VIŠE od 800 miliona evra su Vlada, ministarstva, javna preduzeća i druge javne ustanove potrošili na oglašavanje, promotivne kampanje, video-servise, pres-klipinge i sponzorstva medijima od 2011. do 2014. godine - procena je Saveta za borbu protiv korupcije. Članovi Saveta u četvrtak su predstavili Izveštaj o mogućem uticaju institucija javnog sektora na medije putem plaćanja oglašavanja i marketinga.

U izveštaju, koji je pre nedelju dana prosleđen vladi, navedeno je da su na uzorku od 120 državnih institucija utvrdili da je potrošeno 60,9 miliona evra, na osnovu čega je zaključeno da je celokupan marketing javnog sektora vredan 840 miliona evra.

- Ovako veliki rashod ukazuje na neadekvatnu kontrolu. Ne govorimo da je bilo koja transakcija navedena u izveštaju pravno sporna, već o diskrecionom pravu pojedinca da odlučuje o tome gde će oglas da bude objavljen - rekla je Miroslava Milenović, članica Saveta. - U mnogim slučajevima simulira se transparentnost i korektnost javnih nabavki, pa od tri marketinške agencije dve pošalju neispravne ponude i to tako da recimo tri godine zaredom isti zaborave da udare pečat na dokumentaciju. Tako se unapred zna ko će dobiti novac. Ministarstvo za rad, recimo, u pozivu za objavljivanje materijala navodi da to mora da bude u dnevnim novinama, a onda se oglase u dva nedeljnika.

Poslovi marketinga bili su poveravani i firmama koje se bave prodajom pića ili pranjem automobila. U takvoj vrsti aranžmana, kaže Milenović, istaklo se JP "Železnice Srbije", koje je za marketinške usluge angažovalo zlataru, firmu za proizvodnju podnih i zidnih obloga ili knjigovostvenu agenciju. U ugovorima sa pojedinim lokalnim institucijama kao uslov navedeno je da funkcioneri preduzeća ili institucija, u zamenu za donaciju, moraju da gostuju u TV emisijama. Milenović navodi i pravilnost da je određeni broj marketinških agencija radio do 2013, a sa smenom vlasti su ili prestale da postoje ili se preselile "na budžet" vojvođanskih institucija. Za to vreme neke druge su se pojavile ili povećale promet.

"Telekom" i "Srbijagas" odbili su da daju podatke, zbog čega su i platili kaznu po 180.000 dinara, po nalogu Poverenika za informacije od javnog značaja. U 2014. godini, navedeno je, primećuje se da su troškovi sponzorstava i donacija značajno smanjeni u odnosu na 2011. i 2012.


UGALj SPORTISTIMA

SRPSKA banka, u većinskom državnom vlasništvu, platila je 18 miliona dinara jednom političaru da vodi privrednike u inostranstvo, otkrila je Milenovićeva. Ona je dodala i da su "Srbijašume" sponzorisale koncert Ane Bekute i delile ulaznice za "Zvezde granda", da je "Kolubara" dala 990.000 dinara marketinškoj agenciji povodom organizovanja sabora trubača u Guči. "Resavica" je sponzorisala sportske klubove tako što im je davala ugalj da ga sami prodaju i zadrže novac.