КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Мајстор певач

21. 02. 2024. у 13:00

И ЗБИРКУ песама "Тобоган" (КЦНС 2023) написао је онај који зна све "што треба знати о стиху, о песми". Томе се, наравно, не треба чудити, имајући у виду да је реч о аутору ерудити, филозофу, професору, читаоцу и песнику Саши Радојчићу чија је ово десета песничка збирка.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Мајстор певач

Мајстор певач испуњава белину листова, и тишину времена, и попут својих значајних претходника и попут савременика, даље испитујући "промену света" (Стерија), говор који је "опстанак у нади" (Иван В. Лалић) и однос ствараоца и песме, њене моћи...

Одмичући са читањем ове збирке, уочавамо како се лирски субјект, из позиције човека чије се животно искуство константно увећава, често осврће на време и места на којима је био дете. То чини са драгошћу, каткад са сетом и меланхолијом јер је реч о нечему што припада само сећањима, а што је, ипак, било тако важно за његово формирање, за специфично отварање према свету и према песми, и што, упркос знању о обичности промене света, увек обнавља озареност на почетку сваке игре. То сећање везивно је ткиво онога што чини његов пут - од каменчића догађаја и осећања. Куда води тај пут? Шта чини његову непоновљивост јер он је, стихови ове књиге сведоче, заиста јединствен? И шта је заправо та игра?

Фото промо

Тај пут, по природи, и правди, увек води надоле. Свестан је тога, сад већ помало и времешни лирски субјект који се неупитно бори против бесмисла, а који оклева да "сиђе степеништем" јер зна да више неће проћи кроз врата која је управо затворио... ("Чај ваздушни"). Путем надоле, али с лакоћом и безбрижношћу, спуштају се и "дивни дечаци" јер "им је свет још увек непознат и леп", јер још увек нису "потрошили и проћердали будућност" ("Тобоган"). Да, то је баш та драж игре - спуштања низ тобоган, драж варки јер "души су / варке потребне" ("Варљива душа"), али и драж стварања песме, која није варка, која је господарица и која се како жели игра са својим створитељем релативизујући његове моћи, ускраћујући му слободу ("Љубавник песме").

И ето, баш она, песма, која је узела целог песника, чини јединственост његовог пута. "И ту је круг затворен". Не може се након ње о нечему другом бринути, не може се остати непотрошен. Ипак, у том "трошењу" побеђена је тишина света - "одсуство гласа / изгнанство смисла" ("Глад за песмом"), створени су нови светови, речи... У њима, осим песника, покаткад могу поборавити читаоци. Њих песма храни, медоносна.

ДЕТАЉНИ РЕЗУЛТАТИ: Како су гласали жири и публика на Евровизији - Швајцарска победила, Србија на 17. месту

ПОБЕДУ на 68. Песми Евровизије однео је представник Швајцарске Немо са песмом Тхе цоде, док се наша Теyа Дора нашла на 17. позицији са 54 освојена бода.

12. 05. 2024. у 06:55