PROSEČNI srpski vozač, koji rezervoar svog automobila „redovno“ puni za „hiljadarku“ juče je, ako pripada armiji onih koji za pogon koriste auto-gas (TNG) mogao da kupi samo 11,5 litara ovog goriva, po ceni od 86,90 dinara za litar. Sa tom količinom goriva, ukoliko ima novije vozilo, može da prevali oko 140 kilometara. Prošle godine, na istoj benzinskoj stanici na auto-putu je za istu sumu novca mogao da natoči šest litara gasa više i uz istu prosečnu potrošnju prešao bi oko 211 kilometara.

U Srbiji oko 400.000 vozila ima ugrađene TNG uređaje, ali je, upravo zbog sve slabije isplativosti sve manji broj onih koji se odlučuju da „pređu na plin“.

- Kada sam 2005. godine ugradio TNG uređaj, gas je koštao 27 dinara, a benzin 66,30 dinara za litar - kaže Dragan Simić iz Beograda. - Odnos je bio skoro 2,5:1 i ako ste prevaljivali nešto veću kilometražu ugradnja uređaja od oko 600 evra bi se brzo isplatila. Čak i uz činjenicu da je potrošnja plina u vozilu veća za desetak odsto nego benzina.

Sada je taj odnos 1,7:1, a pošto je država rešila da i dalje povećava iznos akcize, skratila je rok za atestiranje sa deset na pet godina, a skuplji su i redovni servis i tehnički pregled jasno je da TNG više nije toliko primamljiv.

Nestalo je gužvi u servisima za ugradnju TNG uređaja, a sve je više onih koji se, ne želeći da plaćaju skupe ateste i da menjaju bocu - rezervoar, odlučuju da izvade opremu. Kada izvadi TNG uređaj vlasnik vozila je dužan da odmah ode na tehnički pregled i „upiše“ taj podatak u saobraćajnu dozvolu, što je, naravno, dodatni trošak.

U servisima za ugradnju TNG uređaja cene su šarolike i kreću se od 290 do 1.250 evra u zavisnosti od vrste vozila i jačine motora. Prosečna cena TNG uređaja, italijanske marke, je za „fijat punto klasik“ oko 850 evra.

Računica, koju su nam izveli u jednom ovlašćenom servisu za ugradnju TNG kaže, da ukoliko „punto“ prosečno troši šest litara benzina na 100 pređenih kilometara, po ceni benzina od 152,9 dinara za litar i ceni litra TNG od 86,90 dinara na pređenih 1.000 kilometara uštedećete 3.440 dinara. Dakle, da bi se ugradnja uređaja isplatila, potrebno je da prevezete tačno 28.746 kilometara!

     
ATEST NA 5 ILI 10 GODINA

ODLUKA da vlasnici automobila sa ugrađenim uređajima za TNG koji su atestirani pre 2009. godine moraju da prilikom registracije ponovo idu na ispitivanje ispravnosti, iako imaju atest sa rokom važenja do 10 godina, prošle godine je izazvala žestoke reakcije. Problem je nastao nakon usvajanja novog Pravilnika o ispitivanju vozila, a prema kome je predviđeno vršenje periodičnog ispitivanja ispravnosti već ugrađenih uređaja za gas i to na svakih pet godina. Na inicijativu bivšeg pomoćnika ministra za saobraćaj Saše Mirkovića donesena je „preporuka“ da se „ispoštuje rok od 10 godina“. Međutim, od 11. decembra 2014. će propis o atestu na pet godina po sili zakona morati da važi za sve!