NAJAVLjENO osnivanje Instituta za umetničku igru, koji bi trebalo da upotpuni veliku prazninu koja postoji kada je reč o mogućnostima za školovanje igrača i koreografa u nas, otvara i neka pitanja - zbog čega je Srbija ušla u 21. vek bez ijedne visokoškolske institucije namenjene baletskim profesionalcima, postoji li istinska potreba za takvom ustanovom i kolike su šanse da ona zaživi?

Institut za umetničku igru u Srbiji pokreće Aleksandar Ilić, baletski igrač, diplomirani komunikolog, autor knjige "Praznik srca", magistar koreografije, član Međunarodnog saveta za igru pri UNESKO i jedan od osnivača Udruženja profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije. Ilić, koji je titulu magistra stekao pre dve godine na Laban konzervatorijumu za muziku i ples u Londonu, osnivanjem Instituta će i svojim budućim kolegama u našoj zemlji ponuditi mogućnost sticanja vrhunskog obrazovanja.

- Profesionalni razvoj naših igrača se po završetku srednje škole zasad svodi na rad u repertoarskim pozorištima ili u slobodnom umetničkom statusu - objašnjava Ilić. - Imajući u vidu da u Srbiji nije postojao nijedan visokoškolski studijski program koji bi hiljadama onih koji se bave umetničkim plesom pružio mogućnost daljeg usavršavanja, odlučili smo da "pustimo u rad" još jednu "akademsku aveniju".

Ilić je uveren da će Institut zaživeti kao institucija koja će vremenom osposobiti sopstvene kadrove i postaviti umetničku igru na daleko viši nivo.

Tokom trogodišnjih osnovnih studija studenti će moći da se usmere na usavršavanje u oblastima klasičnog baleta, savremene igre, koreografije ili pedagogije, dok će dvogodišnje master studije obuhvatati tri smera. To su umetnička igra, produkcija i pedagogija. Osim renomiranih domaćih pedagoga, znanja u domenima u kojima nema domaćih kadrova prenosiće gostujući profesori sa londonskog Triniti Laban konzervatorijuma za muziku i ples: dr Ema Reding kao rukovodilac katedre za igru i mr Toni Tačer sa Katedre za koreografiju.

- Rad Instituta ne samo da će omogućiti umetnicima formalno visoko školovanje, već će biti usmeren i na podizanje opšteg kvaliteta domaće umetničke igre i svesti o njenom značaju - navodi Ilić.

Poseban akcenat biće stavljen na menadžment u pozorištu i u plesu, kao i na stalno usavršavanje jezika, kao veštine ključne za umrežavanje umetnika sa kolegama i grupama koje deluju van naših granica i njihovo osposobljavanje za pristupanje inostranim fondovima.

Direktor Nacionalne fondacije za igru Aja Jung smatra da se na ovako malom tržištu, ipak, postavlja pitanje postoji li istinska potreba za ovakvom visokoškolskom institucijom.

- Nama je, verujem, isplativije da stipendiramo kakvog talentovanog pojedinca i investiramo u njega šaljući ga na usavršavanje u inostranstvo, da bi se potom vratio i sa tamo stečenim znanjima i veštinama doprineo ovdašnjoj plesnoj sceni - navodi Aja. - Kada je o obrazovnoj ustanovi ove vrste reč, nisam sigurna koliko nam je zaista neophodna, i može li uopšte da zaživi ukoliko ne pretenduje da bude regionalnog karaktera, jer pitanje je i koliko koreografa i plesača našoj sredini uistinu i treba.

Bivša primabalerina i renomirani baletski pedagog Ivanka Lukateli, naglašava da bi svako trebalo da ima izbor da se obrazuje gde i kako želi.

- Svako ko želi da se obrazuje a može to sebi da priušti trebalo bi da ima mogućnost za to i ovde, kad govorimo o školama koje nisu vezane za državne ustanove, ako je nivo obrazovanja odgovarajući a predavači verifikovani - navodi Ivanka Lukateli, koja smatra da obrazovanje baletskih umetnika, osim onog osnovnog, treba da pređe u privatni sektor.

UNIVERZALNI JEZIK

- ŠKOLA je postala preskupa, pa deca ne mogu da nastave školovanje, a pritom nisu dovoljno konkurentna da bi se odmah oprobala na tržištu koje je inače izuzetno malo, sa samo dva pozorišta od kojih je jedno vezano za mjuzikl - smatra Ivanka Lukateli. - Ali balet jeste umetnost kojoj je dato da prelazi i briše formalne granice baš zato što govori univerzalnim jezikom, te je njeno tržište u tom smislu - ceo svet, ako je obrazovanje na adekvatnom nivou.