IZLOŽBA "Betonska utopija: Arhitektura u Jugoslaviji 1948-1980", koja je pre desetak dana otvorena u čuvenom njujorškom muzeju MoMA, ima ogroman značaj. To što radimo u regionu, na Venecijanskom bijenalu, nikada nije bilo ovako propraćeno niti je beležilo ovoliku posećenost - kaže, za "Novosti", arhitekta Jelica Jovanović, koja je, kao asistent kustosa, bila deo tima "odgovornog" za veliku izložbu o eks-ju arhitekturi.

Mada postavke obično traju tri meseca, "Betonska utopija" će pred publikom biti dvostruko duže. Odmah po otvaranju, ugledni svetski mediji, poput Si-En-Ena, "Njujork tajmsa", "Gardijana"... objavili su tekstove posvećene ovoj izložbi.

- Na neki način njujorška postavka revalorizuje tu arhitekturu, istovremeno, to je prva takva izložba u Americi. Mi smo kao istraživači sarađivali i ranije i pravili neke regionalne projekte, ali izložba u muzeju MoMa je zbog vidljivosti, odnosno publike najznačajnija - smatra Jovanovićeva.

Idejni tvorac i autor ove postavke je kustos Martino Stirli, koji je u jesen 2015. započeo saradnju sa timom sa eks-ju prostora, predvođenih koautorom izložbe Vladimirom Kulićem.

- Arhitektura i urbanizam bivše Jugoslavije prikazani su kroz 16 poglavlja. Posebno su izdvojeni radovi pet arhitekata. To su Juraj Najhart, Vjenceslav Rihter, Edvard Ravnikar, Bogdan Bogdanović i mali segment posvećen je Milici Šterić i Svetlani Kani Radević. One nemaju zasebnu prostoriju na izložbi, ali su izdvojene jer svojim delima to zaslužuju - objašnjava sagovornica.

Pročitajte još - Jugoslovenska betonska utopija

Tadašnji jugoslovenski umetnici radili su u svim bivšim republikama pa je nemoguće izdvojiti "srpski deo izložbe". Miodrag Živković je osmislio Tjentište u današnjoj BiH, a takvih primera je mnogo.

Objekat u kome su se prodavale viršle

- Pred američkom publikom i posetiocima iz celog sveta nalaze se prikazi arhitektonskih bisera iz Srbije, poput Avalskog tornja, Muzeja savremene umetnosti, Hotela "Zlatibor", Hale 1 Beogradskog sajma, kao i urbanističkih celina poput Bloka 23 ili Cerak vinograda.

Jovanovićeva je učestvovala i u organizovanim vođenjima publike, pa za naš list prenosi i prve utiske posetilaca.

- Meni je lično bilo zanimljivo ponašanje eks-ju emigracije, dok upoređuju slike sa svojim sećanjima. Gledaju fotografije, vraćaju se mislima u prošlost i najčešće komentarišu: "Da li je moguće da je ovako propalo". Veliku pažnju izaziva i deo o stanovanju, u kojem su prikazani kompleksi Blok 23, Split 3. Zanimljive su im i stolice Nika Kralja, telefoni iz "Iskre", TV aparati i nameštaj koji su nekad imali.

Naša sagovornica posebno izdvaja i reakcije stručne publike, s kojim je imala priliku i da razgovara.

- Oni su iznenađeni i oduševljeni objektima tako visokog kvaliteta i u tehnološkom i u arhitektonskom i u urbanističkom smislu. Taj deo istorije arhitekture nije stizao do Amerike. Namera kustosa je bila da je prikažu od najmanje razmere (nameštaja, aparata), pa do najveće (urbanističkih celina) - kaže Jovanovićeva.

Jelica Jovanović

Pažnju posetilaca izazivaju i filmovi koje je za ovu priliku uradila naša uspešna rediteljka Mila Turajlić, na osnovu dokumentacije iz arhive. Ipak, nezaobilazna stavka svakog gosta u muzeju MoMa je "selfi" ispred čuvenog crvenog kioska, u kome su stanovnici SFRJ najčešće kupovali - viršle!

ATRAKCIJA ZA PUBLIKU

Muzej MoMa je crveni kiosk iz doba SFRJ otkupio još sedamdesetih godina, ali je u međuvremenu nestao iz njihove kolekcije.

- Ova izložba je bila dobar povod da nađu novi-stari kiosk i vrate ga u svoju kolekciju. Tražili su po Srbiji i bivšim republikama dobro očuvani primerak i našli ga u Sloveniji. Restaurirali su ga i postao je atrakcija izložbe - kaže Jovanovićeva.

Avalski toranj

GENERALŠTAB

ZGRADI Generalštaba Nikole Dobrovića je, po rečima Jelice Jovanović, posvećen jedan mali, specifičan segment na izložbi. Nalazi se u delu gde su spomenici kao izdvojeni primer. Sadrži prikaze pre i posle rušenja tokom NATO bombardovanja. Postoje crtež, arhivska fotografija, kao i snimak iz 2011, na kome je srušeni objekat pre njegove statičke sanacije, sa šutom i rupama od bombi.