Пише: Горан ЧВОРОВИЋ


ПРИЧА око фотографије објављене у "Монду" 21. марта изазвала је доста полемике. Текст Ервеа Кемфа илустрован је фотографијом на којој се види део метала уз прочеље Пентагона. Гостујући на телевизији "Канал плус" Кемф је саопштио да, по његовом мишљењу, ову фотографију није требало објављивати! Издавач Тјерија Мејсана сматра да је то "меа кулпа" оних који нису поверовали у његову верзију...

О чему се заправо ради, сазнали смо од Ервеа Кемфа, који је пристао да за "Новости" разјасни своју позицију.

- На фотографији се види невелики део металне олупине после атентата. У редакцији смо водили дебату да ли да је објавимо. Лично, нисам био сагласан, јер не мислим да је она било какав доказ. Знамо ко је аутор, али нам он није експлицитно објаснио шта је, када и како сликао.

Аутор ове фотографије ради за једну америчку војну публикацију.

- Недостајале су нам потпуне информације о тој фотографији. Нисмо могли да потврдимо да се ради о делу авиона. Нисмо то ни рекли, али смо објавили фотографију као да се ради о доказном материјалу. А цео проблем у афери је што Тјери Мејсан приказује фотографије као доказни материјал, иако овим фотографијама не можемо много да докажемо. Фотографија сама за себе, као и одвојено сведочење или засебан докуменат, не кажу много. Треба доста тога проверити. Мислим да је објављивање ове фотографије, у неку руку, било грешка, јер смо се нашли на истом терену као господин Мејсан.

Ерве каже да "ова фотографија у недостатку одређених инфорамција није апсолутни доказ".

- На основу ње не можемо да кажемо: "Добро се види да је пао авион, јер је ово његов део." Пошто нисмо били сигурни да та фотографија представља део авиона, није је ни требало објавити.

Текст Ервеа Кемфа је, у извесном смислу, одговор Тјерију Мејсану на његову сумњу о рушењу авиона на Пентагон, али новинар "Монда" истовремено жали због "шупљикаве" званичне верзије америчких званичника.

- Проблем је што су информације у вези с несрећом, које долазе из Пентагона, ФБИ и других званичних организација, веома распарчане. Не постоји кохерентна, глобална верзија, која тачно, технички објашњава шта се догодило, већ само одвојени елементи - каже Ерве Кемф у разговору за "Новости.

Кемф истиче да је "проблем званичне верзије што није званична":

- Нико није изашао да каже: ево, авион је прецизно извршио такав маневар, спустио се на то место, том брзином, а онда је на основу наших анализа ушао у зграду на тај начин, изазвао ту врсту штете, и то је што до сада знамо, док ћемо остало саопштити касније.

Да ли је овај недостатак званичне верзије подгрева сумње у веродостојност разлога и начина извршења атентата?

- Званична верзија би много олакшала ствари. Власти, међутим, не желе да је изнесу, јер истрага још траје, што објашњење целог догађаја чини далеко тежим.

У недостатку званичне верзије, из којих извора потичу подаци које наводите?

НОВИНАР СВЕДОК

- ТО су појединачни подаци. На једном месту ће вам рећи да се авион кретао брзином од 350 миља, односно 500 километара на сат. На другом ће вам саопштити да се кретао хоризонтално. Тешко је на основу ових података реконструисати званичну верзију, са много техничких питања које остају без правог одговора. Податак о брзини је званичан, изречен је на некој од конференција за штампу. Остало су познати подаци о авиону типа "боинг" и - закони физике.

Кемф сматра да је скривање званичне верзије за време док траје истрага "потпуно легитимно и разумљиво право" америчких власти, али да то "не спречава постојање извесне неизвесности о детаљима онога што се догодило".

О детаљима да, али не о суштини?

- Дошао сам до практично сигурног, или ако хоћете, сигурног закључка, да се авион срушио. Базирао сам се на сведочењима. Постоји много људи који су 11. септембра видели тај авион. Одређени број листова и кредибилни медији прикупили су и објавили ова сведочења. Лично сам телефоном разговарао са новинаром "Асошијетед преса" који је видео авион. Овај збир визуелних сведочења ми је био најубедљивији. У недостатку званичне потпуно дефинисане и јасно представљене тезе, приморани смо да уђемо у дискусију, али не о суштини догађаја.

Ви, дакле, подржавате верзију да се авион срушио?

- Апсолутно!

Тјери Мејсан говори о унутрашњој америчкој завери и сматра да се организатори атентата налазе "у врху америчког државног апарата". Ерве Кемф жали због непотпуне званичне верзије догађаја, али истиче да нема места сумњи у рушење авиона. Јавност је такође подељена. Док траје истрага, свако ће имати право на своју верзију догађаја.

РЕД ДОГАЂАЈА

АМЕРИЧКА федерална агенција за испитивање несрећа (ФЕМА) и Удружење цивилних инжењера су, на тражење званичног Вашингтона, детаљно испитивали узроке рушења кула-близнакиња у Нјујорку. Дошли су до закључка да две зграде Светског трговинског центра "нису имале никакву шансу да одоле топлоти коју је ширио пожар."

Делове њиховог прелиминарног извештаја објавио је недавно "Нјујорк тајмс", док се потпуна верзија очекује крајем априла.

У извештају се, између осталог, каже да је први "боинг", који је у зграду улетео у 8.46 између 94. и 98. спрата, одмах покидао 35 од 50 носећих челичних стубова солитера.

Други авион је у 9.03 улетео између 78. и 84. спрата и покидао је такође тридесетак стубова.

Стручњаци који су радили овај извештај сматарју да би и поред тога, куле-близнакиње остале усправно, да није било пожара и да би у таквом стању могао да их сруши само "земљотрес или ураган".

Заједно са носећим стубовима, авиони су покидали циљеви из система за гашење пожара који је био повезан са огромним резервоарима на крововима кула, али стручњаци истичу, да, свеједно, овај систем не би могао да угаси запаљени керозин.

Топлота ослобођена у пожару била је за кулу број 1 кобна после 56 минута и 10 секунди, а за кулу број два по истеку 102 минута и пет секунди.

КРАЈ