PROŠLE godine sam poverovao jednoj naftnoj kompaniji da je njihov evrodizel već obogaćen aditivima protiv smrzavanja i - preselo mi je - piše nam naš čitalac Zvonko D. iz Sremčice. Usred vožnje, kako naglašava, pri temperaturi od oko -10 stepeni, automobil je stao. U servisu su „demontirali“ ceo sistem u vozilu, a njemu pokazali želatinastu masu „dobijenu“ iz njihovog evrodizela i papreno mu naplatili celu uslugu.

Naš čitalac kaže da je posle tih Tantalovih muka sipao aditiv koji je kupio na istoj pumpi na kojoj je ranije i natočio dizel u rezervoar. Kaže, nije bilo nikakvih problema, a radnik na pumpi se od srca nasmejao kada je čuo celu priču.

- Da li imate nekih novih saznanja o tome da li je evrodizel, zaista evrodizel sa aditivima? - pita Zvonko.

Prema podacima kojima raspolažemo, sva dizel goriva na našem tržištu koja imaju oznaku „evrodizel“ svakako ispunjavaju date standarde. Privodi se kraju i remont Rafinerije nafte u Pančevu, pa će i gorivo na pumpama NIS-a biti boljeg kvaliteta. Ipak, kako ima mnogo „nevernih Toma“ koji uporno tvrde da je gorivo na našim pumpama lošijeg kvaliteta nego ono u inostranstvu, za savet smo se obratili našim majstorima savetnicima.

(Ne)kvalitetno

- ZIMSKO evrodizel gorivo je napravljeno tako da bez po muke „radi“ na -20 stepeni po standardu EN 590. Za ekstremnije uslove postoje aditivi koji se dodaju u dizel - kaže majstor Milovan Milosavljević iz servisa „Grand motorsa“.

Međutim, na osnovu dosadašnjeg iskustva, kako kaže majstor, na našim pumpama gorivo često nije propisanog kvaliteta. Mnogo vozača se „opeklo“. Loše gorivo je „smrt“ za takozvani EGR ventil, koji vraća štetne čestice ponovo u motor na dodatno sagorevanje. Prvo reaguje kompjuter, smanjuju se smeša i broj obrtaja motora koji se često zbog toga gasi.

Ipak, i kvalitetno „čisto“ dizel gorivo može da se „smrzne“.

- Na niskim temperaturama pojavljuju se kristali parafina (gela) u dizel gorivu. Zato se dodaju specijalni aditivi koji omogućuju lagan start, normalan rad dizel motora i na temperaturama od - 25 do - 30 stepeni. Pojedini aditivi sadrže i deemulgator koji pospešuje izdvajanje vode iz dizel goriva - kaže majstor Milosavljević.

Start

IPAK, vlasnici novijih vozila, sa savremenom tehnologijom, kojima su grejači ali i akumulator ispravni, nemaju mnogo razloga za brigu ukoliko kupuju kvalitetan evrodizel.

- Svi „Fijatovi“ motori sa direktnim ubrizgavanjem „dobro“ podnose hladne dane ukoliko se sipa preporučeni evrodizel, a tako je i s vozilima drugih proizvođača koja dolaze u naš servis - uverava nas Predrag Korugić iz AK „Voždovac“ u Beogradu. - Preporučujem da pre prvih mrazeva proverite u servisu stanje automobilskog sistema za napajanje goriva, filtere, akumulator, sve ono što omogućava vašem vozilu lako paljenje i na mrazu.

Ipak, najviše problema, a takvih vozila je i najviše na našim drumovima, imaju vlasnici vremešnijih automobila.

- S obzirom na stanje našeg voznog parka, i najmanji mraz u kombinaciji sa lošijim gorivom zadaje mnogo glavobolja - kaže Korugić.

Naime, zimi, s padom temperature raste viskoznost svih ugljovodonika iz sastava dizel goriva, pri čemu se parafinski ugljovodonici izdvajaju u obliku kristala koji se daljim snižavanjem temperature međusobno povezuju i potpuno sprečavaju protok goriva, odnosno začepljuju filter za gorivo.

Benzin

TA muka se rešava dodavanjem aditiva za dizel gorivo, kojih ima na svim benzinskim pumpama, ali i u specijalizovanim prodavnicama auto-delova i opreme.

Ranije se preporučivalo da se u rezervoare dizelaša sipa i određena količina benzina ili petroleja.

- To je nešto što nikako ne bih preporučio vašim čitaocima. Takozvani narodni aditivi mogu da donesu više problema nego koristi. Aditivi nisu skupi, a pored sprečavanja zgušnjavanja dizela, oni dodatno podmazuju motor. Kada sve saberete, dodavanje aditiva se isplati - uverava nas majstor Predrag Korugić iz AK „Voždovac“. - Motorni benzin smanjuje viskoznost, gustinu i tačku paljenja dizel goriva, što dovodi do povećanja mehaničkog i termičkog opterećenja motora.