PLOČA "Pokvarena mašta i prljave strasti" sa hitovima "Ostaću slobodan", "Nemoj, srećo, nemoj danas", "Neke su žene pratile vojnike", "Srećan put, pišo moja mala", u prodavnice je stigla 23. februara 1982, a nedelju dana pre toga "Čorba" je trijumfovala na zagrebačkim koncertima u okviru akcije "Pozdrav iz Beograda". Bila je to svojevrsna kulturno-muzička razmena Beograda i Zagreba, čiji je naziv preuzet sa razglednica tog vremena. U glavni grad Hrvatske otišli su svi koji su u jugoslovenskoj prestonici muzički vredeli - Oliver Mandić, Slađana Milošević, Sekstet "Marković - Gut", "Generacija 5", Srđan Marjanović, "JU grupa", "Idoli", "Električni orgazam", "U škripcu", "Pop mašina", "Tunel", Bebi Dol, "Piloti"... i, naravno, "Riblja čorba". Beogradska muzička scena tada se pokazala kao mnogo raznovrsnija, ozbiljnija i svakako bolja od zagrebačke, iako je pre te manifestacije utisak bio drugačiji.

"Čorba" u tom trenutku nije imala veliki repertoar, ali su se potrudili da njihov kratak nastup bude žestok, upečatljiv i karakteran.

KONCERTNA promocija drugog albuma "Čorbe" zakazana je za 27. i 28. mart u do tada zaboravljenoj novobeogradskoj Hali sportova, koja prima 5.000 ljudi. Od legendarnog koncerta na Tašmajdanu prošlo je nešto više od godinu i po dana, a svih 10.000 ulaznica rasprodato je dva dana pred prvu svirku. Doduše, ona nije prošla bez trzavica. Direktor hale se plašio da će "drogirani huligani da demoliraju parket", pa nije dozvolio gašenje svetala. Bora je odbio da izađe na binu dok se svetla ne ugase, pa je mučno pregovaranje potrajalo čitav sat, dok je nervozna publika zviždala, lupala nogama o pod i skandirala "Gasi svetlo". U jednom trenutku izgledalo je da će demolirati halu, a ne samo parket. Za to vreme u bekstejdžu Bora je vodio dijalog sa milicijom.

- Sviraj, druže, ne provociraj ovaj narod!

- Ugasite svetlo!

- Uhapsiću te!

- Apsi, tuci...

- Ti si, druže, pijan, izlazi i sviraj!

Bora je na kraju isterao svoje, svetla su ugašena i koncert je mogao da počne.

SLEDEĆEG dana ponovila se ista priča, direktor je rekao da neće biti gašenja svetla, "Čorba" je dva sata pred nastup u stanici milicije rekla da u tom slučaju neće da svira. Razum je nadvladao i odlučeno je da se, ipak, ugasi svetlo. Bez pravih priprema i bez tonske probe, grupa je još jednom bacila publiku u trans. Beogradski koncerti bili su prvi na njihovoj jugoslovenskoj turneji, kada su obišli 59 gradova. Krajem juna bili su zvezde večeri na "Vjesnikovom koncertu" u Zagrebu, na kome su se okupile vodeće domaće grupe. Miša Aleksić zbog ženidbe nije mogao da svira, pa ga je opet menjao Miroslav Cvetković.

"Čorba" se u Beograd koncertno vratila 10. septembra, nastupom na kalemegdanskoj "Rokoteci". Taj prostor je jedva primio oko 10.000 omladinaca. Tokom svirke došlo je do velike gužve, pa su neki kućama otišli razbijenih glava. Uprkos povredama, koncert je u štampi dobio dobre kritike. Te večeri su odsvirali i deo novih pesama sa gostom iz Engleske, bas gitaristom i producentom Džonom Mekojem, koji se proslavio kao basista "Gilan benda". One će se naći na trećem "Čorbinom" albumu "Mrtva priroda", koji je producirao Mekoj.

"INTERESANTNO je kako smo pronašli Džona", piše Bora u svojoj knjizi "Šta je pesnik hteo da kaže". "Jednostavno, moglo nam se. Bukvalno sve čega bi se dotakli pretvaralo se u suvo zlato. U PGP RTB smo imali privilegovan status jer su nam tiraži rasli i donosili novac celoj fabrici. Direktor PGP Stanko Terzić znao je da ima zlatnu koku u rukama, pa je firma platila grupi odlazak u London da nađemo producenta i izaberemo studio u kome bismo snimali. To danas zvuči kao razbacivanje parama, ali tada i nije bilo toliko skupo, dinar se još pristojno držao, a znalo se da će sve biti isplativo. Čim smo sleteli na 'Hitrou', kupili smo dvoje, za nas najznačajnijih novina na svetu: 'Nju mjuzikal ekspres' i 'Melodi mejker'. Pogledali smo top-liste. U obe novine na prvom mestu bio je novi album 'Gilan benda'. Izdavač 'Virdžin rekords', producent Džon Mekoj. Odluka je pala - to će biti naš producent."

SUTRADAN je Bora u ime grupe otišao na pregovore, s Džonom. Sastanak im je na Portobelo roudu zakazao rok fotograf Brajan Rašić. Bora je simpatičnom bradonji obrijane glave, od jedno 120 kila, dao sve što su do tada snimili i objasnio o čemu se radi. Bez obzira na to što je grupa dolazila iz trećeg sveta, iz socijalističke Jugoslavije, Mekoj je ugovorio novi sastanak za sutra. Ploče su mu se dopale, a cifra honorara bila je prihvatljiva za obe strane. Mada mu je ponuđen studio u kome je "Dip parpl" snimao istorijski album "In rok", Bora je to odbio, jer je superakustični Studio 5 PGP RTB baš tada dobio poslednju reč tehnike - novi sto sa 24 kanala. Zato je "Čorba" dovukla Džona Mekoja, njegovu ženu Lindu i snimatelja Tonija Tavernera u Beograd, smestila ih i snimanje "Mrtve prirode" je moglo da počne.

KOLIKO je ta odluka bila dobra, svedoči i pisanje već pomenutog "Nju mjuzikal ekspresa" koji je, kad je "Čorba" prodala više od pola miliona primeraka "Mrtve prirode", napisao da je ploča koju je producirao Džon Mekoj beogradske grupe (sa nemogućim imenom) "Riblja čorba", prodata u neverovatnom tiražu (čak i za engleske pojmove) i da je pomenuta grupa postala "druga najvažnija stvar u Jugoslaviji posle Tita".

Tokom prve tri nedelje po objavljivanju "Mrtve prirode", prodato je čak sto hiljada primeraka ploče. U to vreme bila je to najbrže prodavana ploča u istoriji domaće muzike. Njen konačni tiraž zaustavio se na 450.000 primeraka.


DUVANjE U VETAR

NA "Mrtvoj prirodi" nalazi se i dvoipominutna zezalica "Vetar duva, duva, duva", prva pesma koja je dvosmisleno, ali za upućene dovoljno jasno, govorila o korišćenju indijske konoplje. Bora se dugo dvoumio da li da je uvrsti na album, misleći da je dvosmisleni pesmičuljak suviše jednostavan za tako ozbiljnu ploču.

- Ne znam da li je neko ovde pre nas pevao o tome - govori Bora Čorba. - Mislim da se kasnije pojavilo i "Sklonište" sa "Živela trava". Napolju jeste. Imaju "Bitlsi" "Lusi na nebu sa dijamantima", pa Klepton "Kokain"... Mi smo inače, pre svirke, potpuno izbacili travu iz upotrebe. Mnogo usporava. Jednom smo svirali u Dubici, svi naduvani ko svinje. Kako je to sporo išlo i koliko je napora bilo potrebno da se skoncentrišemo na pesmu. Taman misliš pesma gotova, kad ono dolazi solo. A koncertu nikad kraja. Hvala lepo, nikad više.

.