ORIGINALNA verzija čuvene zbirke "Pesnik u Njujorku" Federika Garsije Lorke za nekoliko dana prvi put će se naći pred čitaocima. Pesme su poređane onim redosledom koji je sam autor želeo, zajedno sa njegovim rukopisnim stranama i zapisima na marginama kucanog teksta.

- Ovo je najbliže Lorkinoj originalnoj zamisli kako "Pesnik u Njujorku" treba da izgleda. Njegov izdavač Hose Bergamin promenio je redosled pesama, a izmenjena je i interpunkcija - tvrdi ugledni američki profesor Endrju Anderson, koji je autor studije o istorijatu "Pesnika u Njujorku", a čiji će se delovi naći i u novom izdanju ove knjige.

Kada je Lorka 13. jula 1936. godine ušao u madridsku kancelariju svog prijatelja i izdavača Hosea Bergamina i nije ga našao, na radnom stolu ostavio je poruku: "Tražio sam te, vratiću se sutra". To sutra nikada nije došlo, jer je četiri dana kasnije počeo Španski građanski rat. Pesnik je napustio Madrid i vratio se u rodnu Granadu, gde su ga mesec dana kasnije streljali vojnici generala Franka.

BORAVAK U AMERICI LORKINA zbirka nastala je tokom njegovog boravka u SAD (od 1929. do 1930. godine). Na španskog pesnika najviše je uticao Njujork koji ga je istovremeno fascinirao i užasavao. Lorka u pesmama odslikava svoj doživljaj Amerike koja, po njegovom mišljenju, predstavlja haos moderne civilizacije bez imalo čovečnosti u sebi.

Tokom ovog nesuđenog susreta na Bergaminovom stolu španski pesnik ostavio je svoju tek završenu zbirku "Pesnik u Njujorku", koja je objavljena četiri godine nakon njegove smrti. Po preporuci čileanskog nobelovca Pabla Nerude, knjiga je izvorno trebalo da se zove "Uvod u smrt".

Međutim, na nagovor izdavača, koji je smatrao da je naslov "previše sumoran i fatalistički", on je promenjen.

Sudbina ovog rukopisa dostojna je veličine samog dela. Naime, Bergamin je, po izbijanju rata u Španiji, zbirku poneo sa sobom.

Neko vreme boravio je u Francuskoj, a potom je otišao u Meksiko, odakle je 1940. objavio dva izdanja - meksičko i američko.

Tokom druge polovine 20. veka originalnom primerku "Pesnika u Njujorku" gubi se svaki trag. Išao je iz ruke u ruku, sve dok ga 1999. nije kupila glumica Manuela Saavedra, koja ga je četiri godine kasnije ustupila "Fondaciji Garsija Lorka". Nakon opsežnog proučavanja i pripreme, novo izdanje knjige, u potunosti oslonjeno na original, sada će biti dostupno i čitaocima.