Месецима га ишчекујемо, а заврши се у трен ока. Пре њега смо узбуђени, после празни. Док траје, чини се да је све могуће, кад прође, постајемо безвољни. Шта је то?

Ако се и вама као одговор на ову загонетку намеће решење - одмор, добро дошли у групу људи којој повратак са летовања тешко пада. Иза нас су сунце, море, касно устајање, излежавање на плажи, слушање шума таласа, ход по песку, упознавање нових предела. Испред нас је досадни посао, плаћање рачуна, исте улице, познате зграде, чак се и разговори са колегама у паузама посла не мењају. Ако томе додамо скупи септембар и наступајуће хладне дане, поставља се питање - како да не будемо нерасположени?


Досадан посао

Стручњаци почињу да испитују феномен депресије након одмора истичући да није реч о измишљотини. Празнина, нерасположење, безвољност - неке су од појава уочених на људима након одмора. Америчко истраживање показује да одлазак на одмор снижава ниво стреса и да људи постају продуктивнији, али да ефекти кратко трају. Две трећине испитаника рекло је да срећа и сјај након одмора трају свега неколико дана. Дакле, ако сте нерасположени, то није ништа чудно. Али, шта ако се туга настави? Шта ако је она само врх леденог брега испод ког се крије дубље незадовољство? Шта ако нам повратак са одмора буде само иницијална каписла да преиспитамо свој живот и закључимо да је, па у најмању руку, досадан? Ако схватимо да је посао који радимо бесмислен и да више немамо чему да се радујемо? Какав је то живот ако га живимо од одмора до одмора?

Психолог и НЛП тренер из "Баланс консалтинга" Марија Швигир каже да је већини људи потребно најмање недељу дана након одмора да се врате у пуну радну кондицију. Саговорница "Живота плус" опомиње да је организму потребно време да се врати на стари темпо.

- Уколико осећај безвољности и немотивисаности буде присутан и након две недеље, било би добро да размислите шта може да буде узрок. Сви смо се некада нашли у ситуацији да нам је потребно да се изолујемо, да нам је на неко време потребан мир. Ако се симптоми као што су осећај успорености, несаница, губитак апетита, немогућност концентрисања, проблеми са памћењем, недостатак енергије, продуже и неколико недеља након одмора, можете потражити помоћ психолога, психотерапеута, животног тренера - саветује наша саговорница.

Рутина убија

Може помоћи и промена перспективе, па уместо да жалите што више нисте на мору, будите срећни што сте уопште имали прилику да уживате на одмору. Јер, то је заиста привилегија. Покушајте да делове одмора инкорпорирате у свакодневни живот, на пример научите да кувате јела из области у коју сте путовали, слушајте музику, гледајте филмове, почните да учите језик.

- Од особе зависи да ли ће бити тужна након повратка са одмора. Неко ће бити тужан због повратка на посао, док ће други бити захвалан на новим успоменама које је створио на одмору. Ми смо одговорни у ком правцу ћемо кренути. Наше мисли су под нашом контролом. Може се пронаћи лепота у сваком дану. На крају сваког дана одвојте време за себе и размислите које су три ствари током дана пробудиле леп осећај у вама. Размислите шта вас испуњава на послу. Сјајно би било и записивати те ситнице јер вам могу бити користан подсетник у тренуцима кад немате енергију или мотивацију.

Чак и они који не постану депресивни, не успевају да одоле другој замци која вреба након одмора - рутини. Иако смо себи обећали да ћемо овај пут нешто променити и почети да живимо пуним плућима, почетни елан брзо спласне и вратимо се старим навикама.

- Природно стање ствари је да желимо да се ништа не промени и врло брзо се вратимо на устаљену рутину. За промену било које навике и рутине потребна је јасна слика циља, као и воља и истрајност. Запишите своје циљеве. Запишите их као да их сада живите. Запишите што детаљније шта видите, чујете, осећате на циљу. Опишите најбољи могући сценарио свог живота, направите или нацртајте и слику свог најбољег животног сценарија. Када то урадите, размислите о првим корацима. Шта већ сутра можете да урадите, а да вас то води ка остварењу циља. Први кораци могу бити мали, али морају бити чести, свакодневни. Направите себи подсетнике како се не бисте брзо вратили у рутину која вам не прија, а у којој сте јер је позната - опомиње психолог.


ПЛАНИРАЈТЕ НОВО ПУТОВАЊЕ

Колико год да смо одсутни, недељу или месец, по повратку често одмах размишљамо о новим дестинацијама. И у томе нема ничег лошег, читајте о местима која желите да посетите, распитајте се у агенцијама, погледајте летове, тако ћете моћи нечему да се радујете. Осим планирања новог путовања, помоћи ће и друге активности. Не предајте се летаргији, будите заузети, учланите се у теретану, на неки курс, нове активности неће вам дати да потонете. На одмору смо склонији да ризикујемо, да пробамо нове ствари и тако стичемо осећај да заиста живимо, па нема разлога да се овај храбри дух не пребаци у свакодневицу. Почните да истражујете свој град онако како то радите са сваком новом дестинацијом.


ПОТРАЖИТЕ ПОМОЋ

Што је одмор био садржајнији, повратак у реалност је тежи. Стари живот делује као туђа кожа, тесна, поготово ако смо дуго били на неком егзотичном, некласичном летовању. Таква путешествија нас нарочито наводе да преиспитамо свој живот.

- Када негде "закочимо", у реду је потражити помоћ стручњака. Правим питањима можемо доћи до правих одговора - да ли заиста живим своје циљеве? Шта сам данас урадио како бих остао концентрисан? Шта ме тачно покреће? - каже наша саговорница.


ПРВИ ДАН НА ПОСЛУ

Наша саговорница каже да би ваљало повратак са одмора планирати тако да не морамо одмах сутрадан на посао, већ да један дан проведемо код куће, како бисмо се прилагодили и вратили устаљеном окружењу.

- Уколико је могуће, испланирајте свој први радни дан унапред и фокусирајте се на приоритете. У првом тренутку учиниће вам се да је све важно, ипак направите листу са приоритетним задацима које желите да остварите првог дана. Ако можете, проведите први дан без икаквих састанака и рокова, нека распоред буде што отворенији како не бисте осетили преоптерећење одмах. Пре него што кренете да читате мејлове и уђете у нове пројекте, важно је да добијете ширу представу о томе шта се дешавало док сте били одсутни. Сазнајте да ли је било неких већих догађаја или промена. Дајте себи времена да се и психички вратите на посао - саветује Марија Швигир.