U avionskoj nesreći, koja se dogodila u nedelju oko 14 časova u Mrčajevcima, nedaleko od Čačka, kada se na lokalni put srušio sportski avion „cesna 172“, poginuli su Milun Vukolić (60) iz Arilja, koji je upravljao avionom, Goran Ivanković (34) iz Čačka, Borislav Ilić (59) i Dragutin Đorem (36), obojica iz Mrčajevaca. Šta je tačan uzrok ove tragedije utvrdiće istraga koja je u toku. Nezvanično, prema prvoj verziji pilot je spustio letilicu na osam metara i pod punom snagom motora zakačio strujni vod što je bio razlog pada i eksplozije. Prema drugoj verziji, pretpostavlja se da je pilotu Vukoliću pozlilo tokom leta, i da su se motori aviona ugasili, posle čega je pad bio neizbežan.

Pilot iz Čačka Pero Marić (58), koji je sa Vukolićem u nedelju trebalo da leti za Gornji Milanovac, pa u Kraljevo, ispričao nam je da su se nekoliko trenutaka pre leta na aerodromu u Preljini pojavila dvojica mladića i stariji čovek.

- Od kontrole letenja smo dobili odobrenje da Vukolić i ja poletimo sa aerodroma u 13.45. Trebalo je da napravimo dva kruga do Gornjeg Milanovca, a potom da se uputimo ka Kraljevu - ispričao nam je Marić. - Međutim, oko 13.30, došla su dva momka, i na njihovu molbu da ih Vukolić provoza nad Čačkom, mi smo put odložili.

Vukolić je potom isterao avion iz hangara u Preljini. Obavio je i provere na „cesni“, koja je bila u njegovom vlasništvu.

- Proverio je leve i desne magnete motora, kao i broj obrtaja motora. Sve je perfektno funkcionisalo - ispričao nam je Marić. - Poleteli su oko 13.40. Odlično su uzeleteli. Vukolić je bio dobar pilot, 15 godina je leteo, odnosno imao je oko 1.600 sati leta. Odleteli su ka Čačku, i trebalo je odmah da se vrate. Bilo mi je sumnjivo što ih nije bilo posle desetak minuta. A onda mi je zazvonio telefon i javili su mi da je avion pao u Mrčajevcima. Siguran sam da se ne radi o kvaru na motoru, a jedina mogućnost je da je Vukolić imao srčani udar.

Kako „Novosti“ saznaju, u avionu su Ivanković i Đorem, koji su bili dobri prijatelji, nagovorili Vukolića da nadleti nad Mrčajevcima, kako bi Đorem mogao da iz aviona pozdravi svoju suprugu, a nakon toga trebalo je da slete u Preljinu.

- Telefonirao je svojoj ženi i rekao joj da ga gleda kako nadleće Mrčajevce - ispričao nam je jedan od Dragutinovih prijatelja.

- Taman kada je prekinuo vezu ugasio se motor nad našom varošicom, i avion je počeo da ponire.

Pozivali su, saznajemo, telefonom i svoje prijatelje. Njih dvojica trebalo je da u nedelju popodne otputuju u Italiju, zbog posla. Niko od njihovih prijatelja u nedelju nije mogao da nam kaže šta ih je nateralo da pre puta odu na aerodrom u Preljinu.

- Ivanković nikada ranije nije seo u takav avion. Dragutin, koga zovemo Popić, zvao nas je iz aviona i smejao se Goranu, koji je imao nadimak Kobra, jer se ovaj plašio leta - ispričali su nam njihovi drugari.

Meštanka Biserka Lukić (69), koja je videla celu tragediju, potvrdila nam je priču da se motor aviona ugasio nad Mrčajevcima.

NEBO BILO SAN
DO pre dve godine, Milun je živeo sa svojom suprugom Marom Vukolić, 22 godine su proveli zajedno, a u nedelju je od sestre, koja je pratila televizijske vesti, čula šta se dogodilo. - Pilotsku licencu Milun je dobio još 1993. godine, a od detinjstva je bio zaljubljen u letenje. Najveća životna strast ga je koštala glave - kaže Mara nekoliko časova posle tragedije. - Svaki vikend, praznik ili slobodan dan koristio je za letenje. Do sada, nikada nije imao ni najmanju nezgodu. Pre nekoliko dana smo razgovarali, jedva je dočekao proleće i lepo vreme kako bi mogao da poleti. (N. J.)

- Videla sam kako avion leluja i kako lagano pada. Pali su na oko pet metara od mene, i to tačno na kablove od struje. Srušili su se na put, između dve kuće, na oko tridesetak metara od Ibarske magistrale - kazala nam je Biserka. - Avion je bio smrskan. Onda sam čula muški krik: „Ljudi, pomagajte! Upomoć!“ Iz dima, koji je pušio iz olupine, izbila je vatra. Potom je odjeknula eksplozija, od koje su se zadrmale i kuće u Mrčajevcima.

Kada su čuli eksploziju, na mesto nesreće potrčali su gotovo svi Mrčajevci. Požar je ugasio Božidar Pavlović (67).

- Otrčao sam i video sam buktinju. Ljudi su stajali i posmatrali, niko nije smeo ništa da učini, što od šoka, što od straha, jer nisu smeli da gase vatru vodom, pošto su svuda okolo kablovi od struje. Brzo sam otišao i našao četiri protipožarna aparata, i ugasio sam plamen. Video sam da su tela ugljenisana. Strašno... - kazao nam je Pavlović. - Iz olupine viri ruka jednog od njih... To je, pričaju, ruka mladića koji je dozivao upomoć...




VUKOLIĆ ISKUSAN PILOT

MILUN Vukolić je u Arilju važio za imućnog čoveka koji je novac zaradio kao uspešan preduzetnik. Bavio se više decenija drvopreradom, zbog čega su ga sugrađani uglavnom znali pod nadimkom Stolar. „Cesnu“ je kupio pre više od 15 godina.

- Milun je bio iskusan pilot, to je bio njegov hobi najmanje dvadeset godina. Imao je sve potrebne dozvole i licence, a njegov avion je uvek bio smešten u jednom hangaru, na aerodromu Lađevci kod Kraljeva - kažu Ariljci.

Milun se dva puta ženio, a iz prvog braka ima dvoje dece.


OTEŽANA IDENTIFIKACIJA

NA mesto nesreće u nedelju je došla komisija za udese Direktorata za civilno vazduhoplovstvo iz Beograda. Njihove ekipe, kao i istražni organi sprovešće detaljnu istragu, nakon koje će biti poznato šta je uzrok ove tragedije. Naložena je i obdukcija tela nastradalih, koja su u nedelju oko 18 časova izvučena ispod srušenog aviona. Sve dok nisu izvučena tela ispod ostataka aviona niko nije mogao sa sigurnošću da kaže koliko je ljudi poginulo u nesreći.

- Tela su ugljenisana, i ne mogu se prepoznati. Ono što je sigurno potvrđeno je da su se u avionu nalazili Vukolić i Đorem, a identitet preostale dvojice još nije potvrđen - saznajemo od izvora bliskih istrazi.


SATNICA

* 13.40 avion uzleteo sa aerodroma u Preljini

* 13.45 prave krug nad Čačkom i kreću za Mrčajevce

* 13.59 gasi se motor aviona

* 14.00 avion pada u Mrčajevcima

* 14.04 avion počinje da gori

* 14.05 eksplozija

* 14.30 ugašen plamen

* 14.35 počela istraga

* 18.00 izvučena tela poginulih


11 NESREĆA

10. april 2011. - Četvoro poginulih u padu aviona „cesna 172“ u Mrčajevcima.

7. mart 2011. - „Cesna 172“ mađarske firme „Cegcentrum“ sletela bez izvučenog stajnog trapa na aerodrom „Nikola Tesla“. Niko nije povređen.

9. decembar 2010. - Na aerodromu u Paraćinu. zbog iznenadnog pogoršanja vremenskih prilika, srušio se avion „cesna 150“. Povređen pilot.

13. novembar 2010. - Pilot sportskog aviona izgubio je kontrolu nad letelicom i, pošto je leteo na maloj visini, udario je u automobil „golf“ u pokretu na putu Šabac - Ruma. Povređen pilot.

4. septembar 2010. - Na aerodromu Lisičji jarak srušio se sportski avion, tipa „ZLI CDL 526“, vlasništvo Aerokluba „Falkons“ iz Zrenjanina, a u nesreći su poginuli pilot i njegova saputnica.

5. jul 2010. - Na aerodromu „29. novembar“ kod Kikinde, avion se srušio prilikom poletanja. Nije bilo povređenih.

6. jun 2010. - Na aerodromu „Ečka“ kod Zrenjanina, padobranac prilikom skoka iz aviona „antonov An-2“ teže povređen.

3. jun 2010. - Avion Vojnog vazduhoplovstva Vojske Srbije srušio se u rejonu Knićkog jezera kod Kragujevca, a pilot se katapultirao i preživeo nesreću.

2. maj 2010. - Helikopter „gazela SA-341HA“ srušio se posle poletanja iz sela Krnješevci kod Stare Pazove. Jedna osoba je povređena.

27. mart 2010. - Na aerodromu „Ečka“ kod Zrenjanina pilot helikoptera „hilar UN-12“ zadobio je teže povrede kada se njegova letelica srušila sa visine od oko 40 metara.

2. mart 2010. - Pilot helikoptera firme „Ciklonizacija“ iz Novog Sada teško je povređen kod zrenjaninskog aerodroma „Ečka“.