Индијска кухиња је незамислива без кумина (Cuminum cyminum), јер јелима даје онај посебан и префињен укус. Стари записи показују да је као лек коришћен 3.000 година пре Христа, а пронађен је и у гробници Тутанкамона као сведочанство да је у медицинске сврхе употребљаван и у старом Египту.

Код нас овај зачин није нарочито популаран иако би због благотворног деловања на организам требало. Има га у продавницама здраве хране, али није довољно тражен.

Индуси ђиру, како овај зачин из милоште зову, користе у пецивима, салатама, јелима од поврћа, пиринча, махунарки, сира...

Кумин има високе нутритивне вредности, садржи моносахарин и полисахариде који су права ризница дијеталних влакана. Богат је масним незасићеним киселинама, међу којима предњачи линолна и омега 3 масне киселине. Баш због ових амино-киселина кумин повољно утиче на здравље можданих ћелија и добру мождану циркулацију. Садржи и аргинин, важан за труднице, јер помаже правилан развој плода. У завидним количинама има каротена, калцијума, гвожђа, натријума, калијума.

Побољшава варење, смањује гасове и надутост, неутралише вишак киселине, помаже нормалном лучењу сокова за варење, уклања стомачне грчеве, решава проблеме са мокраћним путевима.

Иранска истраживања су потврдила да елиминише холестерол, смањује вишак килограма, а побољшава крвну слику. Елиминише холестерол захваљујући ефикасном састојку филостеролу, који истовремено убрзава метаболизам, чиме утиче и на губитак килограма.

Кумин се показао делотворним и код једноставнијих проблема са простатом и упала мокраћних путева. Поклоници алтернативне медицине га препоручују и за срчане тегобе, као и проблеме материце. Добро упућени тврде да ђира повећава и количину мајчиног млека, због чега би породиље обавезно требало да га уврсте у исхрану. Тврде и да, осим што лечи одређене бољке, превентивно делује чувајући организам здравим.

С обзиром на то да је кумин зачин врло јаке ароме, на који Европљани нису навикнути, треба га користити дозирано.

По четвртину кашичице треба стављати у кувана јела, као што је, рецимо, боранија, паприкаш, кувана паприка... Кумин се одлично спаја и са слатким кромпиром, бундевом, шаргарепом, тиквицама и карфиолом. Махунаркама и поврћу наглашава природну слаткоћу, неутралише њихову опорост и склоност ка стварању гасова у цревима. За ову његову особину знали су древни Грци и Римљани који су посудицу са кумином држали на столу за време обеда као што ми држимо бибер.

Може да се дода и у мешавину белог лука у праху, чиме се постиже двоструко лековито деловање ових састојака у храни. Савршен је додатак у мајонезу и хумусу приликом справљања сендвича, а одлична је комбинација и са печеним леблебијама и орасима.