ЕКИПА ТВ драме и филма „Лед“, предвођена редитељком Јеленом Бајић-Јочић, за снимање првих кадрова изабрала је место у атару села Доње Грбице, које до првог асфалтираног друма деле километри путића проходних само за теренска возила. На једном идиличном пропланку, какав ретко виђају и они који су прошпартали Шумадију уздуж и попреко, глумци Ненад Јездић и Рале Миленковић снимају један од кључних кадрова за овај филм.

Ово је редитељски првенац младе Јелене, а екипа је презадовољна. Спокојство се осећа у ваздуху. Нема импровизације, и нема, како кажу, вишка. Све тече у секунд. Један искусан глумац нам каже - неуобичајено за такве ситуације. Можда је и амбијент учнио своје, додаје. О томе је и искусни тим овог филма највише желео да говори са екипом „ТВ новости“ која је пратила снимање.

О радњи филма понешто се већ зна. Сценарио Радоша Бајића има циљ да укаже на све оно погубно што се у Србији већ дуго дешава. И то све кроз причу о судбини сеоске породице, у времену када су традиција и села почели да пропадају. Прича је сачувала изворност времена у коме је настала.

Први кадрови приказују пусту кућу Миливоја Шљивића, која је седамдесетих година прошлог века била пуна. Лик главног јунака Миливоја, пуног снаге и снова о бољој будућности, тумачи Момчило Оташевић. Ово је његова прва главна улога, али иза њега стоји „професионална машинерија“ предвођена Батом Живојиновићем. Лик младог глумца требало би да дочара борца који није успео да сачува кућу. Метафорично, невреме је уништило све... Слике уобичајене за Србију.

Чланови екипе кажу да се одлично припремио, а он - да му није било тешко да у народној ношњи проведе месец дана у селу. Додаје да је научио да коси, јаше коња, а „скинуо“ је и акценат. Припремао се као његове колеге у Холивуду. И екипа се спремала четири месеца. И сада све, наравно, тече без већих проблема. Верују да ће посао завршити до 15. августа.

- Сцене жетве јечма и сакупљања сена надмашиле су сва моја очекивања - каже Јелена Бајић. - Када се на то дода и студиозан приступ глумаца, после четири дана снимања са задовољством могу да кажем да све функционише перфектно. Склопиле су се све коцкице, а мени је задовољство што ауторску каријеру започињем делом којим је и мој отац почео своју. Поред тога, улогу је прихватио и Бата Живојиновић, који је, у неку руку, био и учитељ мом оцу - када је почео да глуми. Лепе паралеле.

И глумац Радослав Миленковић их је нашао. Врло професионално, између две клапе, као што је и обећао, долази до наше екипе да каже шта му причињава највеће задовољство:

- Када је Радош завршавао академију, ја сам уписао глуму - каже Рале Миленковић, који игра типичног представника народа са свим својим добрим и лошим особинама. - Гледао сам његов дипломски рад и та прича ми је добро позната. Ово је сад филмска прича. Одлично је проширена и има готово идиличну лепоту тих седамдесетих. Нјегова одлука да Јелена то режира је добра дистанца у односу на оне који су то проживљавали. Мислим да ће сцена у којој се са Батом Живојиновићем свађам око међе остати упечатљива.

Глума Ненада Јездића плени. У једном кадру, који се понављао више (дестина) пута, глумац је, без иједне речи, јео по парче сланине и лука и потезао ракију. Екипа га је гледала са, стиче се утисак, страхопоштовањем. Сунце само пржи. Нико гласно не коментарише. Шапућу - „Профи баја је Јездић“.

- Јелена је мање глумац од Радоша и другачија је, али је паметна, емотивна, суптилна и професионална до врхунских граница - каже, за „ТВ новости“, Јездић. - Тражи од нас чисту игру, и да дођемо до те племенитости коју прича носи. Врло вешто то ради. Сигуран сам да ће успети да метафорама дочара село, којег можда нема, или га има, али се негде загубило - у неким генима, у неким причама...


РАДОШ САМО ПОМАЖЕ

СЦЕНАРИСТУ Радоша Бајића нисмо затекли на снимању, иако су у питању били кључни кадрови.

- Као човек са великим искуством, отац је ту колико је и када је мени то потребно - каже

Јелена, која се после завршетка академије усавршавала у Лондону. - Не меша ми се у посао, али је ту да ме посаветује. Највише је помогао на нивоу глобалног планирања.


ПРЕД ПУБЛИКОМ 2012.

ПРЕМИЈЕРА се очекује почетком наредне године, а ТВ приказивање крајем 2012. Иначе, ова драма из 1975. први пут је екранизована 1982. године, у режији Славољуба Стефановића Равасија, док је једну од главних улога тумачио - Радош Бајић.