BEOGRAD - Prema konvenciji UNESKO, Srbija ima obavezu da do 2015. godine opismeni 50 odsto nepismenih, dakle, polovinu od 700.000 registrovanih građana koji se još uvek “potpisuju” palcem.
Prema podacima Saveznog zavoda za statustiku u Srbiji živi i blizu 2,5 miliona građana sa nezavršenom osnovnom školom, što je gotovo trećina ukupnog broja stanovnika. Osnovno obrazovanje ima 25,2 odsto građana Srbije. Tri razreda osnovne škole završilo je 2,9, sedam razreda - 20,5 odsto žitelja Srbije. Srednjoškolsko obrazovanje ima 32,2 procenta stanovnika, dok se diplomom fakulteta i više škole može podičiti 9,3 odsto populacije.
Tim za “obrazovanje odraslih i doživotno obrazovanje”, sastavljen od eminentnih stručnjaka iz oblasti andragogije i pedagogije, napravio je ovih dana studiju u kojoj je pored pregleda stanja, ukazano i na poteškoće koje su prisutne u ovoj oblasti. Tako se navodi podatak da je u Srbiji 70-tih godina radilo nekoliko desetina škola za osnovno obrazovanje osdraslih. Ali, danas ih ima svega 19 i ne pohašđaju ih odrasli, već uglavnom prerasli osnovci, adolesecenti sa teškoćama u učenju i ponašanju, marginalne i etničke grupe.
Škole za osnovno obrazovanje odraslih rade po nastavnim planovima i programima redovne osnovne škole, koji su neselektivno redukovani, bez uzimanja u obzir andragoških kriterijuma. Ne postoje adekvatni udžbenici i materijali za učenje, osposobljeni nastavnici za rad u ovim školama niti standardi za njihovu organizaciju i organizaciju stručinh službi u njima.
Stručni tim je u pomenutoj studiji predložio mere koje treba preduzeti. To su osnivanje Nacionalnog saveta ili Komisije za obrazovanje odraslih, tela koje ima većina zemalja u tranziciji - u Slovniji Nacionalni savet za obrazovanje, Mađarska Institut za obrazvoanje odraslih... Predloženo je osnivanje Andragoškog centra koji se bavi razvojem i istraživanjem obrazovanja i učenja odraslih, unapređenje kvaliteta u obrazovanju odraslih, izrada standarda i normi za institucije, programe i nastavnike, izrada projekta kratkoročne i dugoročne strategije poboljšanja obrazovne strukture stanovništva.

SPREMA
Nekvalifikovani i polukvalifikovani radnici su četvrtina zaposlenih u Srbiji, a oni čine i 40 odsto populacije nezaposlenih. Srednjoškolsko obrazovanje ima skoro 60 odsto stanovništva koje je u radnom odnosu.