ПУТОВАЊЕ својим возилом на море треба добро испланирати, али увек тако да вам годишњи одмор почне оног момента када са најдражим особама седнете у аутомобил.

Дакле, важно је одабрати термин поласка који ће највише пријати возачу и сапутницима. Остаје недоумица - да ли путовати дању или ноћу. Уколико човек 364 дана годишње ноћу спава, а дању ради, не би смео на пут да крене када падне мрак. Ноћна вожња до мора се, дакле, не препоручује људима који су навикли да раније лежу или онима који имају проблем с видом. Ноћна вожња се не препоручују ни људима који који имају проблем с видом. Препоручују је онима који често раде ноћну смену. Савет који важи и за дневну и за ноћну вожњу јесте да никада на пут не треба кренути право с посла, јер је нервозан возач, под стресом, себи највећи непријатељ. Када год кренули, морате правити редовне и честе паузе, које могу да буду и кратке, а после неколико сати вожње треба се прописно одморити.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Опуштен одмор на острвима принчева

Много је разлога који говоре у прилог томе да на одмор треба кренути дању. Дању нарочито треба да возе они који носе наочаре или сочива. Отворене су све пумпе, раде и апотеке и продавнице, а брже стиже помоћ из сервиса или од пријатеља. У летовалиште се стиже увече, право улази у собу - и следи заслужени одмор.

Лоше стране дневног путовања су врућина и чињеница да током дана на путевима има више аутомобила и девет пута више камиона него ноћу. Због високих температура деца постану нервозна, а кењкаво дете је највећа опасност за возача. Због тога треба правити паузе, а пре изласка из аутомобила треба отворити прозоре да уђе топао ваздух, па тек онда изаћи из возила.

Добра страна дневне вожње је то што се лакше уочи полиција, али је чињеница и да саобраћајаца ноћу има мање. Статистика каже да се ноћу дешава и мање саобраћајних несрећа, али када се догоде, често су катастрофалне. У том смислу зора је најопаснија, јер тада стиже умор, а возач мисли да може да издржи још то мало пута. Када возач осети кризу, мора да стане и дремне на паркингу. Ноћни возачи морају да праве честе паузе.

Лоша страна ноћне вожње је што се на Егејско море стиже ујутру, а у собу не може да се уђе до поподневних часова. Возачи мисле да је деци пријатније да ноћ преспавају у колима, што није увек добра одлука, јер седиште ипак не може да замени кревет. Као и бука, и тишина је у ауту опасна за возача, нарочито од четири до шест часова ујутро.

Предности ноћне вожње су изостанак врућине, мање гужве, као и чињеница да ћете пре уласка у кривину видети фарове возила које вам долази у сусрет. Иако је ноћу по правилу мања гужва на граници, пазите да не "налетите" на предају смене, што је на грчкој граници најчешће око шест сати ујутро.

Када је реч о додатним трошковима, нови ценовник путарина ће заживети највероватније до краја јула, а износи ће бити повећани за око 12 одсто. Тако ће путарина од Суботице до Прешева за аутомобил коштати 2.128, уместо 1.900 динара колико је сада. Од Београда до Прешева ће бити мало јефтиније - 1.501 динар, а сада се плаћа 1.340 динара. Од Београда до Ниша ће коштати 896 динара, а до Суботице 627 динара.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: У Тршићу 100.000 гостију

Путнике за неколико дана чека и нова, четврта путарина у Северној Македонији, близу граничног прелаза Табановци.