OKO 70 odsto firmi u Srbiji nalazi se u rukama porodica. Koliko su biznisi koji se prenose s kolena na koleno značajan potencijal za razvoj privrede govorilo se juče na Prvoj regionalnoj konferenciji o porodičnom preduzetništvu u Srbiji, Crnoj Gori i BiH, koja se održava na Zlatiboru.

Izvori finansiranja i birokratija zadaju najviše glavobolje vlasnicima porodičnih firmi, a muče ih i nedoumice da li će njihovi potomci biti spremni da naslede porodični biznis.

Biljana Jovanović, vlasnica "Lune", rekla je da je njeno preduzeće u grupi onih firmi koje su počele sa dvoje ili troje ljudi, a postale su internacionalne kompanije.

- Moja mama je počela da šije u spavaćoj sobi u našem stanu, a 25 godina kasnije imamo 180 stalno zaposlenih i 250 kooperanata i podizvođača - ispričala je Jovanovićeva. - Više od 50 odsto proizvoda izvozimo širom sveta, a uskoro ćemo našu robu prodavati i u Rusiji.

Maja Pejčić, direktorka sektora za upravljanje projektima Razvojne agencije Srbije je istakla da mala i srednja preduzeća, među kojima su porodična najbrojnija, čine 99,8 odsto privrednih društava i da sa 65 odsto učestvuju u ukupnom broju zaposlenih, ali da u BDP doprinose sa 56 odsto.

POMODARSTVO

DIREKTOR Regionalne razvojne agencije Zlatibora, Slavko Lukić, objasnio je da oni početnicima nude pomoć već prilikom analiza biznis-plana.

- Razlog je u pomodarstvu. Ljudi umesto da smisle nešto svoje, vide da je u trendu otvaranje pekara, pa bi da otvore šestu, iako u komšiluku postoji već pet - kaže Lukić.