JAT ervejz“ odlazi u istoriju. Sporazumom, na kojem nam danas zavide sve zemlje u regionu, Srbija je dobila „Etihad“ za strateškog partnera, a za samo 12 meseci imaće nacionalnu avio-kompaniju, koja će ostvarivati profit, a državi kao većinskom vlasniku od 51 odsto, donositi zaradu i puniti budžet.

Putnici „Er Srbije“ voziće se od oktobra najmodernijim avionima. Putničke kabine biće uređene po najsavremenijim standardima, koji do sada nisu viđeni na letovima iz Beograda. Stiže deset novih „erbasova“ i otvara se 12 novih linija. „Etihad“ je u četvrtak preuzeo i upravljanje srpskom nacionalnom avio-kompanijom na period od pet godina.

- Danas postavljamo srpski avion na pisti za uzletanje - rakao je u četvrtak Aleksandar Vučić, prvi potredsednik Vlade Srbije, koji je u ime države potpisao ovaj istorijski ugovor sa Džejmsom Hoganom, predsednikom „Etihada“. - Naš ugovor sa „Etihadom“, uglednim, moćnim i velikim partnerom, omogućava Srbiji značajno tehnološko i poslovno unapređenje. Sa srpskom nacionalnom avio-kompanijom i flotom novih aviona regionalno tržište od oko 30 miliona potencijalnih putnika dobija pouzdanog i najsavremenijeg prevoznika do značajnih destinacija u Evropi i svetu. Zahvaljujem partnerima iz „Etihada“ koji veruju u srpske pilote, mehaničare, našu pamet, mlade ljude, tradiciju i našu spremnost da savladamo sve lekcije modernog biznisa. Mi to poverenje moramo da opravdamo, jer će se od danas rad meriti po kriterijumima najrazvijenijeg dela sveta.

Vicepremijer se zahvalio ministru finansija i privrede Mlađanu Dinkiću i drugim saradnicima koji su, kako je rekao, uložili mnogo energije u pravljenje nečega što predstavlja početak i novo lice zemlje. Zahvalio se i zaposlenima u „Jat ervejzu“ koji su imali „mudrosti i zrelosti“ da prepoznaju novu viziju kompanije i zemlje.

- Zahvaljujem se svima koji su razumeli da je Srbija ispred svih i ispred svega, da je Srbija važnija od svih nas i da ćemo pravljenjem ovakve kompanije, koja će biti nesumnjivo najznačajnija u regionu, konačno moći da kažemo da smo lider, a da to ne zvuči patetično - naveo je Vučić. - Ovo je prvi veliki posao od više planiranih kojim u Srbiju uvozimo najmoderniju tehnologiju, a koristimo domaće znanje i zapošljavamo domaće kadrove. Mi imamo veru u naše ljude, a ono što nam je nedostajalo je sistem, sada smo našli ljude koji znaju da uspostavljaju sistem i zajednički ćemo napraviti veliki rezultat. Avioni „Er Srbije“ leteće dugo, visoko i sigurno na sopstvenim krilima. Želim da se zahvalim čoveku koji je doprineo da sve ovo napravimo, to je naš i moj prijatelj šeik Muhamed, čija je vizija i želja da Srbija bude i jača, i modernija, i uspešnija. Očekujem ga ponovo u Srbiji u nadi da ćemo imati još ovakvih projekata. Nova krila Srbije uskoro poleću, već pre kraja ove godine sa 10 novih aviona. Srećan let!

Prvi čovek „Etihada“ Džejms Hogan poručio je da je avio-kompanija iz Abu Dabija opredeljena za to da Srbija dobije novu nacionalnu avio-kompaniju i da Beograd pretvori u čvorište čitavog Balkana.

AMBASADA Srbija će do kraja septembra otvoriti ambasadu u Abu Dabiju, najavio je vicepremijer Aleksandar Vučić. Vučić je rekao da će to diplomatsko predstavništvo voditi neko od najboljih diplomata Srbije.

- Ne bismo bili ovde da ne verujemo da će „Er Srbija“ imati uzbudljivu budućnost - naveo je Hogan. - Odmah ćemo upumpati 40 miliona dolara u srpsku avio-kompaniju i sa Vladom Srbije je dogovoreno da od 1. avgusta preuzmemo upravljanje kompanijom. Novo srpsko osoblje, koje radi u „Etihadu“, upotpuniće postojeće osoblje „Jata“. Fazno ćemo uvoditi nove avione, a biće i novih destinacija - od Abu Dabija do Melburna, Sidneja u Australiji i Čikaga u SAD. Novi generalni direktor srpske nacionalne avio-kompanije Dane Kondić, sa 20 godina iskustva, pravi je čovek na pravom mestu. Biće potrebno doneti i neke teške odluke, biće potrebno unutrašnje restrukturiranje. Ovo je veliki dan ne samo za Srbiju, već i za „Etihad“.

Kada je reč o floti, Hogan je najavio da deset starih „boinga“ odlazi iz „Jata“. Najpre će se na lizing obezbediti deset „erbasova“ E 319, i to od trećeg kvartala ove godine. Dugoročno, plan je da se u narednih 24-36 meseci kupe još moderniji avioni „Erbasa“ ili „Boinga“, i to A320 NEO i B 737 MAH. Novi generalni direktor nacionalne avio-kompanije Dane Kondić kaže da je njegov cilj transformacija dosadašnjeg „Jat ervejza“ u profitabilno, stabilno i snažno preduzeće.

- Glavni cilj je brza i sigurna stabilizacija kompanije, smanjenje troškova i duga, i stvaranje uslova za isplativost u naredna četiri meseca - ističe Kondić. - Novo ime kompanije znači novi start, nagoveštava novi početak. „Er Srbija“ će biti reklama za Srbiju. Uvodimo nove avione koji emituju manje ugljen-dioksida, prave manju buku, i troše manje goriva. Tako se smanjuju troškovi, a pošto je reč o novim letilicama, imaćemo daleko manje troškove održavanja. Postojeća flota je dobro služila, ali je postala ekonomski neisplativa.

Kondić kaže da još nije doneta konačna odluka koja će biti prva linija nove kompanije „Er Srbija“ sa novim avionima, koji će imati novi brend, ali da bi možda trebalo da simbolično to bude let Beograd - Abu Dabi. Međutim, o detaljima, koliko je zaposlenih višak, ko će sve biti u menadžmentu „Er Srbije“, cenama avio-karata, Kondić nije imao odgovore.

- Dajte mi malo vremena - istakao je Kondić. - Moram da uđem u kompaniju i da vidim šta kako funkcioniše, jer dok ne uđeš u kuću, ne znaš šta je u njoj. Uskoro ću imati bolju sliku o poslovanju „Er Srbije“, kao i koliko će radnika biti u njoj.

Uz 12 novih destinacija za „Er Srbiju“ u Africi, Evropi i na Bliskom istoku, koje će biti dodate sadašnjoj mreži od 33 grada ka kojima „Jat“ već redovno leti, srpski avio-prevoznik će ubuduće imati 45 redovnih linija.

KRAJ MINUSU

Stručnjaci očekuju da bi udomljavanje srpskog nacionalnog avio-prevoznika trebalo da donese rešavanje problema „Jata“, koji je opterećen dugom od 195 miliona evra.

Bliskoistočni avio-prevoznik je jedna od najboljih firmi u toj branši u svetu. „Etihad“ je kompanija sa 78 aviona i ima 10 milona putnika godišnje, a putnički i robni saobraćaj obavlja ka 94 odredišta na Bliskom istoku, u Africi, Evropi, Aziji, Australiji i američkom kontinentu. Ima vlasničkog udela u nemačkom „Er Berlinu“, u „Er Sejšelima“, u „Er lingusu“, u kompaniji „Virdžin Australija“ a u toku je preuzimanje dela „Džet ervejza“. Zajedno u ponudi imaju 370 destinacija, 500 letilica i 94 miliona putnika godišnje.



UZDRMANA “KROACIJA“

Ulazak „Etihada“ u partnerstvo sa „Jatom“ ozbiljno će uzdrmati poziciju hrvatskog nacionalnog avio-prevoznika „Kroacije erlajnsa“, ali i aerodroma Zagreb, pišu hrvatski mediji. Dok će novonastala „Er Srbija“ uz pomoć arapskog kapitala povećavati svoju flotu i broj destinacija, „Kroacija“ će zbog evropskih pravila o zaštiti tržišne konkurencije morati da smanji broj aviona i broj destinacija, zato što je primila državnu pomoć.

Kroacija“ će ove zime verovatno prestati da leti iz Dubrovnika u Frankfurt, usled slabe popunjenosti aviona i gubitaka. Iz istih razloga mogao bi da bude smanjen i broj nedeljnih letova iz Zagreba u Pariz. Zagreb i Rim povezivaće samo manji avioni. Kako će se ulazak „Etihada“ u srpsku avio-kompaniju odraziti na tržišnu poziciju „Kroacije“, u hrvatskom nacionalnom avio-prevozniku kažu da ne komentarišu poslovne odluke drugih kompanija.

I SRBIN I AUSTRALIJANAC

Dane Kondić je poreklom Srbin. Roditelji su mu iz okoline Prijedora u Republici Srpskoj. Rođen je u Sidneju i prva je, kako kaže, generacija Srba - Australijanaca. Ekonomski fakultet završio je u rodnom gradu i poslednjih 20 godina radi u vazduhoplovstvu. U „Kvantasu“ je bio zaposlen 15 godina, radio je u finansijama, komercijali i na mrežnim pozicijama. Tri i po godine bio je u „Malezija erlajnsu“ zadužen za program restrukturiranja i obnove kompanije. Potom je došao u „Etihad“. Ima iskustva i u globalnim sistemima i veleprodaji. Ima srpsko i australijsko državljanstvo.

Kondić odlično govori srpski jezik i u četvrtak je definitivno bio zvezda dana. Znatiželja novinara bilo je usmerena najviše ka Kondiću. Ljubazan, izvinjavao se što ne može da iznese više detalja, jer je tek došao. Priču sa novinarima prekidao je pozdravljajući se sa sestrom, zetom, koji su došli u „Hajat“ da mu čestitaju. Kažu da je u Republici Srpskoj sada zvezda.

Prvi radni dan u srpskoj nacionalnoj avio-kompaniji, kako Kondić kaže za „Novosti“, provešće u upoznavanju sa kolegama.

SNAŽNA KRILA

Ugovor sa „Etihadom“ je odličan za Srbiju, i to je događaj od nacionalnog značaja, kaže Mlađan Dinkić, odlazeći ministar finansija i privrede, koji je prisustvovao potpisivanju sporazuma o strateškom partnerstvu.

- Srbija je od danas dobila snažna krila - istakao je Dinkić.

- Zbog toga je vredelo godinu dana raditi u Vladi. Današnji dan je jedan od takvih zbog kojih uopšte vredi živeti i raditi. Niko pre godinu dana nije mogao ni da zamisli da će se ovakav partner naći za posrnuli „Jat“.