DOK su cene sirove nafte na najvećim svetskim berzama u konstantnom padu, gorivo u Srbiji skoro svakodnevno poskupljuje. Predlog Vlade o izjednačavanju akciza na domaće i strane naftne derivate, automatski znači rast cena benzina za 4,5 i dizela za dva dinara, ali kako upozoravaju ekonomisti, uticaće i na povećanje troškova prevoza i na poskupljenje nekih poljoprivrednih proizvoda.

Prema rečima ekonomiste Ivana Nikolića, usklađivanje akciza ćemo osetiti i u inflaciji. Prelivanje na cene neće biti u jednakom procentu poskupljenja, tvrdi Nikolić, jer rastu cene goriva koje pravi NIS.

- Cene goriva bi trebalo da budu odraz cena sirove nafte i odnasa dolara i dinara - kaže Nikolić. - Obe stavke idu u pravcu pojeftinjenja, a mi imamo poskupljenje. Nešto ne valja. Istovremeno pada naplata akciza, a u budžetu će ove godine biti 40 milijardi dinara manje nego lane. Postavlja se pitanje da li je onda podizanje akciza uopšte opravdano.

RAZLIKE
LITAR „evrodizela“ u Srbiji trenutno košta od 130 do 137 dinara, a „dizel D“ je od 119 do 123 dinara. Bezolovni benzin „BMB 95“ staje od 125 do 130 dinara za litar, a „evropremijum BMB 95“ od 134 do 136,5 dinara.

Saša Đogović, ekonomski analitičar, kaže da ako poskupi gorivo u Srbiji i na zelenim pijacama mogu da se očekuju nova poskupljenja voća i povrća zbog povećanja troškova transporta. On naglašava da ukoliko ne bude subvencionisanja goriva poljoprivrednicima, izjednačavanje akciza može imati odjek i na povećavanje cene njihovih proizvoda.

Savetnik za naftu u Privrednoj komori Srbije Ljubinko Savić naglašava da je poskupljenje neminovno, jer se novi iznos akcize uvećan za odgovarajući iznos PDV, direktno ugrađuje u cenu goriva. S druge strane, Savić sumnja da će naftne kompanije iz svojih rezervi apsorbovati makar neki deo visine akcize.

U Udruženju privatnih benzinskih stanica Srbije su zadovoljni odlukom Vlade da uskladi akcize, ali strepe zbog potrošača, jer skupo gorivo dovodi do pada prometa na pumpama i manju zaradu. Bora Tatić, zamenik predsednika ovog udruženja, kaže da će privatnicima trebati izvesno vreme da se organizuju i nabave jeftinije gorivo.

- Sve, ipak zavisi od NIS i da će se svi ostali ponašati u skladu sa potezima najvećeg igrača - kaže Tatić. - U nadležnom Ministarstvu infrastrukture i energetike smatraju da su trenutne cene goriva u Srbiji rezultat slobodnog tržišta i tržišne konkurencije velikog broja naftnih kompanija koje posluju u našoj zemlji, s obzirom na to da država od početka godine ne propisuje maksimalne cene naftnih derivata.