PIROT - Konstruktorski tim kojim rukovodi Siniša Panić, kreirao je dezene za “Tigrovu” “vinteru”, “primu" i “hitris”, ali i za druge svetske kompanije. U korak sa svetskom auto industrijom i njenim sve većim zahtevima za pouzdanim pneumaticima.

Bilo koji od inženjera iz razvojnog tima u Korporaciji “Tigar MH” u Pirotu, koji radi na konstrukciji i osmišljavanju novih guma, bio bi poželjan i dobrodošao u ma kojoj svetskoj gumarskoj kompaniji.

Razlog je sasvim jednostavan: pomenuti tim u stopu prati zahteve savremene auto-industrije. Kako u pogledu brzina koje dosežu četvorotočkaši, tako i bezbednosti. Dokaz su, “vintera”, “prima”, “hitris”, TG 621 i još neki pneumatici koji su nastali u pomenutom razvojnom centru, ali i dezeni koje Piroćanci prodaju drugim svetskim kompanijama. Desetine miliona guma nastalih ovde, montirane su na automobile u Engleskoj, Francuskoj, Nemačkoj, Italiji... postojbinama gumarstva i automobila. Od korisnika, koji su do devedesetih, dezene dobijene iz “Gudriča” neznatno prerađivali i prilagođavali svojim uslovima proizvodnje, Piroćanci su poslednjih godina postali prodavci znanja i izvoznici dezena-šara.

Zahvaljujući idejnom tvorcu toliko pominjanih guma Siniši Paniću, “Novosti” su ekskluzivno mogle da zavire u deo službe koja se, bavi konstrukcijama guma i dezena.

- Uvođenjem sankcija prestala je saradnja sa “Junirojal-Gudričem” od kojih smo do tada dobijali dezene. To je bio preloman trenutak: da opstanemo ili propadnemo. Tada smo odlučili da razvijamo sopstvene konstrukcije i dezene. Krenuli smo vrlo oprezno i uz mukotrpan rad nastao je prvi dezen TG 621. Sledila su mnogobrojna ispitivanja i guma se konačno pojavila na tržištu. Odgovor je bio pozitivan. To nam je bio veliki podstrek pa smo narednih godina nastavili sa drugim dezenima. Sledeći je bio TG 635, za brzine do 210 kilometara na čas, što je bio mnogo veći izazov. Ostalo se već zna - TG 725, pa “vintera”, ”prima”, ”kargošped”, ”hitris”...

Ono na šta je kontruktorski tim kompanije “Tigar MH” najponosniji svakako je “vintera”, guma koju kupci nazivaju “zimskom lepoticom”. Naročito je popularna među probirljivim Britancima, a prihvatili su je i kupci u drugim zapadnoevropskim zemljama.

- Kada krenemo u konstrukciju novog pneumatika, prvi kriterijum koji mora da se zadovolji je bezbednost. Današnji automobili sa po nekoliko hiljada kubika su prave nemani. Zato je bezbednost na prvom mestu. Potom sledi udobnost, zatim dobro ponašanje u krivini, na mokroj i suvoj podlozi, kočenje.

Dobra konstrukcija je, prema njegovim rečima u stvari kompromis svih pomenutih zahteva, jer ne postoje gume kod kojih su sve osobine na maksimumu. Zato se gume i dele na razlicite tipove: zimske, letnje, trkačke, za loše terene, za specijalne vrste vozila.

Od ideje do realizacije i puštanja u prozvodnju pneumatika prođe najmanje godinu dana. Za to vreme, prototipovi se ispituju u ovdašnjim laboratorijama na ispitnoj stanici. Gume se izlažu opterećenjima i brzinama koji su mnogo veći od realnih. Zatim sledi montaža na neko od vozila iz odgovarajuće klase i poligonski testovi, a sva zapažanja i eventualne primedbe probnih vozača, razvojni tim beleži i traži nova rešenja. “Tigar” ima trojicu profesionalnih probnih vozača, čiji je doprinos razvoju novih dezena nemerljiv. Tek po završetku svih proba u ekstremnim uslovima počinje serijska proizvodnja. I tako za svaki novi dezen, svaku novu dimenziju...

ASIMETRIČNI
NAJNOVIJI trend u ovoj industriji su gume sa asimetričnim dezenom. Kod nas je to novi proizvod za brzine do 210 kmh, koji se zove «hitris». Filozofija je jednostavna: budući da spoljni i unutrašnji deo dezena nemaju istu funkciju u vožnji, oni su jednostavno različiti, odnosno prilagođeni svojim zadacima.