NACIONALNI avioprevoznik mogao bi da dobije novog vlasnika tek za dve godine, kad "stane na noge" - saznaju "Novosti". Ovo je deo strategije, koju priprema radna grupa Vlade, a "zeleno svetlo" daće kabinet Mirka Cvetkovića na sednici 23. oktobra.
Na sastanku premijera i ministara Mlađana Dinkića i Milutina Mrkonjića sa rukovodstvom "Jata", kako nezvanično saznajemo, razmatrano je više mogućnosti koje bi pomogle "Jat ervejzu" da u uslovima svetske krize, nezabeležene u avioindustriji i definitivno neuspelog tendera, ipak opstane.
Kako Vlada namerava da ojača "Jat"?
* Planirana je konverzija duga u kapital Naftne industrije Srbije, kojoj duguje 13 miliona evra i Agencije za kontrolu letenja, jer joj avioprevoznik duguje osam miliona evra.
* Od beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" zatražiće se povoljniji uslovi uz reprogram postojećih obaveza na rok, na primer do 2011. godine.
* Pozajmicom iz tranzicionog fonda od 350-400 miliona dinara obezbedile bi se otpremnine za gotovo 500 radnika "Jata".
* Jedno od rešenja je i prodaja dela imovine nacionalnog avioprevoznika (zgrada u Kralja Milana od 800 kvadrata, zgrade u Milanu, Amsterdamu...).
* Strategijom bi mogla da bude predviđena i dokapitalizacija "Jata" sa 30 odsto uloga sredstvima od, na primer, Evropske banke za obnovu i razvoj (ili neke druge finansijske institucije) koja će imati mandat da u roku od dve godine nađe kupca za paket akcija, koje država ima nameru da proda.
To je dobra osnova za podršku "Jatu" nakon ratifikacije sporazuma o otvorenom nebu u Skupštini Srbije, a obezbedio bi se novac i za obnovu flote i smanjenje broja zaposlenih. Predviđa se i prekomponovanje plana letenja na one rute gde je nesporno punjenje putničke kabine, a ukinule bi se linije koje su neprofitabilne. Flota bi se prilagodila novom planu letenja.
Na lizing, "Jat" bi obnovio flotu: četiri letelice sa 70 do 90 sedišta, zatim tri "boinga" 737-700 i zamena postojećih ATR aviona novim i boljim ATR 72-500. Da bi sve ove mere oporavka mogle i da zažive potrebna je izmena i dopuna strategije privatizacije kojom se prodaja državnog kapitala odlaže na dve godine.

PODRŠKA BEZ PARA
PODRŠKA Vlade potrebna je i kroz objavu promene strategije pre 24. oktobra, kada ističe rok predviđen za dostavljanje ponuda (prema tenderu koji je raspisan, rok za otkup dokumentacije bio je 26. septembar, a rok za dostavljanje ponuda 24. oktobar). Neophodno je i da se formiraju skupština akcionara, upravni odbor "Jata" kako bi mogle da se donose potrebne odluke. Važno je da se sačini i biznis plan, ali sve mora da se radi pažljivo. Jer, prema odredbama EU, države ne smeju da pomažu avioprevoznicima.