NIJE tako neobično, kao što se na prvi pogled čini, da čovek u potpunosti promeni mišljenje, stav, da se "preokrene". Evo, pogledajte samo Vuka Draškovića. Kako smo od "Molitve" ili "Noža", došli do "Ko je ubio Katarinu". Ili Novaka Kilibardu. Kakva su to preobraženja! I Draškoviću i Kilibardi su, međutim, za ove transformacije bile potrebne godine marljivog rada na sebi. Ono što je do sada nezabeleženo, jeste da čovek uspe da se u potpunosti promeni u roku od pet minuta tokom šesnaestominutnog gostovanja na televiziji. Bez okom vidljivog mukotrpnog rada na menjanju svog karaktera.

UPRAVO to se dogodilo legendi naše političke scene, čoveku koji je uvek bio na licu mesta (kako to sam kaže) od Slovenije do Katalonije, Nenadu Čanku. U jednom trenutku, Čanak nam poručuje da Gordijev čvor kosovskog problema uopšte nije teško rešiti. Ne mora se on čak ni preseći. Dovoljno je da ljudi "prihvate realnost". "Pitanje Kosova je vrlo jednostavno, samo što ljudi neće to da prihvate. Kosovo je osvojeno ratom, Kosovo je izgubljeno ratom. Osvojeno je ratom 1912, izgubljeno je ratom 1999. godine. Kapitulirala je država Srbija, prihvaćeno je povlačenje države Srbije sa Kosova", reče Čanak. Na stranu to što Čanak misli da je Kosovo "osvojeno", a ne kaže od koga (od časnog Osmanskog carstva, pretpostavljamo). Na stranu i to što svakako ne misli da bi SAD trebalo da se odreknu Arizone koju su iste te 1912. godine konačno preoteli što od Meksika, što od domaćih Indijanaca. (Poslednja bitka Američko-indijanskih ratova odigrala se upravo na teritoriji Arizone 1918.)

Zanemarimo sada i što Čanak misli da je sasvim legitimno i u redu nekome nešto preoteti ratom. To je, možda, realno, ali nije moralno. Važno je da Kosovo, međutim, nije izgubljeno ratom, jer sporazum kojim je NATO agresija okončana, predviđa suverenitet SR Jugoslavije, i Srbije kao pravnog naslednika, na Kosovu. Kosovo stoga sada može jedino biti izgubljeno mirom. Tako što bi neko shvatio Čankovu realnost i poklonio ovu teritoriju. Suverenitet nad 15 odsto svoje države nije nešto bitno, i toga se, smatra Čanak, treba olako odreći. Posebno kada se uzme u obzir kome odgovara trenutno "bezvlašće na severu Kosova" (pošto je ostatak samoproglašene republike pravosudno-bezbednosni raj na Zemlji kojim ne vladaju kriminalni klanovi). To je, tvrdi Čanak, Rusija, "kojoj je potrebna nestabilnost Balkana kako bi se u balkanskom požaru pojavila kao vatrogasac". Baš ovo nam pokazuje "učiteljica života". Svaki požar ovde rasplamsala je i gasila Rusija. Kao što je Srbija 1912, pored Kosova, okupirala i Nikaragvu (nisu to nikako učinile SAD), tako je i Rusija palila i gasila požare u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni, Kosovu, Makedoniji... Da ne pominjemo Irak, Libiju, Siriju...

SADA dolazimo do Čankovog preumljenja. Pošto smo se odrekli suvereniteta nad Kosovom, suverenitet u očima ovog separatiste postaje svetinja. "Nemojte da zaboravite da je suverenitet Srbije iznad svega, a da je poklanjanje dela teritorije, davanje nečemu što nije diplomatska misija diplomatski status, vi praktično dajete komad zemlje eksteritorijalno da postane neka druga zemlja", reče on govoreći o rusko-srpskom humanitarnom centru. Nisu Rusi tražili eksteritorijalni status za centar, nego diplomatski status za svoje radnike. Nije to isto. Ali ako je to potrebno da se Čanak preobrazi od separatiste koji poklanja 15 odsto teritorije svoje države do čoveka koji ne da ni hektar zemlje, onda je to odlično.

TRANSFORMACIJA se ne zaustavlja tu. Čovek koji je uvek interesima svog naroda pretpostavljao interese nekih drugih, sada odustaje i od toga. On Srpsku radikalnu stranku proglašava "kvislinškom organizacijom koju je formirala jedna strana agentura" koja "radi na podrivanju ustavnog temelja Srbije". Ne samo da LSV nije upravo ono sve za šta je optužio SRS, nego je sad i Ustav postao jako važan. Isti onaj Ustav za koji je pet minuta ranije rekao da služi samo "za opsenivanje prostote i zamazivanje očiju javnosti".

NIJE ovo, kao što vidite, bio duel dvojice žestoko suprotstavljenih političara. Ovo je bio sukob Čanka sa samim sobom. Na pitanje "u čemu je razlika između Nenada Čanka" odgovor će nam dati unutrašnji dijalog koji se odvija kod ovog čoveka.