ПОТЕНЦИЈАЛ Дунава је огроман и у Србији годинама чека да се искористи, а Голубачка тврђава би могла да буде покретач дунавског туризма.

Деценијама се у Србији говори о туристичком потенцијалу Дунава кроз који крстари више од 1,5 милиона туриста и од којих немачка привреда зарађује скоро 500 милиона евра. Развој дунавског туризма у Србији тече споро, али би отварање средњовековне тврђаве Голубачки град, која је пет година реновирана, уз Виминацијум и Лепенски вир, могло би да откључа овај ковчег са благом.

- Отварање Голубачке тврђаве у пуном сјају може да промени све, јер ове године је такво интересовање за Дунав да смо из програма склонили Виминацијум и ставили Смедеревску и Голубачку тврђаву - каже Милета Аџић, власник јединог брода за крстарење од Београда до Кладова. - Сезона "Аквастар Дањуба" траје од марта до октобра и брод је увек пун. Ове године су тема тврђаве, а брод плови и по три пута недељно што најбоље показује колико су наши људи жељни крстарења Дунавом.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Ресавску пећину посетило 5.000 туриста

Улагање у овај брод се вишеструко исплатило и, нажалост, то је једини који плови најлепшим делом Дунава од Смедерева, Доњег Милановца, Великог Градишта, Голупца до Кладова. Потенцијал водног саобраћаја и туризма Доњег Подунавља је огроман, а годишње овде пристане по хиљаду путничких бродова. Србија би могла да приходује десетине милиона евра годишње од домаћих и страних наутичара, чиме би дошло и до економског развоја локалних самоуправа. Наиме, наутички туризам у укупним приходима од туризма у развијеним подунавским земљама учествује и до 30 одсто!

Велико Градиште, Голубац, Доњи Милановац, Кладово и Неготин годишње посети око 80.000 туриста који остваре 170.000 ноћења. Најпопуларније је Кладово где се оставри трећина свих ноћења. Домаћи гости, у просеку бораве две, а странци три ноћи.

- Број ноћења би лако могао да се дуплира када би се локално становништво више укључило у туризам - каже Дејан Веселинов из "Веселинов консалтинга". - Највећи потенцијал за развој има циклотуризам. Дунавски центар за компетенцију је поставио бројач за бициклисте и кроз Ђердапску клисуру је лане прошло око 11.000 двоточкаша. Један од најпопуларнијих трендова у туризму је одрживо путовање које подразумева да се користе најпогоднија средства јавног транспорта попут воза и брода, па тек на крају авион. На самој дестинацији је један од најпопуларнијих начина кретања бицикалом који се рентирају. Тачније, данас су најпопуларнији специјално дизајнирани системи где се изнајми бицикли и остави на другој станици када се заврши вожња. Савремени путници рачунају колико је њихово путовање загадило околину и постоје сајтови на којима се налазе ови калкулатори.

ЧЕТИРИ ЗОНЕ

ГОЛУБАЧКИ град је подељен на четири зоне: зелену, плаву, црвену и црну, а улазнице коштају од 150 до 1.200 динара.

Малолетницима је омогућен улаз само у зелену зону, док ће остале три моћи да обилази највише пет посетилаца у једној тури, и то само у пратњи водича.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: ПОСКУПЕЛО МОРЕ: Цене аранжмана десетак одсто више

ИЗГРАДЊА ПРИСТАНИШТА

МЕЂУ 1,5 милиона путника који крстаре европским рекама, северноамеричко тржиште износи 40 одсто, а немачко 28 одсто.

Немачка годишње има око 450.000 путника и тржиште оствари промет од око 500 милиона евра. Просечна цена крстарења је 1.030 евра, а туристи остваре 6,9 ноћења. Најпопуларније европске реке су Рајна 35 одсто и Дунав 34 одсто. Стратегија развоја водног саобраћаја у Србији до 2025. године предвиђа изградњу 16 путничких пристаништа за међународни саобраћај.