ЖИВОТ, КУЛТУРА И ПАМЋЕЊЕ: Сведочења уписана у књигу Илије Мисаиловића "Завичај Сретена Марића"

Милета Аћимовић Ивков

28. 02. 2024. у 05:00

У ЗАПАДНОЈ Србији, у ужичко-пожешком крају, на реци Скрапеж развила се варош Косјерић.

ЖИВОТ,  КУЛТУРА И ПАМЋЕЊЕ: Сведочења уписана у књигу Илије Мисаиловића Завичај Сретена Марића

Фото промо

Око ње по брдима, као на жанр-слици, расута су села. Међу њима су нека ушла у историју, литературу и уметност, а има и оних из којих су потекли они који су стварали литературу и уметност. Такво је село Субјел, знано и по Марићима.

Од даровитих и чувених Марића су сликарка Драгиња (Лиза) и брат јој Сретен, есејиста, писац и професор светске књижевности. Зналац западноевропских језика, филозофије и култура. У варошком је Културном центру Лизин легат, док је у Ужицу граду требало да буде смештен Сретенов библиотечки легат са 14.000 књига. Скоро деценију су, за Сретеновог земана, вршени разговори и преговори о његовом трајном настањивању у том цетралном граду широке географске и културне регије да би се они његовом одлуком прекинули, а књиге окончале у Библиотеци Матице српске у Новом Саду. Граду у којем је текао и окончао универзитетску каријеру и стекао углед, па чак и славу врсног предавача и есејисте особеног стила.

Та је слава временом бледела и у свему се сводила на објективизовану меру вредности и значаја. Мару која јесте висока, али није најизразитија и у свом домену највиша. Јер је у есејистичком начину и стилу Сретена Марића бивало широке подлоге филозофско-теоријских знања и увида, али и замашне реторичности која је умазивала на његову склоност усмености, причалаштву. (На једном месту у Мислима Блез Паскал бележи како постоје они који добро говоре а не пишу толико добро.)

Марић је радо говорио и, ако је веровати сведочењима уписаним у књигу Илије Мисаиловића Завичај Сретена Марића ("Народна библиотека Ужице", Библиотека "Љубиша Р. Ђенић" Чајетина, Историјски архив Ужице", 2023), више је волео слушаоце него саговорнике, свој комодитет, статус и себе, него пореклом и родом ближње. Мада је држао до пословичне сељачке бистрине и отреситости и себе у много чему, а у односу са завичајцима изразито, видео као негдашњег домаћина и челног човека патријархалне задруге. А у њега, знамо, није било поговора него послушности. Такав је, кажу, у завичају где је у старости као мали кућни деспот проводио лета, био Сретен Марић. Запамћено је да је рекао: "Више волим да уживам у својим паметним мислима него да слушам туђе глупости." А тако је, поверујемо ли свему што између корица ове изненађујуће, полемичне и откривалачке, па утолико занимљиве књиге пише, и бивало.

Усредсређен на себе, посвећен сопственим мислима, ставовима, представама и вредностима, он није могао да прихвати тадашњи социо-комунистички режим, а било му је стало до личног споменика у завичају. Био је, по свему, амбивалентна личност. Горљиво окренут националној епској традицији, величини и слави, а често нем за драматична дешавању у савремености. Због тога је долазио у сукоб са мислећим знанцима и пријатељима, какав је био Добрица Ћосић. Имао је углавном негативан, чак ригидан и до презира искључив став о комунистичком режиму и његовим првацима: Кардељу, Ђиласу, Лоли Рибару, Кочи Поповићу. Исказивао га је у уском друштву, иза браве, а прижељкивао је радикалну промену. Без сопственог учешћа и жртве, очигледно. Залагао се за окренутост Западу, а пасионирано волео од њега удаљене вредности традиције српског сеоског, независног живота заснованог на патријархалном поретку, моралној чистоти и природности.

Сретен Марић, Фото Документација Општине Косјерић

На ономе што је, како тад тако и сад, углавном доживљавано као нешто далеко и анахроно.

Ономе што је, највећма, настањено у литератури а не у стварности.

Умом је овај човек био окренут Западу, а срцем завичају и селу. Судбина је удесила да почива у туђини и да му у завичају не чувају и не негују успомену онако како је прижељкивао. Завичајци држе да је за понешто од таквог исхода одговорна и ћегова нарав, његов daimon. И то су, не без личне заинтересованости, у перо казивали најзнатнијем ужичком летописцу нашег доба Илији Мисаиловићу, а он то преточио у илустративну и интригантну књигу која настоји да буде ближа животној истини него Платону. И да нас, тиме и тако, изнова ослобађа патетичне склоности ка мистификацији и обоготворењу значајних људи историје и културе, а приводи нужној и неизбежној земаљској мери и "познанију права".

Отуда проистиче свест о потреби да се пропитивачким ветром разнићује паучина заборава, али и методско питање до које мере, докле треба ићи у рашчитавању живота једног значајног човека? И, у коначном, да ли демистификација у културном памћењу више помаже и вреди од обичајног слављења и идеалисања? Ако постоји одговор, он не може бити једнозначан и општи, јер се живот ствараоца посебношћу и изузетношћу утискује у сећање. По њима препознаје и вреднује.

Међутим, постоји димензија животне стварности у којој је свако човек. Без изузетка.

Сведен на своје инстинкте, недостатке и ограничења. Комплексе и тежње. Схватања и заблуде. Уверења и амбиције. Због тога ваља разликовати човека у књижевности од човека у животу. Прво га препоручује општем, историјском памћењу, друго је занимљиво као животна поука дата кроз низ успомена и анегдота, које увек побуђују пажњу јер се подударају са препознатљивим несавршенством човекове природе која се, по правилу, превазилази стварлачким подвигом и вредношћу дела. А што је личност чувенија и дело веће, то је и занимање за животну позадину живље и интензивније. Тако је са другима било, па је тако и у случају Сретена Марића, његових умножених завичаја и његове двојностима и крајностима обречене личности.

Илија Мисаиловић, Фото приватна архива

Једна документарно-публицистичка књига погледом искоса не може формирану слику и представу о њој много да промени и поправи, али може да подсети и на примерима каже и укаже. А то није мало и није некорисно за допунско сликање једног портрета и једног времена.

Докле год се посредством значајних личности оживљује прошлост, дотле у савремености има интересовања и места за садржаје и вредности културе који нас формирају, усмеравају и обавезују. Оно што један народ о себи зна то се културом зове. И ниједан допринос није мали ни безначајан.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДЕТАЉНИ РЕЗУЛТАТИ: Како су гласали жири и публика на Евровизији - Швајцарска победила, Србија на 17. месту

ДЕТАЉНИ РЕЗУЛТАТИ: Како су гласали жири и публика на Евровизији - Швајцарска победила, Србија на 17. месту

ПОБЕДУ на 68. Песми Евровизије однео је представник Швајцарске Немо са песмом Тхе цоде, док се наша Теyа Дора нашла на 17. позицији са 54 освојена бода.

12. 05. 2024. у 06:55

Коментари (0)

НА САМО ДВА САТА АВИОНОМ ОД БЕОГРАДА: Одлична дестинација за летовање - сви детаљи резервације и аранжмана