KAKO zaraditi novac na "netu" - pitanje je koje sve češće postavljaju oni koji u Srbiji imaju pristup internetu, a takvih je trenutno trećina svih građana naše zemlje, i razmišljaju kako da svoje znanje pretoče u novac.
Jedan od onih koji mogu dati odgovor na to pitanje je Miloje Sekulić, direktor internet-izdanja "Future medija", koji je čest učesnik blogova na ovu temu.
- Prvi savet koji svima dajem jeste da treba biti umeren u očekivanjima - zarada ne mora da bude toliko velika da bi se samo od nje živilo, već posao na "netu" treba prihvatiti kao izvor dodatnih prihoda. Može da se radi po podne, posle posla, a zarada da "kaplje" uz ostala redovna primanja - kaže Sekulić. - Prva velika zabluda vezana za internet je da nisu potrebna inicijalna sredstva i da je znanje sasvim dovoljno. To je ozbiljan posao u kojem se okreće veliki novac, što zahteva i dobru pripremu i ulaganja.
A da internet ulazi u sve sfere našeg života Sekulić ilustruje podatkom da će proizvođači za pet godina trošiti više para za reklamiranje na "netu" nego u časopisima. Uostalom, ekonomska kriza je žestoko uzdrmala sve klasične medije jer su prihodi od marketinga katastrofalno opali, ali to jedino ne važi za internet-medije. U Australiji je onlajn oglašavanje poraslo u prošloj godini 27 odsto, u Nemačkoj se očekuje rast od 10 odsto. Ali...
- Ne treba ići "grlom u jagode", niti svi treba da se nadaju da će izmisliti novi Fejsbuk ili Gugl. Tako je moj savet onima koji žele da pokrenu, primera radi, internet-turizam, da se bave tzv kontent marketingom. Radi se o tome da je klasična reklama prevaziđena i sada je ideja da firme ulažu u zanimljiv sadržaj svojih internet-strana, koji ne mora čak ni bude povezan za robom koja se prodaje. Dakle, firma koja se bavi prodajom kozmetike, napravi sajt sa zanimljivim zabavnim sadržajem i tek na kraju ponudi podatke o svojim proizvodima. Takav posao bih preporučio mladima.
To što je neko osnovao sajt koji lepo izgleda, ne znači i da će na njemu zaraditi. Potrebno je napraviti biznis plan, marketinški pokriti sadržaj, obezbediti oglase. Prednost oglašavanja putem "neta" je velika, jer se odmah vidi broj ulaza.
- Mogućnosti zarade na "netu" u Srbiji su tolike da sve zavisi od mašte - kaže Vladimir Milisavljević, menadžer "Fronta".- Navešću dva iskustva iz Srbije: Infostud, internet-portal za zapošljavanje i obuku, postigao je tako dobar rejting i imidž da je privukao ogromnu britansku medijsku korporaciju "Dejli mejl end dženeral trast" da kupi četvrtinu vlasništa. Drugi primer je internet-sajt "Potrčko" - portal preko koga možete poručiti cigarete ili sendvič.
Dolarski milijarder postaje onaj ko donese revolucionarno rešenje, ma koliko bilo jednostavno i nadohvat ruke svima. Takav je bio Cukerberg sa Fejsbukom, ali on je slučaj "jedan od milion".
- Bolji primer je "Amazon" - kaže Milisavljević. - Najpoznatiji sajt za prodaju knjiga u prvom kvartalu ostvario je neto dobit od 78 miliona dolara, što znači da je u godini najveće svetske krize zabeležio rast dobiti od 3,5 puta, poređeno sa istim periodom 2008. godine. A kada se pojavio "Amazon", niko nije verovao u budućnost prodaje knjiga putem interneta.
Koliko je "Amazon" veliki pokazuje činjenica da bi u Srbiji, u kojoj je u 2008. samo sedam odsto stanovnika kupovalo putem interneta, obim e-trgovine mogao da dostigne 350 miliona evra. Poređenja radi, "Amazon" ove godine očekuje promet od 14 milijardi dolara. Tako jedan jedini sajt obrće godišnje skoro trećinu ukupnog bruto društvenog proizvoda Srbije!

MAGAZIN NA ”NETU”
DA bi se napravio onlajn magazin sa konkretnim sadržajem, treba platiti programera, onog ko će puniti sadržaj i ko će se baviti marketingom. Takav magazin je najunosnije ponuditi nekoj firmi koja prodaje proizvode sa određenom temom.
Za osnivanje onlajn magazina potrebno je najmanje 1.500 evra - da se plate programer, dizajner i novinar. Mesečno održavanje nije više od 1.000 evra.

PRODAJA INTIME
UPRKOS tome što su televizijske emisije pokazale da su građani Srbije veliki voajeri i da ih veoma zanima tuđa intima, niko se, do sada, nije setio da to prodaje putem "neta". Istina, postoje razni blogovi čiji vlasnici dele gotovo sve što im se događa sa "prijateljima", ali niko to ne naplaćuje.

TRI PRIMERA KAKO ZARADITI PUTEM ”NETA”
VIRTUALNE SLIKE, SUVENIRI PRAVI
PORTAL "Suveniri Srbije" osnovan je 2007. godine, a danas važi za glavno mesto na kojem može da se kupi uspomena iz Srbije.
- Za osnivanje biznisa imali smo znanje i vreme, a ne novac - kaže Ana Jovanović, vlasnica portala. - Suprug se razumeo u kompjutere, a ja sam imala kontakte sa ljudima u turizmu. Počeli smo iz stana, a posle šest meseci smo morali da iznajmimo poslovni prostor. Na početku smo radili samo nas dvoje, a sada imamo petoro zaposlenih.
Putem "Suvenira Srbije" 486 proizvođača iz malih mesta prodaje svoj rad. Potencijalni kupci putem portala vide kako izgledaju suveniri, poruče ih i - dobiju. Najveći broj kupaca su firme. Cene suvenira su od 100 do 10.000 dinara.

ORGANIZACIJA PUTOVANJA
NAJVEĆE mogućnosti zarade putem interneta leže u turizmu, a to je shvatila i Jelena Č. koja po podne od kuće organizuje paket-aranžmane za privatna putovanja.
- Prvo sam počela prijateljima da organizujem putovanja koja su bila neuporedivo jeftinija od agencije u kojoj radim - kaže Jelena. - Kad su počeli da me zovu prijatelji mojih prijatelja, shvatila sam da mogu da zaradim. Prvo pronađem jeftinu avio-kartu, pa povoljan hotel, zatim rent-a-kar ili šatl-bas servis koji obavi transfer. Moji aranžmani su i sa provizijom duplo jeftiniji od agencijskih, a jedina razlika je što nemaju vodiča.

PRIVATNI SMEŠTAJ
VEOMA razvijen način zarade je osnivanje sistema rezervacija za hotele, privatni smeštaj ili seoski turizam.
Portal "Sela Srbije" postoji od 2004. godine i putem njega može da se rezerviše smeštaj u 300 vila, seoskih domaćinstava, vajata, konaka, apartmana, brvnara, etnosela i slično.