ДОКАЗУЈУЋИ да је јак када је највише потребно, Бора Ђорђевић је 1984. пребродио велику кризу у бенду, насталу одласком гитариста Момчила Бајагића и Рајка Којића. Са новим члановима Видојом Божиновићем Џинџером и Николом Чутурилом Чутуром, успео је да "Рибљу чорбу" и себе опет врати међу највеће југословенске рок групе.

Албум "Истина" био је пун добрих песама, али га је дефинитивно обележила једна, за "Чорбу" вероватно и најзначајнија у каријери. Та нумера мирне душе може да понесе епитет химне српског рокенрола, јер су је слушаоци "Хита 202" Радио Београда изабрали прво за хит 1985. године, а фебруара 1990. и за хит деценије!

Реч је о дубоко потресној композицији "Погледај дом свој анђеле", коју је Бора направио у једном даху, и то баш онда када су сви мислили да је "Чорба" отписана.

- ЗНАО сам како ће звучати и пре него што сам узео гитару у руке да компонујем - сећа се Бора у својој књизи "Шта је песник хтео да каже". - Песма је сва саткана од слутње, осећања и бола. Показала се сурово истинитом. Неко је пустио глас да је посвећена Титу, што је, свакако, најпогрешније тумачење, јер је Тито све друго само не анђео. Ближе истини је благородни Бели Анђео из Милешеве, најлепша фреска на свету, а још ближе је Свети арханђел Михаило, јер он има мач у руци и дели правду (а то је моја крсна слава). Спот за њу први пут је емитован у емисији "Дискомер" и први је спот са ових простора емитован на МТВ и на захтев гледалаца репризиран. Ђорђе Марјановић, легенда домаће забавне музике, на својим руским турнејама преименовао је "Анђела" у "Молитву" и певао на почетку и крају концерта. Постоји група људи која је предлагала да "Погледај дом свој анђеле" буде српска химна. У разрушеном Вуковару певао сам и плакао пред публиком коју су чинила искључиво деца. "Рибља чорба" је сваки концерт завршавала и још увек завршава том песмом.

И СРПСКА православна црква схватила је "Анђела" на свој начин. На позив владике Филарета, група је одржала концерт у порти манастира Милешеве. Позвао их је јер се 2010/2011. школске године у Пријепољу ниједно српско дете није уписало у први разред основне школе. Много пре тога, владика Артемије је направио преседан и позвао "Чорбу" да свира у порти манастира Грачаница. Група је до Грачанице стигла преко Лепосавића и Приштине. И док се Приштина те ноћи купала у сјају, у Грачаници није било струје. Али је било агрегата.

- Није ни важно како је концерт звучао, било је много важније да Срби у препуној порти бар та два сата забораве свакодневне муке - говори Бора. - Толико је то био значајан концерт да сам дао интервју свим локалним медијима, укључујући и америчке и шиптарске. У Београду је вест да је "Чорба" свирала у порти манастира Грачаница објављена само у дневнику ТВ Пинк. За све остале медије тај догађај се није ни догодио.

ИПАК, можда најдирљивија верзија песме изведена је на Шар-планини, у хотелу "Брезовица", општина Штрпце. У тој оази српства живи око 8.000 заборављених Срба. Бора је тамо отишао сам, са возачем Багзијем, у време највећих шиптарских побуна. Сала хотела "Брезовица" била је мала да прими све Србе који су дошли по мало утехе.

- Било је ту и доста кфороваца који су са неверицом гледали шта се дешава - прича Бора.

- Мало више од осталих схватали су Бугари због језика и црнци због ритма. Када сам завршио програм са "Погледај дом свој анђеле", плакала је цела сала, укључујући и мене. Мокар од зноја и суза попео сам се у собу да се пресвучем. Онда је дошла једна Францускиња, официр Кфора, и тражила да још певам. Одговорио сам јој да је програм готов. "Не могу да разумем народ који се истовремено смеје и плаче", констатовала је збуњена Францускиња. Нећеш га никад ни разумети, помислио сам у себи.

ГРУПА је хтела да 9. октобра 1985. направи хуманитарни концерт код Храма Светог Саве под називом "Погледај дом свој анђеле". Као гости, требало је да наступе Ђорђе Балашевић, "Екатарина Велика" и "Пилоти", а сав приход ишао би за завршетак изградње Храма. За овај подухват "Чорба" је добила благослов Цркве и покојног патријарха Германа. Благослов "световних" власти нису добили зато што су се, по Бориним речима, тадашњи мајмуни у фотељама од нечега уплашили:

Забранили су јавни скуп уз имбецилно образложење - да ометамо саобраћај?! Југослав Влаховић је направио сјајно идејно решење за плакат концерта - гитара у облику крста. Забрана је смешна и због тога што је у питању била недеља, када је баш "густ саобраћај".

Претходни "Чорбин" албум "Вечерас вас забављају музичари који пију", догурао је с временом до 100.000 продатих примерака, али је "Истина", пре свега захваљујући "Анђелу", то премашила. До краја 1985. већ је достигла тираж од 105.000 копија. На концертима се потврдило да "Чорба" обнавља популарност. Отписани су се вратили на велика врата.

У БЕОГРАДУ су, пред 5.000 људи, одржали сјајан концерт у Хали спортова, из ината свима који су тврдили да је њихово време прошло. Џинџер и Чутура су имали своје прво право ватрено крштење. Повратничку 1985. годину група је завршила свирајући на рок вечери фестивала "МЕСАМ" у хали "Пионир". Наступ су завршили свирајући своју нову химну - "Анђела", а публика је обасјала дворану светлошћу упаљача и шибица.

У међувремену, Бора је са пет година закашњења објавио прву збирку поезије "Равнодушан према плачу". За месец дана плануло је 10.000 примерака.

Песма "Погледај дом свој анђеле" је са зачуђујућом прецизношћу предвидела страшне догађаје и сликала мрачан амбијент у којем се Југославија, шест година касније, распала и умрла. У ремек-дело су је претворили Борини стихови, подједнако пуни бола, трагедије, наде и утехе. Ипак, ова велика песма донела је Бори Ђорђевићу нове проблеме.


АКАДЕМСКЕ ПОЛЕМИКЕ ЗБОГ ОМОТА ПЛОЧЕ

АЛБУМ "Истина" био је права српска истина. Омот за плочу је урадио "Чорбин" верни сарадник Југослав Влаховић. На Борино инсистирање, на предњој страни била је стилизована слика дела Ћеле-куле, спомен костурнице и језивог симбола страдања српског народа, у којој уместо неколико лобања провирују главе чланова групе. Та Влаховићева креација ће, по објављивању плоче, бити предмет оштре критике историјског музеја из Ниша, где је сазидана Ћеле кула. Тврдили су да "Чорба" скрнави један историјски споменик. Мада је та констатација по новинама изазвала полемике у академским круговима, повлачење тиража албума или мењањa слике на омоту, ипак, није било. "Вероватно нису схватили да нове Ћеле-куле ничу свакодневно", рећи ће касније Бора.