СЛАНА, морска вода и поједини лекови могу да буду главни узок дехидратације организма, малаксалости и нагле појаве умора. Оболели од хроничних болести, али и здраве особе, треба да воде рачуна које медикаменте користе и колико времена проводе у морској води, како не би дошло до спазма крвних судова и фаталних последица, упозоравају лекари.

Др Невенка Димитријевић из Дома здравља Вождовац каже, за "Новости", да комбинација умора, дехидратације и физичког напора односно пливања, нарочито исцрпљује организам.

- Активност, недостак течности, јако сунце и хладна вода могу да доведу до колапса - каже др Димитријевић. - То је нарочито изражено ако се нагло уђе у базен или морску воду, након дугог боравка на сунцу. Због напора може да дође до спазма, док хладна вода изазива додатно сужење крвних судова. Најтежа последица оваквог стања је стање слично инфаркту.

Додатни умор може да буде изазван дехидратацијом до које долази због недовољног узимања течности и боравка у сланој води.

- Купачи који пију течност пре уласка у воду, не би требало да имају проблем - каже др Димитријевић. - Али уколико се предуго задрже, со ће извући воду из организма. То често не може да се осети, али може да се препозна по смежураној кожи на прстима. То је један од знакова да је дошло до дехидратације и да је потребно изаћи из воде на неко време.

Алкохол, који се често, рецимо у виду коктела, користи као напитак за расхлађивање на плажи може да изазове исте негативне последице.

- Уз алкохолне напитке, истовремено долази до дехидратације организма и слабљења моторике - каже др Димитријевић. - То изазива губитак снаге и умор, чак и код младих, здравих особа. Због тога се треба суздржати од конзумирања ових напитака на плажи, када знамо да ћемо након тога улазити у воду.

Чак и поједини лекови који се користе против мучнине или алергија, могу да изазову наглу појаву умора и малаксалости. То се такође односи на медикаменте који садрже кофеин и користе се у комбинацији са кафом, али и на све врсте седатива.

- Не треба их користити пре пливања, управљања чамцима или моторним возилима - каже др Димитријевић. - Постоји ризик од изазивања поспаности, умора и малаксалости. Током пливања, може да дође до осећаја губитка снаге. Довољно је да то траје свега неколико тренутака, па да дође до недостатка ваздуха, напада панике и тешких последица.


ПОПИЈТЕ И ПРЕД СПАВАЊЕ

ОСОБЕ које имају генетску предиспозицију за срчане ударе или конзумирају слану храну током дана, треба да обрате пажњу на унос течности не само током дана, већ и пре спавања.

- Најбоље је да то буде течност која није превише хладна нити топла, већ собне температуре - каже др Димитријевић. - На тај начин се спречава дехидратација.