Држава одустала од вињета

З. РАДОВИЋ

28. 08. 2016. у 22:00

Да ли ће се наплата путарине по пређеном километру код нас мењати у догледно време. Увођење “налепница” донело би мање прихода. Подељења мишљења стручњака

Држава одустала од вињета

ВИЊЕТЕ, иако раније неколико пута најављиване као могући модел наплате путарине у Србији, дефинитивно ће сачекати нека нова времена. У Министарству саобраћаја тврде да се овај систем “налепница” показао као неправедан према возачима који повремено користе краће делове ауто-пута и онима који су у транзиту. Јер, вињете се у већини земаља које су их увеле купују за вожњу током недељу дана, што онима који само једном пролазе одређеном дестинацијом на путу до одредишта никако не одговара.

Увођење вињета се не исплати ни држави, јер би убирала мање прихода, али би од њих имали корист возачи који често или сваког дана користе ауто-пут.

За путовање кроз Србију, од Суботице до Прешева, возачи у једном смеру морају да издвоје 1.480 динара, односно око 12 евра, док, на пример, у Словенији вињета за вожњу ауто-путем за недељу дана кошта 15 евра. У Словачкој је цена 10 евра, а у Аустрији 8,7 евра за неограничен број пролазака током седам дана.

Надлежни у Србији су се определили за наплату по пређеном километру, а да ће тако и остати, сведоче најаве из “Путева Србије”, да ће током ове године бити отворено 11 нових наплатних рампи.

- У другим земљама које су их увеле, вињете нису оправдале првобитне планове и очекивања - тврде, за “Новости”, у Министарству саобраћаја. - Показао се губитак у приходу у односу на затворен систем наплате путарине. Модел наплате по пређеном километру који се примењује у Србији се по смерницама ЕУ третира као праведан модел.

Министарка Зорана Михајловић предлагала је пре две године увођење вињета, а у међувремену је било најава да ће пре тога бити урађена анализа. Међутим, резултати тог истраживања никада нису објављени, па се не зна који модел наплате издашније пуни касу. Али у ресорном министарству за “Новости” је речено да увођење вињета више није на “дневном реду”.

Путарина се продајом вињета наплаћује, поред осталих земаља, у Бугарској, Мађарској, Словенији, Аустрији, Словачкој, док су међу земљама које имају исти систем наплате као Србија Македонија, Грчка, Босна и Херцеговина... У том “кошу” је и Хрватска, али се тамо последњих месеци распламсала дебата о томе који је модел бољи.

Британска компанија која на захтев ЕБРД-а као кредитора концесионара хрватских ауто-путева прави студију о реструктурирању хрватских компанија које управљају ауто-путевима не препоручује увођење вињета. Уместо њих, предлаже поступно увођење тзв. free flow, слободног протока система наплате, према којем би се наплата обављала помоћу уређаја који би се очитавао без заустављања возила, попут ТНГ-а који се користи на нашим путевима. Разлика је у томе што би ови апарати очитавали регистрације возила, израчунавали путарину и возачу слали рачун на кућну адресу. Поједини стручњаци сматрају да држава треба управљање ауто-путевима да посматра као општу корист, а не као профитабилност самих концесионара, па би се “увођењем вињета повећао промет ауто-путевима”.

СТАРА ИДЕЈА

СИСТЕМ наплате вињетама подразумева куповину “налепнице” на уласку у земљу која најчешће траје недељу или две. Употреба вињете не прави разлику између оног ко ауто-путем вози 10 пута недељно од корисника који пролази 10 пута дневно.

У неким државама возачи приликом регистрације плаћају годишњу вињету, која им гарантује неограничени број пролазака. Таква идеја постојала је и код нас, а предлагана је још 2009. године.

ЕЛЕКТРОНСКА НАПЛАТА

* НА нашим ауто-путевима је све популарнија електронска наплата путарине. Овај модел плаћања употребом ТАГ уређаја значајно скраћује време путовања, јер омогућава возилима пролазак без заустављања у посебним наплатним тракама које постоје на свим већим наплатним станицама.

* У СИСТЕМУ за електронску наплату путарине тренутно је активно 86.298 ТАГ уређаја. Број корисника је у 2016. години порастао за 40 одсто.



Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (16)

Ljiljana Smajlovic

28.08.2016. 22:28

Neka ministarka prodje u spicu sezone bez rotacije i vozila sa klimom auto putem, pa neka onda kaze.

QQ-LELE

28.08.2016. 22:30

Vinjete koriste male drzave, koje predjes za jedan sat. Zasto Srbija sada ne naplacuje putarinu od Leskovca do Grdelickog mosta, i deo puta do granice sa Makedonijom. Izgubila je milione eura.

alex

28.08.2016. 22:33

sansa za PROPAST , ako se uvedu vinjete , samo ce pasti prihodi koji ce posle morati da budu naplaceni od gradjana koji taj put nikada nisu ni videli. Predjes u Madjarsku odma posle granice kupis vinjetu i vozis , ako nemas vinjetu imas policiju i kaznu , snime te preko kamera koje ocitavaju broj tablica i dali je kpljena vinjeta, Kod nas ni parking nemozete da naplatite , kazne za isto da ne govorim , ko bi isterao ovo?

Mihajlo

28.08.2016. 22:37

TAG uredjaj uopste nije jeftin. Kosta 2000 din plus dopuna. Da je TAG jeftiniji dosta ljudi bi to koristilo. Ovako cemo i dalje cekati po sat-dva kad je sezona odmora.

Балша

28.08.2016. 22:39

Боље затворите систем према Суботици, кад су вам пуна уста правде. А не да неко из Суботице плати до Новог Сада за 100 пређених километара 100 динара, а неко исто 100 динара од Змајева до Новог Сада за пређених 18 километара.

Александар

28.08.2016. 23:46

Koliko znam strance, a poznajem ih! Više ih nervira čekanje po nekoliko sati na naplatnim rampama nego da daju 24 evra da dva puta prođu kroz državu.

Piutnik

29.08.2016. 00:10

cekao sam sat ipo na naplatnoj rampi,a imam jos 1200 kim pred sobom.Kome to treba,ubuduce samo preko hrvatske pa nece nista vise dobiti od mene.Jedino mi srbi imamo naplatne rampe kao ljudi iz pecine smo.Madjari ni nalepnicu nemaju,samo racun i to je to

xaxaxa

29.08.2016. 07:49

Majstore pa hrvatska ima isti buđavi sistem naplate kao i mi i jos vece guzve na rampama!

Maja

29.08.2016. 08:26

Ako uzmemo u obzir kvalitet naseg autoputa i visinu primanjq kod nas bi nedeljna vinjeta trabalo da kosta 3e.A uvedite i dnevnu za 90 din za auta sa nasim tablicama samo Budite malo stvarno napredni ako evropa nema dnevnu pa mi da budemo prvi.

Kole

29.08.2016. 09:37

Kad se plati vinjeta, onda teze moze da se iskamci jos neki euro ili dinar na rampama.Moraju i putari nekako da prezive. Kako da mu uzmes na crno, ako je covek vec kupio vinjetu?

Ivan

29.08.2016. 16:16

Ne zaboravimo da je uvek moguce iz cene goriva da se izdvaja odredjeni procenat za puteve, to je cak bilo jedno vreme kod Slobe. A ne da puko popunjavanje rupa za puteve pokrivamo nerealnim povecanjem cena. Pa vise od 50 posto cene goriva ide za puko punjenje budzeta, a ne da ima neku svrhu.

mi

29.08.2016. 20:23

pa kad kazu da je bolja naplata putarine sa rampama sto onda stalno traze poskupljenja.....nisu sposobni da zavrse taj koridor 10 a uvek izmisljaju razlog da poskupe drumarinu.

alfa...!

31.08.2016. 17:45

Ha ha ha ha ha ha ,nekad ste naplaćivali duplo za inostrane tablice,to je bila nemilosrdna krađa,a kad su zapretili da će uvesti kontra mere,onda ste se opametili........................