НА ободу шуме у Кошутњаку, на равници, налази се троје људи, два мушкарца и жена, у покрету. Окружени су необичним сталцима који држе правоугаоне површине. Чини се да жучно разговарају. Када им се мало приближимо, видимо да су обучени по моди с почетка прошлог века, и чујемо да се на сталцима налазе огледала, која додатно осветљавају шуму. У близини је и тенда испод које мало-мало па неко провири или изађе. Да, реч је о снимању филма. И то не обичног, већ бајковитог, и не савременог, већ епохе. Окружује нас екипа филма о Стевану Христићу, нашем композитору, оснивачу Београдске филхармоније, директору Београдске опере, аутору једног од најизвођенијих дела српске музике, балета “Охридска легенда”. Филм, са радним називом “Бајка о Христићу”, снима РТС, а режира Илија Гајица, који је, уз Марију Ћирић, и косценариста. Али да не идемо преко реда...

Враћамо се на пољану. Један од двојице мушкараца одлази из кадра јер је завршио са снимањем, а ми трчимо за њим. Реч је о Слободану Боди Нинковићу, који тумачи лик Станислава Винавера, нашег познатог књижевника.

- Играм Винавера великог, који је иначе ценио Христића, али приватно су били крвни непријатељи - каже нам Нинковић и додаје: - Илија (Гајица, редитељ) успео је да на врло духовит начин прикаже наш однос, сукобе. Све је бајковито, као и прошле године када смо радили Биничког. Наш основни сукоб је у рингу, са боксерским рукавицама, имамо дуел са мачевима... У сваком случају, води се филозофска расправа око тога. Надам се да ће РТС продужити овај серијал о српским композиторима, јер заиста имамо значајне уметнике о којима би требало људи више да знају.

Испраћамо Нинковића, а у позадини се чује “13. клапа, трећи пут”. У “клапи” затичемо младу даму, како на штиклама, у хаљини, знатижељно иде за мушкарцем са шеширом, у оделу. Она све време записује његове речи у велики нотес. Од Борке Томовић, “прерушене” у ову улогу, сазнајемо да је поменута дама новинарка.

- Мој лик, Милица Јаковљевић или Мир-Јам, прати сукоб између Христића и Винавера. Она је у то време била новинарка “Новости” и “Недељних илустрација” - каже нам Томовићева. - Филм ће приближити и деци и мало старијима живот нашег композитора и његова дела, којих је било много. Њих троје су све време нераздвојни. Духовито је, јер није класично аутобиографско остварење. А Мир-Јам није само новинарка, већ и судионик, мења различите улоге док пролази кроз целу причу. Прошле године сам са Бодом радила филм о Биничком, који је режирао такође Гајица, што је било дивно искуство. То остварење освојило је Сирком награду за набољи музички филм, што значи да ће се приказивати на свим националним телевизијама у Европи, од Би-Би-Сија до Орфа.

Борку остављамо да, у паузи, певуши “Тихо ноћи” и одлазимо до Бранислава Зеремског, који возика бицикл по трави, док сви присутни страхују.

- Срећан сам што играм ово, хвала Гајици што ми је указао поверење. Сценарио је занимљив и необичан, а част ми је да играм овако велику личност и уметника - открива нам Зеремски. - Необичан је пројекат, јер ће на бајковит, занимљив, динамичан начин приближити Христићев живот млађим гледаоцима. “Идемо” на то да је он с једне стране занесењак, а с друге стране брани свој интегритет. Музика ће, такође, донети необично виђење Стевана Христића.

И док Христић одлази да диригује у ваздуху, шетајући, мимоилазећи се с момком у опанцима који нешто прича сам за себе, ми одлазимо до главног “кривца” за овај пројекат, Илије Гајице. Скромно нас упућује на колеге које би имале нешто више да кажу од њега, али на нашу молбу појашњава да се у филму одвијају три паралелне приче:

- Пратимо живот чувеног композитора кроз три драматуршка тока. Први је његово одрастање, други - сукоби са нашим чувеним песником, преводиоцем, публицистом Станиславом Винавером, трећи - прича о настанку балета “Охридска легенда”, једног од најзначајнијих дела наше културе. Бранислав Зеремски као Стеван Христић “ускаче” у различите временске периоде, често у истом кадру. Двобоји са Винавером (посвета Ридлију Скоту и филму “Дуелисти”), потрага за отетом Биљаном из “Охридске легенде”, те повратак славног композитора са школовања, одвијају се паралелно. Христић је учесник двобоја, саучесник у ослобађању заточене јунакиње, младић који стреми ка напретку у својој професији.

Верујете ли да ће и овај филм постићи бар колико и онај о Биничком, ако не и више?

- Овај филм је корак даље у пољу игре са различитим жанровима. Циљ је да се не поновимо ни по чему, до по ведром духу. Већи је и тежи подухват од “Биничког”. Надамо се, биће и успешан - каже Гајица.

Због чега се више оваквих садржаја не пласира гледаоцима?

- Нећу рећи ништа ново ако кажем да новом феудалном поретку - што је тенденција глобалних размера - не одговара просвећено становништво.

На најаву паузе за ручак “искачемо” из бајке и враћамо се у реалност, жељно ишчекујући премијеру филма, предвиђену за јесен.