ПЛАВИ воз, Тито и СФРЈ су, свидело се то некоме или не, огроман туристички потенцијал, који се и даље не користи довољно.


Тако је пре неколико дана салон "Шарл де Гол" у Плавом возу оставио аустралијске госте без даха, а сусрет с "Титом" изазвао буру емоција међу овим туристима који су дошли на балканску турнеју која траје месец дана. Тито је за многе госте бренд овог простора, а у агенцији "Балкан травел центар" су схватили да интерконтиненталне туристе у Србију најлакше могу да доведу кроз балканску туру.


- Свеобухватан поглед на Балкан кроз неколико земаља је изузетно привлачан путницима који долаза издалека, а наша социјалистичка прошлост им је веома интересантна - каже Бојан Унковић из "Балкан травел центра".


Туристе из Кине, Америке или Аустралије занима све у вези са СФРЈ, и то треба и да им продамо. Плави воз је права ексклузива и има изузетан потенцијал, чак и међу нашим људима, и штета је што нема редовне поласке, бар једном месечно.


Аустралијски туристи се први пут возе Плавим возом. Пошто су претходног дана, када су посетили Музеј историје Југославије и Титов гроб, показали завидно знање о његовом животу и СФРЈ, одлучили смо да их изненадимо.

Изненађење је успело, јер су с пажњом разгледали Титов апартман, канцеларију, собу за састанке, вагон за ручавање и салон "Шарл де Гол", у којем генерал никада није био, али јесте енглеска краљица Елизабета. Они су у Плавом возу комплетирали причу коју су започели у Музеју историје Југославије. Овај музеј је од почетка године већ обишло 59.000 људи, што не чуди, јер је реч о најпосећенијем музеју у Србији, који годишње угости више од 120.000 посетилаца.


- Музеј Југославије је без сумње специфичан, јер се налази на делу резиденције доживотног председника Југославије Јосипа Броза Тита - каже Ана Радић, портпарол Музеја. - Од укупног броја посета, странци чине 70 одсто, а 30 одсто гости из бивших република Југославије. Туристи који посећују Музеј су из целог света, а у последње две године највише из Кине, Америке, Русије и земаља Европске уније.


Неколико агенција нуди пешачке "комунистичке туре" по угледу на Берлин, Будимпешту, Праг или Москву. Туристи могу и "тристаћем" офарбаним у боје тробојке да разгледају места која су били стубови државе СФРЈ, а на туру их води Холанђанка Лизи Мае, која се скрасила у Београду.


Занимљиво је и да Холанђанин Ралд дер Зијден више цени бруталистичку архитектуру престонице од самих Београђана. Наиме, он свакодневно организује бициклистичке туре до новобеоградских бисера.



ЛУКСУЗНИ КУПЕИ


ОРИГИНАЛНА композиција Плавог воза имала је 30 вагона и с маршалом је прешла 600.000 километара. Када је путовао, обично би још у депоу легао и, када заспи, машиновођа би тихо кренуо на пут. У свакој већој станици налазила се резервна локомотива, а Плави воз никада није чекао сигнал.

Унутрашњост је урађена од махагонија, ораховог дрвета и најфинијих материјала, попут алги које су уграђене у зид "зеленог салона". Запослени су добијали по две плате - из Железница Југославије и Маршалата. У неколико вагона са купеима за спавање, које су користили политичари, данас спавају туристи који иду ноћним возом за Бар.