PIŠE: P. ŽIVKOVIĆ

ZIMA će, prema nekim prognozama, ove godine u Srbiji biti jedna od hladnijih u poslednjih desetak godina. To je razlog više da svoj četvorotočkaš ušuškate i maksimalno pripremite za hladne dane, da bi vam i ovo godišnje doba, koje nikako nije naklonjeno vozačima, ostalo u lepoj uspomeni.

U nekoliko prošlih brojeva „Auto-dodatka“, uz pomoć naših majstora, savetovali smo vas kako da nabavite (sve četiri) zimske gume, koje ulje da koristite, kako da maksimalno spremite vozilo za led, poledicu, hladnoću...

Zamena

DA nismo baš sve obuhvatili, podsetio nas je i čitalac Marinko S. iz Vranja, koji pita sledeće:

- Da li je potrebno da menjam antifriz koji je sipan u hladnjak pre tri godine, uz napomenu da nisam dolivao vodu jer, srećom, sve dobro dihtuje na hladnjaku - kaže Marinko. - Tečnost mi bar naoko izgleda dobro, a i proverio sam u zamrzivaču, ne ledi.

Rđa - rđav drug ANTIFRIZ se često posmatra samo kao sredstvo za zaštitu od smrzavanja, mada svojstva u vezi s korozijom imaju daleko veći značaj, jer u sistemu za hlađenje vladaju idealni uslovi za razvoj korozije. Ukoliko inhibitori korozije nisu u dovoljnoj meri zastupljeni ili nisu međusobno usaglašeni, može doći do oštećenja rashladnog sistema, pa i samog motora. Hemijski sastav je odlučujući za kvalitet rashladnog sredstva. Osnovnu struktura rashladnog sredstva čine bazni fluid, aditivi i voda. Bazni fluid je monoetilenglikol (MEG) ili, što je sada sve ređe, propilenglikol. Aditivi su inhibitori korozije, kavitacije i taloženja, ali imaju i antipenušava dejstva. Voda je ili destilovana ili demiralizovana.

Jasno je da je poenta ovog pitanja našeg čitaoca da uštedi neku paru, što je razumljivo, s obzirom na sva ulaganja uoči zime koja očekuju prosečnog srpskog vozača, ispošćenog džepa. Iako, ruku na srce, litru kvalitetnog antifriza možete nabaviti za par stotina dinara...

- Iako ima antifriza koji traju znatno duže, najbolje je, što bi rekli stari majstori, antifriz menjati bar na svake dve godine - kaže Marko Teić iz servisa Auto-kuće „Voždovac“. - To nije neki izdatak, a pravilna upotreba garantuje miran zimski san, bar što se tiče smrzavanja tečnosti u hladnjaku.


Kvalitet

IPAK, insistiramo mi, da li da i naš čitalac, koji je proverio u zamrzivaču tečnost, mirno spava?

- Postoji aparat za merenje gustine i kvaliteta antifriza. To ima svaki iole bolje opremljen servis. U svakom slučaju, jednostavnije je da sipa nov antifriz. Ne treba zaboraviti da antofriz nije samo sredstvo protiv smrzavanja već je veoma bitan i kod sprečavanja korozije - kaže Teić.

Na našem tržištu ima veoma mnogo različitih vrsta antifriza, od mnogobrojnih poznatih i manje poznatih proizvođača. Postoje, u suštini, dve vrste antifriza - ona koja je već pripremljena i koja se samo sipa u sistem, i ona „koncentrovana“, koja se prvo razblažuje pa potom sipa u hladnjak.

- Ukoliko koristite antifriz koji je koncentrovan, bitno je da ga razblažite, obično u razmeri 50:50, isključivo destilovanom vodom. Antifriz mora da vam „garantuje“ da će biti spreman da vaš motor „odbrani“ od mraza „jakog“ do „minus 40“ - kaže Marko teić.

Cene

PONUDA je, rekosmo, na našem tržištu vrlo raznovrsna. Cene se kreću od 180 do 350 dinara za litar, mada ima i skupljih antifriza „specijalne namene“.

- Preporuka je da antifriz, ukoliko ga ne menjate u ovlašćenom servisu, kupujete u originalnom pakovanju i da obratite pažnju na svojstva koja su navedena u specifikaciji.Ponavljam, bolje je dati nekoliko stotina dinara više nego da vas glava posle boli.

Postoji još jedno pravilo, a to je da se ne mešaju antifrizi dvaju različitih proizvođača.

Bitno je, ako sami menjate antifriz, da ispustite sav stari iz sistema, a to znači da nije dovoljno da ispustite samo tečnost iz hladnjaka, već to morate da uradite i iz ostalih delova u kojima se tečnost nalazi.

Pitajte „Novosti“ POŠTOVANI čitaoci, ekipa „Auto novosti“ će pokušati da u saradnji sa vama pronađe najjeftinije servise, originalne delove, najbolje majstore...
Zato nam pišite na: automoto@novosti.rs

Motori

ZANIMLjIVO je da na našem tržištu ima i antifriza namenjenih za hlađenje skutera i motocikala, a posebno onih koji u svom sastavu imaju legure magnezijuma.

- To su tečnosti na bazi etilenskog glikola i specifičnih aditiva koji sprečavaju koroziju, garantuju maksimalnu efikasnost uređaja za hlađenje u svim režimima rada i pružaju maksimalnu zaštitu od smrzavanja do minus 38 stepeni Celzijusovih - objašnjava nam Saša Vasić iz „Delta auto-moto Honde“.

Novost za sve ljubitelje dvotočkaša koji muku muče sa svojim „ljubimcima“ preko zime (iako nerezonski vozači plaćaju tokom cele godine registraciju i osiguranje, motori se voze samo šest-sedam meseci godišnje) jeste nova ponuda u „Delta-autu“.

- Obezbedili smo „zimovnik“ u kome će motocikli biti na sigurnom i pod 24-časovnim nadzorom. Cena usluge je 25 evra za mesec, odnosno 50 evra uz ugovor na tri meseca. Tu je i pravo na popust od 20 odsto na servis i rezervne delove koji se može iskoristiti u toku naredne sezone. Po izlasku iz „zimovnika“, motor će biti spreman za vožnju, s napumpanim gumama, dopunjenim akumulatorom i opran - kaže Vasić.