ЧОКОЛАДА, омиљена посластица човечанства има дугу историју која сеже све до древног народа Маја који су прво плодове стабла какаоа користили за производњу укусног напитка цхоколатл. Густ и богат раствор добијали су кувањем и млевењем плодова какаоа, а затим мешали са сојом, ванилом и чилијем.


Основни састојци свих чоколада, осим какао масе, какао маслаца и шећера, јесу и арома ваниле, као и емулгатор лецитин, који има сврху повезивања свих њених састојака. Чоколада је вреднија уколико има више какао масе, а веома је делотворна за подизање доброг расположења, односно подстиче стварање серотонина у нашем организму.
Након њеног конзумирања у организму се ослобађа и ендорфин, још један хормон који попут унутрашњег опијата има природни и антидепресивни ефекат.
Поред бројних корисних састојака, чоколада у завидним количинама садржи и теобромин који регулише крвни притисак, опушта крвне судове срца и на тај начин обезбеђује његову добру исхрану крвљу.

Активира и излучивање мокраће, регулише нервни систем и позитивно делује на анемичне особе. У ситуацијама тешког физичког или психичког напора, само мали комадић чоколаде постиже невероватан ефекат у смислу побољшања општег стања организма.
Чоколада садржи и стеаринску, засићену масну киселину која у јетри брзо прелази у олеинску, коју у највећој количини у природи поседује маслиново уље. Знатне количине фенола у чоколади неутралишу деловање слободних радикала, спречавају упалне процесе у организму, појаву реуме, дерматитиса и астме.

Научници су открили да само једна коцкица тамне чоколаде садржи исту количину фенола као и чаша црног вина.

Најновија истраживања показују да црна чоколада, као и какао у праху, вредност доброг холестерола, који штити крвне судове, повећава за око 10%. Доказано је да конзумирање само 22 грама какао праха и 16 грама тамне чоколаде дневно битно смањује таложење лошег холестерола на зидовима крвних судова, подстиче концентрацију и јача интелектуалне способности. Такође, свакодневно конзумирање црне чоколаде богате какаом, може да ублажи и симптоме хроничног умора.



Висококвалитетна чоколада садржи малу количину шећера, праву ванилу, односно скуп екстракт познат и као бурбон ванила, који се добија из орхидеја које расту на Мадагаскару.
Квалитет чоколаде одређује количина какаоа, стручњаци истичу да је 60% доња граница присуства овог састојка, а да све што иде изнад 70% гарантује истински квалитет. Са овако високим процентом какаоа црна чоколада изузетно повољно делује на здравље. Међутим, ни у њеном конзумирању не треба претеривати, односно недељно не треба појести више од 200 грама, саветују стручњаци, јер може да изазове раздражљивост или потиштеност. Чоколада се не препоручује ни непосредно пред спавање јер може довести до несанице.

ЧОКОЛАДА И КАШАЛЈ

Чоколада повољно утиче на престанак дуготрајног кашља, тврде стручњаци из Краљевског коледжа у Лондону и “Бромптон болнице”. Др Петер Барнс објашњава да је њен састојак теобромин готово три пута ефикаснији у заустављању кашља у односу на “кодеин”, лек избора код овог непријатног стања, и не изазива нежељене ефекте на кардиоваскуларном и централном нервном систему.

ЦРНА ЧОКОЛАДА ДОБРА ЗА КРВОТОК

Црна чоколада има благотворан утицај на артерије јер олакшава проток крви, показала су истраживања спроведена на америчком Јејл универзитету. У истраживање је укључено 45 испитаника, подељених у три групе, који су свакога дана добијали одређену количину какаоа са шећером, какао без шећера, или само плацебо.
После шест недеља показало се да је група која је конзумирала какао без шећера имала појачан рад крвних судова за 2,4%. Они који су добијали какао са шећером имали су за 1,5% бољи крвоток, а плацебо група за само 0,8%.
“На овакав исход утицали су флавоноиди, група антиоксиданаса изузетно заступљена у чоколади, што значи да и свака друга храна богата флавоноидима може благотворно да делује на кардиоваскуларни систем и крвоток“, закључак је истраживања.

ЧОКОЛАДНО МЛЕКО ЗА СПОРТИСТЕ

Чоколадно млеко један је од најделотворнијих напитака за опоравак спортиста и других људи који трпе тешке физичке напоре, истичу стручњаци. До овог закључка дошли су након обављеног истраживања којим су обухваћене две групе спортиста. Једна група је између серије исцрпљујућих вежби и предстојећих великих физичких напора конзумирала различите енергетске напитке ради надокнађивања изгубљене течности и угљенохидрата, док је друга пила обично чоколадно млеко са ниским процентом масноћа. Показало се да је група која је конзумирала само чоколадно млеко постигла дупло боље резултате у другој серији физичких активности, а предност чоколадног млека у односу на друге напитке које пију спортисти је што се брже апсорбује у организам и има више калцијума.