OD početka globalne ekonomske krize, u zemljama iz našeg okruženja, ali i u svetu, sve češće se čuju apeli da se kupuju domaći proizvodi. Ta akcija polako daje rezultate, a kod nas je tek u začetku. Nedavno se, naime, pojavio projekat udruženja „Moja Srbija“, koja skreće pažnju na značaj kupovine domaćih proizvoda.
Udruženje je nedavno startovalo projektom „birajmo domaće“, kako bi se sprečili negativni efekti svetske krize. U okviru toga štampani su prospekti sa detaljnim objašnjenjima zašto je važno kupovati našu robu. U osnovi ovog poziva je da doprinosi rastu domaće tražnje i porastu zaposlenosti.
- Kada se, recimo, plati 100 dinara za proizvod izrađen u Srbiji, često čak 95 dinara ostaje u zemlji i ide na penzije, prosvetu, zdravstvo, plate, poresko punjenje budžeta - ukazuje Martina Petrović, pi-ar ovog udruženja. - A, tek pet dinara ide u džepove vlasnika firmi.
Ako se ova računica primeni na uvozni proizvod vredan 100 dinara, onda najveći procenat te sume izlazi iz novčanih tokova Srbije. Petrovićeva dodaje da je sama akcija fokusirana na sve domaće proizvođače, a ne na domaće brendove:
- Cilj nije da se bojkotuje inostrana roba, već da se podržava roba proizvedena u Srbiji, bez obzira na to kog je porekla robna marka - objašnjava ona. - Kada se, dakle, prednost daje domaćim proizvodima, stranim kompanijama bi se više isplatilo da ovde otvore fabrike, nego da nam prodaju robu iz uvoza. Tako bi se uposlila domaća radna snaga, koristile domaće sirovine i došlo bi do boljeg standarda građana.
Na pitanje: kakvi su dosadašnji efekti, naša sagovornica kaže da je ovakav tip akcije merljiv tek na duži rok.
- Zasada dobijamo veoma pozitivne ocene građana i samih privrednika - kaže Martina Petrović.
Iza ovakve akcije, recimo, u Hrvatskoj je stala tamošnja Privredna komora. Na kritike iz EU, Hrvati su odgovorili da će prestati kada uđu u Uniju. Slovenija je lane, iako članica evropske porodice, imala ovakvu akciju da bi zaštitila domaću proizvodnju.
Ministarstvo trgovine Srbije pokrenulo je pre pet godina kampanju „Kupujmo domaće“. Ljiljana Stanković, pomoćnik Ministarstva trgovine, ukazuje da ministarstvo podržava domaću proizvodnju, ali otvorena akcija „kupujmo domaće“ mogla bi da se tretira kao protekcionistička, odnosno da diskriminiše robu stranog porekla.
- Svedoci smo oštrih kritika i upozorenja, koje šalju predstavnici EU i STO svima koji se odluče da vode ovakve kampanje - podseća Stankovićeva. - Umesto kampanje „kupujmo domaće“, učestvujemo u akciji „najbolje iz Srbije“. Time ističemo pozitivne primere, koji doprinose razvoju srpske privrede.

ŠTA JE SVE DOMAĆE?
S PRAVOM može da se postavi pitanje šta su i koji su danas domaći proizvodi? Dilema se odnosi najpre za veliki broj izvorno domaćih brendova u vlasništvu stranih kompanija. Slično je i sa mnogim stranim artiklima koji se proizvode kod nas, od naših sirovina i uz pomoć naše radne snage. Roba proizvedena u Srbiji je domaća, ukoliko vrednost uvoznih sirovina ne prelazi 50 odsto fabričke cene - smatraju u Udruženju „Moja Srbija“.