rešenje. Uostalom, međunarodni krediti su striktno namenski i ne mogu, niti ima potrebe, da se troše u druge svrhe.
* Za sve te važne projekte koje pominjete potrebna je kompaktna i odlučna vlast. Ima li Vlada autoritet?
- Apsolutno.
* Ali, Dinkić kaže da se njome upravlja sa strane. Uživate li autonomiju u svom ministarstvu?
- Ni u jednom potezu do sada nisam primetio da Vladom rukovodi neka misteriozna ruka sa strane ili da je podređena nekom paralelnom centru moći. Konkretno, imam punu slobodu u svom resoru. Niko mi se ne meša u posao. Imam punu podršku svojih kolega i među nama postoji maksimalna koordinacija.
* Nedavno preglasavanje oko energetskog sporazuma, ipak, pokazuje da nema koordinacije...
- Vlada je tim ozbiljnih ljudi, iako ima različitih mišljenja. Postoji jedna dobra izjava Ivice Dačića koji je rekao: “Tamo gde svi misle isto, niko ne misli dovoljno dobro”.
* Ne vidite da poodavno tinja sukob između Tadića i Dinkića?
- Ma, kakav sukob. Nema ni govora o tome.
* Znači, ne očekujete izbore ove godine?
- Što se mene tiče, spreman sam već danas za izbore. Isto važi i za moj mandat u ovom ministarstvu. Kada bi mi se predsednik Vlade javio telefonom i poželeo da ne budem na ovom mestu, od tog momenta više ne bih bio ministar. Ako imaju boljeg, neka ga odmah nađu.
* U igri je i rekonstrukcija Vlade...
- To je izvodljiv scenario, ali je, po mom mišljenju, bespotreban. Mnogi ministri nisu ni dobili pravu šansu da se iskažu. U nekim resorima rezultati sporije izlaze na videlo.
* Da li biste pristali da Vladu manjinski podržava SNS?
- Onaj ko je stručan ima moj paraf, bez obzira na to kojoj stranci pripada. To sam i dokazao razbivši feude u svom ministarstvu. Nikog od pomoćnika nisam smenio. Dogovaramo se, ponekad se i posvađamo, ali svi smo tim na ovom zajedničkom poslu.

REŠEN PROBLEM PUTARA
* VLADA se obavezala da putarima, posle pretnje štrajkom, ipak, isplati dug od 30 milijardi dinara. Je li previsoka cena ovog kompromisa u uslovima opšteg “stezanja kaiša”?

- Problem sa putarima je rešen. Dogovor je postignut. Ali, cela priča je epilog trulog kompromisa prethodne Vlade sa “Putevima Srbije” kojim je naneta ogromna šteta državi i ugrožen budžet. Bivša vlada prihvatila je da servisira taj dug da bi ga zatim prebacila u dvorište sadašnje, bez objašnjenja i sankcija zbog svoje nesposobnosti. Umesto u gradnju Koridora 10, taj veliki novac sada odlazi u džepove onih koji su do njega došli ucenama i pretnjom štrajkovima.

METRO ĆE BITI DO 2013.
* KADA će prva linija beogradskog metroa konačno da proradi?
- Ta prva linija, koja bi koštala oko 400 miliona evra, mogla bi da se završi u naredne četiri godine. Radna grupa do 1. marta treba da objavi procenu da li je glavnom gradu potreban laki ili teški metro,
* Za koju ste vi varijantu?
- Nema lakih. Samo teški metro. Moramo da završimo taj posao i rasteretimo grad.