UKOLIKO se sagradi laki šinski sistem ne samo što će se uzalud potrošiti pola milijarde evra gradskih para, već će to biti urbanističko-saobraćajna šteta koja se neće moći popraviti, ukazali su na konferenciji za novinare stručnjaci iz Akademije arhitekture Srbije.
Akademija arhitekture zalaže se za metro i protiv je stava da je prestonici sa 1,6 miliona stanovnika apsolutno dovoljan LŠS. Kažu i fijakerski prevoz može da zadovolji te potrebe, samo je pitanje za koje vreme. Reagovali su i na reči gradskog arhitekte Đorđa Bobića, "da su se u Gradu odlučili za laki metro, jer je jednostavniji za izgradnju, jeftiniji i ekonomski ostvariv u razumnom roku".
"Ovo isto su 1982. godine govorili isti ovi stručnjaci kada su odlučili da 200 miliona dolara samodoprinosa građana umesto u metro spiskaju u jeftiniji i ekonomski ostvariv u mandatnom roku tramvaj za 21. vek. Njegov efekat je pokazalo se nikakav. Beograđani zaslužuju najbolje, a ne najjeftinije", stav je Akademije.
- Gradu se mora dati zdrava alternativa automobilskom saobraćaju, a to je brz, tačan i pouzdan šinski prevoz, ispod ili iznad zemlje, ali nikako po površini - kaže član Akademije i profesor sa Građevinskog fakulteta Mihailo Maletin. - U Beču 40 godina grade metro i danas imaju 80 kilometara mreže. To je strategija razvoja grada koja ne zavisi od političara koji su na vlasti. Pojedini stručnjaci kod nas godinama služe da opravdavaju loše projekte. Uveren sam, kada bi gradonačelnik rekao, imamo pare i gradićemo metro, svi ovi zagovornici LŠS reći će - pa niste nas razumeli, mi smo sve vreme to govorili.

NEZAMISLIVO
PROSTO je neverovatno da za laki šinski sistem planiraju da sagrade stanice dužine stotinu metara kao za metro i da u kompoziciju zakače četiri vozila - ne može da veruje u planove Urbanističkog zavoda prof. dr Mihailo Maletin. - Možete li da zamislite kako će to izgledati kada na površinu Bulevara kralja Aleksandra izađe kompozicija dužine fudbalskog igrališta? Meni je to nezamislivo!

ZAŠTO ĆUTE
MALO je stručnjaka koji se javno jave i kažu da u Beogradu treba da se gradi metro, jer smo svi mi na platnom spisku jednog ogromnog investitora Skupštine grada - ukazuje Maletin. - Dođu fino ljudi pa vas upozore da nećete dobiti pare za sasvim drugi posao, ukoliko se javno izjasnite za metro.