MINISTAR za infrastrukturu Milutin Mrkonjić ne predaje se lako, ne obazire se na ekonomsku krizu i istanjen budžet. Iako je i Svetska banka preporučila da se završetak Koridora 10 prolongira na pet-šest godina, on u intervjuu za "Novosti" poručuje da ostaje pri rokovima od četiri godine:
- Koridor 10 neće stati! Plan je da do početka 2012. završimo sve! Autoput ima apsolutni prioritet!


 

* U celoj Vladi?
- Da. Na ovom poslu radi cela Vlada, a prednjače ministarstva finansija, infrastrukture, životne sredine, poljoprivrede i NIP. Dnevni sukobi su normalna stvar u vođenju ovako velikog posla, ali to ne može da koči ceo projekat. Koridor 10 ne sme da služi za promociju nijedne partije, to je strateški državni interes. I on nema alternativu.


* Može li se desiti da i Koridor 10 ipak "padne" kao žrtva štednje u pregovorima sa MMF krajem oktobra?
- Koridor 10 ne sme i neće biti u paketu projekata koji će biti zaustavljeni zbog štednje. I ministarka Dragutinović nedavno je rekla ono što ja non-stop ponavljam, a to je da pregovori sa MMF ne remete priliv sredstava koja su Svetska banke i evropske banke odvojile za ovaj projekat.

* Koliko je još tačno kilometara ostalo da se završi?
- Od ukupno 307 km nezavršenog dela Koridora 10, kompletirali smo 50 km. Ostalo je još oko 260 km i za te deonice se rade projekti, raspisuju tenderi, vrši eksproprijacija. Interesovanje firmi za gradnju je veoma veliko, na primer, za tender za deonicu od granice prema Dimitrovgradu, u dužini od 8,5 km, do sada se javilo više od 30 preduzeća.

* Da li to pojačano interesovanje firmi govori da je, bar što se tiče građevinarstva, kriza na izmaku?
- Što se tiče Koridora 10, krize nikada nije ni bilo. Pare stranih banaka su odobrene i gotovo svakodnevno pristižu.

* Kako će Srbija, čiji spoljni dug sve brže raste, vratiti taj novac?
- Mislim da su u vrhu vlasti svi svesni šta ovaj projekat, na duži rok, znači i za privredu i za građane Srbije. Uostalom, ovo su najpovoljniji krediti, sa malim kamatama, i samo onaj ko neće da zasuče rukave i radi, može da se "vadi" na prezaduženost zemlje.

* Imate li proračun kakvi će biti ekonomski efekti Koridora, kad bude završen?
- Naša najveća dobit je što će ovaj projekat, direktno i indirektno, uposliti 200.000 ljudi. Da ne pričam o prihodima od putarina, turizma... Isplatiće se u roku od deset godina, u to sam siguran.

* Radovi na severnom kraku autoputa kasnili su mesec dana. Hoćete li uspeti ispoštujete rokove za ovu godinu?
- Kompletirano je 20 km autoputa od Preševa do Levosoja, završena je deonica od 7,5 km na obilaznici oko Beograda, od Železnika do Orlovače. Do 29. novembra kompletiraćemo deonice od 20 km prema Subotici i Novom Sadu. To je bio plan za ovu godinu i on je ispoštovan, tu sam potpuno zadovoljan.

* Upravo se "kroji" budžet za 2010. Znate li kako ćete proći u raspodeli sredstava iz državne kase?
- Pošto severni deo Koridora, u dužini od oko 80 km, za šta nam je potrebno oko 80 miliona evra, planiramo da završimo do kraja sledeće godine, tražio sam da to uđe u budžet za 2010.

* I šta kaže ministarka Dragutinović?
- Što bi se reklo, "ćeraćemo se još". Boriću se do poslednjeg daha da se u budžetu predvide sredstva i za završetak severnog dela autoputa i za put Beograd -Čačak.

* Kada će biti završena obilaznica oko Beograda?
- Ostalo je još oko 20 km. Za deo od Batajnice do Dobanovaca već je odobren kredit od 115 miliona evra. Završava se projektovanje i eksproprijacija i do kraja godine trebalo bi da budu raspisani tenderi za izvođače.

* Imate li problema sa predstavnicima krupnog kapitala kod eksproprijacije zemljišta?
- Ne, ta priča je bila više "naduvana" u medijima nego što je bio slučaj na terenu. Kako pristižu odobrene pare iz Svetske banke i evropskih investicionih banaka tako vršimo eksproprijaciju.

* Srbija je "usko grlo" i na evropskom železničkom koridoru. Kako ćete obezbediti dve milijarde evra, koliko je, po procenama, potrebno uložiti u nekoliko godina?
- Takođe iz kredita. Železnički koridor je za Srbiju veća razvojna šansa od putnog, jer će uposliti 100.000 ljudi u metalskom kompleksu i pokrenuti tu industriju koja tavori od sankcija. Sramota je da naši vozovi na pojedinim deonicama idu 20 na sat, da pruga između Niša i Dimitrovgrada nije elektrificirana, nego kao iz vremena Divljeg zapada. Planirali smo da do 2012. završimo radove u vrednosti od 1,1 milijardi evra i da otklonimo osnovne slabe tačke na železničkom koridoru.

* Da li ste već obezbedili neka sredstva za to?
- Oko 300 miliona evra. Za kompletnu modernizaciju potrebno je više od četiri milijarde evra.

* Železnica je najveći gubitaš, vuče najviše subvencija iz državne kase...
- Ta praksa će biti prekinuta. Do kraja godine biće gotov predlog reforme železnice, kako odvojiti infrastrukturu od putničkog saobraćaja, racionalizovati broj zaposlenih...

* Beogradski železnički čvor je ključna tačka na voznom koridoru. Šta se s njim događa?
- U njega je do sada uloženo oko 900 miliona evra, od toga oko 100 miliona u Prokop. Radovi na Prokopu su trenutno usporeni i sad tražimo način da ga "udenemo" u budžet za narednu godinu. Kad on bude završen, oslobodićemo dva miliona kvadratnih metara najatraktivnije zemlje u savskom amfiteatru za biznis.

* Ima li država plan da ponovo digne "Jat" na noge?
- Novi menadžer je dobio zadatak da pripremi predlog za konsolidaciju našeg avioprevoznika. Uporedo sa tim traži se strateški partner. Ima nekoliko zainteresovanih firmi sa kojima će država pregovarati.

* Ambiciozno ste najavljivali izgradnju 20.000 jeftinih stanova, ali se stiče utisak da se projekat "zakočio"?
- Tačno je da stvari idu sporije nego što bih to želeo. U Vladi sam dobio uveravanja da će se i na mom projektu raditi, ali da se za sada ubrzano ide sa idejom ministra Dinkića za subvencionisane kredite za već izgrađene stanove.

* Ostajete li pri tvrdnji da nećete otpuštati ljude u svom resoru, i po cenu milionskih kazni?
- Ni po cenu da me smene! Za mene, kao socijalistu i ministra, zadatak je da zapošljavam, a ne da otpuštam ljude. Naravno, uvek ću uručiti otkaz onome ko loše radi, ali ne mogu da teram ljude zato što nisam u stanju da ih uposlim. Ne mislim da je rešenje naših problema sa budžetom otpuštanje. Pa ti ljudi će se vratiti pred Vladu kao novi problem - kao štrajkači i socijalni slučajevi.

* Podržavate li ideju ministra Đelića o "rotaciji ministara"?
- U ovaj kabinet uneo sam samo pet ordena koje sam dobio od Tita i Miloševića. Ako mi premijer kaže da nisam dobro radio, uzimam ih i idem. Drugi resori me ne interesuju, ovo je ono što znam da radim najbolje. Ali, tačno je da je jedan od većih problema aktuelne vlasti feudalizacija Vlade. Ne sme biti partijskih resora i ministarstava. Nažalost, sad ih ima.

RAT "CRNIM TAČKAMA"
* Koliko ste "crnih tačaka" na srpskim drumovima do sada sanirali?

- Objavio sam rat "crnim tačkama" i do sada smo eliminisali oko 20 od 262. Za oko 60 tačaka urađeni su projekti sanacije. Nedavno smo formirali Komitet za kontrolu i bezbednost saobraćaja, oni su u stalnom zasedanju. Na moj sto svakodnevno stižu izveštaji o stanju u saobraćaju i gde treba, hitno intervenišemo.

RADOVI NA GAZELI U OKTOBRU
* Kad počinju radovi na Gazeli?

- Očekujemo da to bude u oktobru. Što se nas tiče sve je spremno, čekamo da evropske banke usvoje akcioni plan raseljavanja Roma i transferišu odobrena sredstva. U prvoj fazi radovi su ispod mosta, tako da saobraćaj neće biti zaustavljan.

USKORO ODLUKA ZA LUKU BAR
* Da li će država učestvovati u privatizaciji Luke Bar?

- Odlučićemo u narednih deset dana, kada se raspisuje tender. U svakom slučaju, Bar je bliži od Konstance i Rijeke, i to bi bio značajan strateški potez naše države. Inače, pored Koridora 10, Srbija ima interes da uđe i u izgradnju tzv. koridora Bar, koji obuhvata autoput i železnicu ka Crnoj Gori.

VOLIM DA GRLIM
* Poznati ste kao neko ko u javnosti ima veoma neformalan odnos prema kolegama, znate često i da ih zagrlite...

- Do sada se niko nije bunio.

* U Vašem "zagrljaju" do sada su bili ministar Dačić, Toma Nikolić, Velimir Ilić, gradonačelnik Đilas... Ko je sledeći?
- Grlio sam i premijera i Čanka, ali žao mi je što i to kamere nisu zabeležile.