NOVA gradska vlast na čelu sa Draganom Đilasom nastaviće kroz subvencije da jača socijalnu politiku i pomaže najugroženijim sugrađinama, ali naravno ne na uštrb kapitalnih projekata. Na spisku prioriteta prvo mesto zauzima rešavanje najveće beogradske boljke - saobraćajnog kolapsa. Tokom naredne četiri godine postaviće temelje metroa, završiti most, otvoriti nekoliko novih škola i obdaništa i dva doma zdravlja, najavljuje Dragan Đilas, u svom prvom razgovoru kao gradonačelnik, za "Večernje novosti".
Već posle mesec dana na mestu prvog čoveka Beograda upozorio je da Republika mora da učestvuje u velikim projektima. Prestonica će, smatra on, i ubuduće biti zamajac razvoja čitave zemlje samo ako zaživi kapitalni budžet. U suprotnom, rezultati neće zadovoljiti očekivanja Beograđana.
- Beograđanima nije bitno čija je nešto nadležnost ako to usporava i otežava njihov život. Zato smo i ušli u partnerstvo sa Republikom oko obilaznice i rekonstrukcije mostova. Izdvojili smo 35 miliona evra, što je pola novca za obilaznicu - kaže Dragan Đilas. - Participiramo u radovima na Obrenovačkom i Pančevačkom mostu. Samo te investicije koštaju gradsku kasu 10 odsto budžeta. Pošteno je, da ako se najveći ekonomski kolač ove zemlje pravi u Beogradu, da Beograd dobije najviše. Dosta je te priče, kako neko tamo radi, a Beograd se gradi. Beograd mora da bude lokomotiva razvoja, a ne da ga zaustavimo demagoškom politikom, krijući se iza sada popularne priče o ravnomernom razvoju.
* Sve se češće može čuti da bi grad bolje funkcionisao ukoliko bi se formirale nove opštine. Pominje se odvajanje podavalskih naselja, Batajnice, palilulskih naselja na levoj obali Dunava. Da li to po Vama može da doprinese boljem životu sugrađana?
- Gde god 50 odsto ljudi smatra da treba da bude nova opština, ja nemam ništa protiv. To bi dovelo i do povećanja administracije i deo novca, umesto u investicije, otišao bi u troškove nove uprave. Žitelji tih opština moraju da znaju i tu činjenicu.
* U kom pravcu će se ubuduće razvijati grad?
- Beograd će se razvijati uz reke. Tu je dosta slobodnog zemljišta za izgradnju stambenog i poslovnog prostora. Neka preduzeća ćemo izmestiti sa obala, jer nije logično da u centru imate veliko brodogradilište ili šljunkare. I barže će morati da se premeste. Drugi prostor je leva obala Dunava, koju će zahvatiti novobeogradski virus razvoja, čim se izgradi nov most. Zato smo i zaustavili privatizaciju "PKB", jer oni imaju veliko zemljište i ne želimo da neko ko ga kupi, sutra ostvari enormne profite. Logičnije je da te pare pripadnu Beograđanima.
* Hoće li nova uprava staviti tačku na priču o gradnji mosta sa pilonom preko Ade Ciganilije i kada će ona početi?
- Taj most se sigurno gradi. Uvek će biti različitih mišljenja o njegovoj ceni, poziciji i izgledu, ali da smo odustali ili menjali ovaj projekat nov most bi dobili tek za desetak godina. Meni je to neprihvatljivo. Odustajanje bi nas koštalo skoro 50 miliona evra. Kad se pojave konačne ponude za rekonstrukciju Gazele, koje će se kretati i do 80 miliona evra, shvatiće se da je cena za most preko Ade adekvatna.
* Koliko je još mostova realno izgraditi u naredne četiri godine?
- Za most Borča - Zemun počinjemo da radimo projekat, a za onaj preko Ade Huje pregovori sa japanskom vladom oko kreditiranja još nisu stigli do realizacije. Planiraćemo i početi izgradnju i jednog mosta preko Save, kada odredimo kuda će metro da je prelazi i da li će biti samo metro most ili i drumski.
* Javnost je godinama podeljena oko izgleda budućeg metroa. Da li će se posle 30 godina početi sa gradnjom metroa ili lakog šinskog sistema?
- Beograd mora da dobije nezavisni šinski sistem pod zemljom, a po pitanju izgleda vagona i napajanje gledaćemo da prođemo što jeftinije. Projekat metroa završićemo sledeće godine, a onda će početi i radovi. Vrlo brzo ćemo doneti odluku koja je trasa metroa, jer ne želim da to bude samo linija od Novog Beograda do Vukovog spomenika, već da u isto ili približno vreme počnemo i radove na drugoj liniji od Pravnog fakulteta, preko Prokopa, ka Banovom brdu. Metro ne pravi jedna generacija i takav projekat većinski mora da finansira država, a grad će učestvovati izdavanjem obveznica ili kredita sa dugim rokom otplate i grejs periodom.
* U kampanji ste najavljivali oživljavanje gradske železnice. Kada će se to i desiti?
- Trebalo bi za godinu i po dana. Uložićemo pare u rekonstrukciju pruge i kupovinu novih vagona. Narednih godina smanjivaće se investicije u autobuse i trolejbuse i investiraće se u gradsku železnicu i metro jer ne možemo u sve ulagati u istom trenutku.
* Kakav je vaš stav o ideji da se u Beogradu ponovo uvede porez od tri odsto na sve proizvode?
- Činjenica je da postoje gradski porezi u svetu, ali Beograđani već plaćaju skoro sve proizvode skuplje nego ostali građani Srbije i nije pošteno da ih dodatno opterećujemo.
* Najavili ste da je Beogradu potrebna manifestacija po kojoj će biti prepoznatljiv. Šta ste konkretno zamislili?
- Svaki događaj u Beogradu menja sliku o Srbiji. Ulagaćemo u manifestacije koje će dovoditi ljude u Beograd. Na Univerzijadu će doći 15.000 mladih ljudi, koji će predstavljati elitu u svojim zemljama, a ovde će videti da Beograd nije baš ono što čitaju u svojoj štampi. Zato će sutra biti lobisti Beograda. Treba da iskoristimo tvrđavu i ušće i da se maksimalno trudimo da velika imena dođu u Beograd, a ne da odlaze u Budvu.
* Šta na početku svog četvorogodišnjeg mandata obećavate građanima?
- Da ih neću lagati i povlačiti poteze zarad političkog rejtinga. Kada završim mandat hoću da se okrenem i kažem ovo je moj doprinos za razvoj Beograda i bolji život Beograđana.

KOMUNALNA POLICIJA
* Kada će se formirati komunalna policija?

- Naredne godine. Nacrt zakona o komunalnoj policiji je spreman i ići će na javnu raspravu. Ostalo je samo pitanje kako će ti ljudi, koji budu nosili uniformu, moći da primene određene mere prinude. Ne bih voleo da oni budu glineni golubovi, nad kojima će se svakakvi ljudi iživljavati na ulici.

ZDRAVSTVO
* Do sada je Grad od svih oblasti najmanje ulagao u zdravstvo. Ove godine planirano je 1,4 milijarede dinara. Hoće li biti većih investicija?

- Ulažemo koliko možemo. Naš budžet za zdravstvo raste iz godine u godinu, a velika sredstva prosleđujemo u četiri klinička centra iz naše nadležnosti. Dom zdravlja u Mirijevu kasni, promenjen je izvođač, ali završićemo ga. U Surčinu tražimo lokaciju za dom zdravlja i to je ono što je za sada najizvesnije.

BIĆE POSKUPLJENJA
* Najavljujete nova poskupljenja prevoza i grejanja, kada će se to desiti?

- Poslao sam dopis predsedniku Vlade da odobri poskupljenja ili da država preuzme na sebe ogroman minus, koji se zbog njenih odluka stvara u ta dva gradska sistema. Godinama je na snazi uredba kojom se cene komunalnih usluga samo usklađuju sa procentom inflacije, a svakih nekoliko meseci povećaju se cene energenata od kojih direktno zavise toplane i gradski saobraćaj. Ne može u Beogradu pojedinačna karta za prevoz da košta 32 dinara, a da prva sledeća najjeftinija u Evropi bude u Sarajevu, Pragu i Bratislavi od 55 do 57 dinara. Lagao bih građane ako kažem da gradski prevoz neće poskupeti. U suprotnom na ulicama će umesto 1.400 biti 700 vozila. Grad će uvek finansirati sa 40 odsto gradski prevoz, ali sada je to 60 odsto, što je na godišnjem nivou 120 miliona evra ili 18 odsto budžeta. Nikada nećemo dizati cene prevoza u istom procentu za đake, studente, penzionere i socijalno ugrožene, kao za zaposlene. Uvek ćemo dati subvencije za grejanje onima koji nemaju novca.

SMENE
* Najavljujete da će ubuduće sve nabavke za Grad i gradska preduzeća ići preko jedne uprave?

- Vremenom će se postići da sve javne nabavke idu preko Uprave za javne nabavke. Ne želim da me iko proziva za kriminal u "Elektranama", a da nemam nikakvu ingerenciju da to sprečim. Dok sam na ovom mestu to neće moći. U "Elektranama" imamo ogroman problem zbog prethodnog rukovodstva, koje je kršilo zakon o javnim nabavkama, a usput sprovelo i ogroman broj nabavki koje nisu bile neophodne. Očekujem da će državni organi to preuzeti u svoje ruke i kazniti krivce. Istovremeno svi koji u gradskoj administraciji ne budu dobro obavljali svoj posao, biće zamenjeni novim.