U NAREDNIH sedam godina Beograd bi trebalo da dobije dve linije metroa, ukupne dužine 14 kilometara, kaže za “Novosti” ministar Milutin Mrkonjić. Odluka Nacionalnog saveta za infrastrukturu da je i beogradski metro državni razvojni projekat, već je odjeknula u svetu. Kinezi su, ističe Mrkonjić, veoma zainteresovani za ovaj posao vredan nešto više od milijardu evra. A, vrhunski su u tom poslu.
- Moji snovi se polako ostvaruju. U relativno kratkom roku Beograd može da dobije dve linije metroa. U prve četiri godine moguće je da se napravi šest kilometara sa osam stanica. Potom i ostatak za naredne tri godine. Kada dobije dve linije, Beograd može godišnje da izdvaja po 80 miliona evra, što je dovoljno za po jedan kilometar metroa, i tako da dalje širi mrežu.
* Kako bi išle linije metroa?
- Prva, od Vukovog spomenika preko Tašmajdana, Skupštine, a onda preko Save do Fontane u Novom Beogradu. Gradio bi se kombinovani most, drumski i za metro preko Save, što je posao koji može da se odradi za dve godine. Druga linija išla bi od Kalemegdana, pored Skupštine, preko Prokopa do Autokomande.
* Najavili ste da se pregovori sa “Alpinom” i “Porom” oko sporazumnog raskida koncesionog ugovora Horgoš - Požega privode kraju. Međutim, saznajemo da se koncesionar već obratio arbitraži u Parizu, što znači da od dogovora nema ništa?
- Ne znam, još se vode pregovori sa koncesionarom, i naša ponuda koncesionaru je realna.
* “Alpina” traži da se vrati garancija od deset miliona evra i da im se plati odšteta od 17 miliona, šta mi nudimo?
- Da vratimo garanciju i pokrijemo njihove realne troškove u iznosu od dva i po, do tri miliona evra.
* Da li ste sa Crnogorcima dogovorili cenovnik aerodromskih usluga za nacionalne avioprevoznike u Podgorici i Beogradu?
- Zalažem se za reciprocitet. Popust koji “Jat” ima u Podgorici, “Montenegro erlajns” može da očekuje u Beogradu. Nema sukoba sa Crnom Gorom oko toga, kao ni sa Hrvatima oko tranzitnih dozvola za špeditere.
* Ovih dana obelodanjene su zarade u pojedinim javnim preduzećima, koje su zaista skandalozno visoke. Kako to pravdate, posebno što su ta javna preduzeća, poput aerodroma, i železnice, u vašoj nadležnosti?
- Plate određuju sama javna preduzeća i ministarstvo do sada nije imalo nikakav uticaj. Mislim da to nije dobro. Javna preduzeća, a to znači i zarade menadžmenta, moraju da budu pod kontrolom države, i za to se zalažem.
* Ko od direktora javnih preduzeća koja su u vašoj nadležnosti može da očekuje smenu?
- Niko.
* Da li to znači da novih kadrovskih rešenja neće biti?
- Predložio sam da se čelni ljudi javnih preduzeća biraju na konkursima, ali nije bilo političke volje, tako da se i dalje oko toga dogovaramo. Ono što je moj zahtev je da u sektoru koji pokrivam na čelnim pozicijama budu samo stručnjaci i svi oni će morati da realizuju državne programe vezane za infrastrukturu.
* Zašto je SPS odustao od čelne pozicije u JP “Železnice Srbije”?
- Nismo odustali, takav je bio dogovor. Politička pripadnost me ne zanima. Dobili smo mesto predsednika UO.
* Nacionalni savet doneo je odluku da se, ipak, formira preduzeće za drumski Koridor 10, ali unutar “Puteva Srbije”. Da li je to kompromisno rešenje kojim ste zadovoljni i vi i ministar ekonomije, jer se u javnosti spekulisalo da vam Dinkić otima posao?
- Četiri ministarstva imaju radne timove za Koridor 10. Svako radi svoj deo posla. U ministarstvu koje vodim je tim za projektovanje i građenje. Ćerka firma “Puteva Srbije” imaće potpunu samostalnost u odlučivanju, svoj žiro-račun, direktora, ali će za sve što radi odgovarati Upravnom odboru “Puteva Srbije” i Ministarstvu za infrastrukturu.
* Najavili ste završetak obilaznice oko Beograda za 1. maj 2010. godine. Šta se trenutno radi?
- Mi nastavljamo posao i trenutno su u toku radovi na tunelu Straževica. Kružni put, kojim će vozila saobraćati od Orlovače do Bubanj potoka, dok obilaznica ne bude kompletirana, biće obnovljen za mesec dana. Na delu od Batajnice do Dobanovaca radi se eksproprijacija, priprema se tenderska dokumentacija prema uslovima banaka koje su odobrile kredit za taj projekat u iznosu od 115 miliona evra.
* Koji radovi će se finansirati iz Nacionalnog investicionog plana u narednoj godini?
- Biće izdvojeno 288 miliona evra iz NIP za Koridor 10. Od toga, na puteve odlazi 238, a u železnicu 50 miliona evra. Od autoputeva, za Horgoš - Novi Sad računamo 80, za obilaznicu 40 i za južne deonice 80 miliona evra. To je za prvih šest meseci naredne godine, a do tada će ministar Dinkić ugovoriti kredite. Što se železnice tiče, prioritet je Beogradski železnički čvor.
* Sve češće mediji pišu o sukobima u Vladi, kako vi ocenjujete rad kabineta Cvetkovića?
- Odnosi u Vladi su odlični, to je ozbiljan tim ljudi koji su na istom zadatku. Tamo gde svi misle isto, niko ne misli dobro. Prema tome, važno je da se odluke donose jednoglasno. Već smo se potpuno uhodali i ova vlada dobro radi, ne brinite. I ja malo više vičem, ali kada se dogovorimo, nema problema. Na obilaznici smo pokazali kako ministarstva mogu da rade zajedno.

DINKIĆ MI NE UZIMA POSAO
* VAŠ prethodnik Velja Ilić vas u javnosti uporno “brani” od Dinkića...

- Velja možda ima neku drugu koncepciju, moja je ono što se sada dešava. Moj predlog predsedniku Tadiću u pregovorima oko formiranja Vlade je bio jasan. Ako radimo veliki projekat kao što je Koridor 10, onda mora da ga podrži kompletan državni vrh, i u tome sam uspeo. Organizacija je sada izvanredna.

NEMA PRODAJE “JATA” ZA DVE GODINE
* Šta je sa privatizacijom “Jata”?

- U naredne dve godine sigurno nećemo moći da prodamo “Jat”. Čak, smatram da privatizaciju i ostalih preduzeća treba da zakočimo, da ne idemo u prodaju kada cene padaju i kada je recesija u svetu. “Jat” moramo da postavimo na noge, da napavimo solidnu kompaniju.