U VREME kada su žene u Srbiji još zveckale šerpama i smišljale nove recepte kojima će obradovati muževe, ona je maštala o nebeskim visinama. I dosegnula ih je. U muškom svetu koji je damama "sekao krila", Danica Tomić je hrabro poletela do velikih belih oblaka. Jedan san se ostvario - postala je prva žena pilot Kraljevine Jugoslavije.

Debi za javnost dogodio se na proslavi petnaestogodišnjice Beogradskog aerodroma, 1928. godine, kada je sela u kokpit i podigla se u visine. Bile su to akrobacije iznad provalije duboke 2.500 metara. Novinari su na nekoliko sekundi zanemeli, diveći se Daničinoj neustrašivosti, nakon čega se začuo gromoglasan aplauz. U "Ilustrovanom listu" je sutradan objavljena njena fotografija ispred aviona sa tekstom: "Gospođa Danica Tomić, supruga majora Tomića - prva žena u nas koja je pravila lupinge, što je okretanje aviona u vazduhu, i druge akrobacije".

SREĆA joj je ponovo namignula 1930. godine kada je u "Politici" objavljen oglas Društva rezervnih letača. Primali su nove kandidate u civilnu pilotsku školu u Beogradu, a konkurs je bio otvoren i za žene. Kao da su se i zvezde te godine pomerale samo da bi njoj napravile mesto na nebu.

Danica je prva poletela da se prijavi. Društvo su joj u tom poduhvatu pravile Kristina Gorišek i Zagorka Plećević, ali je ona dobila dozvolu godinu dana pre njih - 1933. Upadljivo je bila bolja i od mnogih muških kolega, pa je tako na predlog nastavnika izašla na završni ispit među prvima u svojoj klasi. Veličanstveni trenutak na pisti tražio je maestralnost, a ona ga je i pokazala. Niko nije verovao u ono što je tog dana Danica izvela. Briljirajući na praktičnom delu ispita za koji su se mnogi godinama pripremali ne uspevajući nikada da ga polože, jedna žena je uzburkala stručnjake. Sat i po je demonstrirala svoj neverovatni talenat i znanje. U komisiji su sedeli oficiri iz Komande vazduhoplovstva, koje je gotovo posramila svojim umećem, ali su dali pravednu završnu reč.

"Kandidat leti vrlo mirno, sigurno, staloženo i sa veoma retkim samopouzdanjem", pisalo je u izveštaju stručnjaka.

DANICA je tog dana postala prva žena u Kraljevini Jugoslaviji sa diplomom i dozvolom turističkog pilota. Jedna dugogodišnja očaranost avionima nije bila uzaludna. Oblaci su bili osvojeni. Zahvaljujući ovoj dami vazduhoplovstvo je, 1933. godine, zvanično prestalo da bude muška profesija. Danici nebo više nije bilo granica.

Mogla je Danica da bude savršena mondenka koja naručuje novu čipku iz evropskih prestonica, dočekuje muža kod kuće i smeška se, kao što se to očekivalo od većine žena toga doba - da budu lepe, doterane i poslušne. Kao supruga majora Miodraga P. Tomića trebalo je da uživa u beneficijama braka sa najuspešnijim pilotom Prvog svetskog rata. Danicu nije ispunjavao taj uređeni život u kojem je sve tako "predvidivo, ušuškano i učmalo". Ona je želela da leti, u daleke plave visine. Uporna i neobično svojeglova, imala je sreću da je suprug razume.

ONA je svoje dane posvećivala čitanju knjiga o avionima. Čitala je i krala zanat od "najboljeg među najboljima", koji je "slučajno" bio njen suprug. Bila je neobična žena, njena interesovanja su bila atipična. Nije zapisivala recepte za kolače, kao većina sunarodnica njenog doba, već lekcije o pilotskim veštinama i pilotiranju.

Kada je počeo Drugi svetski rat, major Tomić je doživeo sudbinu većine jugoslovenskih pilota. Pao je u zarobljeništvo. Preživeo je golgotu i posle rata otišao u Ameriku, pa se pretpostavlja da je i Danica krenula za njim. Više nikada nijedan glas o prvoj ženi koja je pilotirala kao da je rođena samo za visine, nije se čuo. Kako je brzo poletela, heroina oblaka je na srpskom nebu još brže sletela u zaborav.

SUTRA: Gordana Vunjak Novaković, lider u svetskoj nauci